Öğretmen adaylarının
akademik öz-yeterlik durumlarının; akademik yaşantılarında önemli bir etkiye
sahip olduğundan; bu çalışmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik öz-yeterlik
durumlarının farklı değişkenler açısından belirlenip yorumlanmasıdır.
Araştırmada araştırma yöntemi olarak nicel araştırma benimsenmiş olup, tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin Erbakan
Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi’ndeki 18 ayrı bölümde öğrenimine
devam eden 913 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen ve çalışma grubu öğrencilerinin
demografik verilerinin elde edildiği kişisel bilgi formu, Owen ve Froman (1988)
tarafından geliştirilen ve Ekici (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Akademik
Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçeye uyarlanmış hali 33 madde
ve 5’li likert tip, 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı
Cronbach’s alfa değeri .86 bulunmuştur. Verilerin çözümlenmesinde bilgisayar
destekli istatistik paket programı olan SPSS kullanılmış; betimsel
istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve basit korelasyon
tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının;
akademik öz-yeterlik durumları öğrenim gördükleri bölümlere göre, öğrenim
gördükleri sınıflara göre, mezun oldukları lise türlerine göre değişmektedir.
Ayrıca, Öğretmen adaylarının; akademik öz-yeterlik durumları ile yaşları
arasında; düşük düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Akademik Öz-yeterlik Öz-yeterlik Öğretmen Adayı Bireysel Farklılıklar.
Since teacher
candidates’ academic self-efficacy has a significant impact on their academic
life, the purpose of this paper is to determine and interpret academic
self-efficacy of faculty of education students in terms of different variables.
In this research, the quantitative research method is adopted and survey model
is used. Working group includes 913 pre-service teachers from 18 various
department of Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of
Education. As data collection tool, personal information form developed by
researchers and used to obtain demographic data of working group students and
Academic self-efficacy scale developed by Owen and Froman (1988) and adapted to
Turkish by Ekici (2012) are used. Turkish version of the scale consists of 33
items in 5-item likert type and 3 sub-dimensions. The internal consistency
coefficient Cronbach’salfa is calculated as .86. In order to analyze data,
computer supported statistics package program SPSS is used; descriptive
statistics, t-test, One-way analysis of variance and simple correlation
techniques are utilized. As a result of the research, Academic self-efficacy
status varies according to the level of education they graduate according to
the classes they graduate from. In addition, Teacher candidates’ between academic
self-efficacy status and ages; There was a, positive and meaningful and at a
lower level relationship.
Academic Self-efficacy Self-efficacy Teacher Candidate Individual Differences.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |