Abstract: In recent years, it has become important to study examining proving process in
studies toward mathematical proof. However, researchers tend towards to qualitative studies
with small samples due to the lack of quantitative instruments. The development of
quantitative instruments to measure proving skill will provide opportunity for reached more
generalizable results and research with larger samples. The purpose of this study was to
development proving diagnostic test and its rubric for math teacher. The study conducted 80
secondary school math teachers. The results of this study was developed proving diagnostic
test consist of six items and six levels rubric. Three of whom was interested in geometry and
three of whom was included algebra. We examined content validity and construct validity in
the development of proving diagnostic test, respectively. Then we have reviewed item
analysis and reliability values. The results of the four-stage analysis found that proving
diagnostic tests was valid, distinctive for upper and lower group, medium difficulty level and
reliable instrument. Prepared of its rubric was completed four stage: determination of quota,
detection of level, explanation of level and assessment of consensus. The analysis show that
rubric consist of six level was appropriate to assessment of proving diagnostic test.
Öz: Matematiksel ispata yönelik yapılan çalışmalarda ispat sürecini inceleyen araştırmalar
son yıllarda önem kazanmıştır. Ancak ispat yapma becerisini ortaya koyabilecek nicel veri
toplama araçlarının eksikliği araştırmacıları küçük örneklemlerle nitel çalışma yapmaya
sürüklemektedir. İspat yapma becerisini ölçecek nicel veri toplama araçlarının geliştirilmesi
ispat sürecini inceleyen çalışmaların daha büyük örneklemlere ulaşarak daha genellenebilir
sonuçlara ulaşılmasına olanak sağlayacaktır. Bu çalışma matematik öğretmenleri için ispat
yapma becerisi teşhis testi ve teste yönelik dereceli puanlama anahtarı geliştirmek amacıyla
yapılmıştır. 80 ortaöğretim matematik öğretmeniyle yürütülen bu çalışma da üçü geometri,
üçü cebir alanında olmak üzere altı sorudan oluşan ispat yapma teşhis testi ve bu teste yönelik
altı düzeyden oluşan dereceli puanlama anahtarı geliştirilmiştir. İspat teşhis testinin
geliştirilmesinde sırasıyla kapsam geçerliğine ve yapı geçerliğine bakılmıştır. Ardından
madde analizleri yapılmış ve güvenirlik değerleri incelenmiştir. Yapılan dört aşamalı analiz
sonucunda ispat yapma becerisi teşhis testinin geçerli, üst ve alt grubu ayırt edici, orta güçlük
düzeyinde ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. İspat yapma teşhis testine yönelik
dereceli puanlama anahtarının hazırlanması da; ölçüt belirlenmesi, düzeylerin saptanması,
düzeylerin açıklanması ve uygunluğunun değerlendirilmesi olmak üzere dört aşamada yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda altı düzeyli dereceli puanlama anahtarının ispat
yapma becerisi teşhis testini değerlendirmek için uygun olduğu belirlenmiştir.
İspat yapma Dereceli puanlama anahtarı Matematik öğretmeni Tehşis testi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |