Pozitif psikolojik
sermaye, olumsuzluklara odaklanmak yerine bireyin iç dinamiklerini harekete
geçirmeyi dolayısıyla içsel bir hareketle sürece yaklaşmayı amaçlayan bir
yaklaşımdır. Tükenmişlik ise verimliliği olumsuz etkileyen ve son yıllarda
aşırı iş yükü, stres, adaletsizlik ve yönetim sorunlarıyla vs. ortaya çıkan
önemli bir olgudur. Mesleki tükenmişlik düzeyinin iyileştirilmesinde
öğretmenlerin psikolojik sermaye yeterlikleri önemli görülmektedir.
Öğretmenlerin psikolojik sermaye yeterliklerinin arttırılmasının tükenmişliğin
düşürülmesine olumlu katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada,
öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye yeterlikleri ile tükenmişlik düzeyleri
arasındaki ilişkinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu araştırma ilişkisel
tarama modelinde olup nicel desenlidir. Araştırmaya 487 öğretmen
dâhil edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin görüşlerini almak amacıyla iki
ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekler; öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini ölçmek
amacıyla Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen Ergin (1992)
tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Maslach Tükenmişlik Ölçeği’; öğretmenlerin
psikolojik sermaye yeterlikleri için Luthans vd. (2007) tarafından
geliştirilen, Çetin ve Basım (2012)
tarafından Türkçe’ye uyarlanan ‘Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği’dir. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde
betimsel (tanımlayıcı) istatistikler (frekans, yüzde, aritmetik ortalama,
standart sapma) ile korelasyon ve basit regresyon analizleri kullanılmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi p<.05 olarak kabul
edilmiştir. Araştırma sonucunda psikolojik sermaye ile tükenmişlik düzeyleri arasında
orta düzeyde negatif yönde bir ilişki olduğu, ortaya konulan modelin anlamlı
olduğu, psikolojik sermaye bileşenlerinin tükenmişliği %40 açıkladığı, negatif
etkisininin olduğu görülmüştür.
Positive psychological capital is an approach
that aims to move the internal dynamics of the individual rather than focus on
negativity, and therefore approach the process with an internal action.
Burnout, on the other hand, has a negative impact on productivity, and in
recent years has been associated with excessive workload, stress, injustice,
and management problems. Psychological capital adequacy of teachers seems to be
important in improving occupational burnout. Increasing psychological capital
adequacy of teachers is thought to contribute positively to reducing the
burnout. In this study, it is aimed to reveal the relationship between
teachers' positive psychological capital adequacy and burnout levels. This
research is a relational survey model designed as quantitative. For the
research 487 teachers were included in the study group. Two scales were used to
get the opinions of the teachers in the research. “The Maslach Burnout Scale”,
developed by Maslach and Jackson (1981) and adapted to Turkish by Ergin (1992)
was used to measure the burnout emotions of teachers. “Positive Psychological
Capital Scale” developed by Çetin ve Basım (2012) was used for the measurement
of the psychological capital of the teachers. In the analysis of the data
obtained in the study, descriptive statistics (frequency, percentage,
arithmetic mean, standard deviation), correlation and simple regression
analyzes were used. The analysis is based on p < 0.05. As a result of the
research, it is seen that there is a moderate negative correlation between
psychological capital and burnout, the model revealed is meaningful, the
psychological capital components explain 40% of burnout and has a negative
impact on it.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |