Araştırmanın amacı, ebeveyn-çocuk ilişkisinin
çocukların demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve ebeveyn-çocuk
ilişkisinin çocukların psiko-sosyal gelişimlerini yordayıp yordamadığını incelemektir.
Araştırma, tarama modellerinden
ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini
Eskişehir’de anaokuluna devam eden 4- 5 yaş aralığında, 210 çocuk
oluşturmaktadır. Veriler Demografik Bilgi
Formu; Ebeveyn – Çocuk İlişkisi Ölçeği; Okul Öncesi Çocuklar için Psikolojik
Gözlem Formu Ölçeğinin Psiko-sosyal Gözlem Alt Boyutu kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmanın verileri bağımsız gruplar için t testi, betimsel
istatistikler, tek yönlü varyans analizi ve çoklu regresyon analizi ile
sınanmıştır. Araştırmada, ebeveyn-çocuk ilişkilerinin olumlu ilişkiler ve
çatışma boyutlarının çocukların psiko-sosyal gelişimlerini önemli düzeyde yordadığı
bulunmuştur. Ayrıca ebeveyn-çocuk ilişkilerinin çocukların anne-babasının öğrenim
düzeyine ve ailenin gelir düzeyine göre farklılaştığı araştırmada tespit
edilmiştir.
Ebeveyn- çocuk ilişkisi psikososyal gelişim okul öncesi dönem
The purpose of the present
study is to examine whether parent-child relations predict children’s psycho-social
development and whether preschool children’s’ parent- child
relationship and psycho-social development
differ based on self-qualifications of personnel (child’s gender,
child’s age, mother and father education level, family income level and number
of siblings). The study was conducted with relational
screening model, one of the screening models. Study sample included 210
children between the ages of 4 – 5 that attending preschool educational institutions
in Eskişehir. A demographic information form, Parent – Child Relationship
Scale, Psycho-Social Development Questionnaire for Preschool Children sub-dimension
of Psycho- Social Observation
Form were utilized as data collection tools. Data were tested
with independet t test, One Way Anova, descriptive
statistics, and multiple regression analysis. Results
indicate that closeness and conflict sub-dimensions of parent – child relation
significantly predicted children’s psycho-social development. Furthermore, it was determined that
preschool children’s parent- child relationships
scores significantly differed based on mother- father education level, and family income level.
Parent- Child Relationship Psychosocial Development Preschool Period
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |