Büyük Doğal Sayıları Okuma ve Yazmada Öğrencilerin Yaşadığı Güçlükler
Yıl 2019,
Cilt: 16 Sayı: 1, 1419 - 1441, 25.12.2019
Mustafa Albayrak
,
Nurullah Yazıcı
,
Mertkan Şimşek
Öz
Bu araştırma ortaokul ikinci sınıf öğrencilerinin milyona kadar ve milyondan daha büyük doğal sayıları okuyup-yazmada yaşadıkları güçlükleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırmanın katılımcılarını Doğu Anadolu Bölgesindeki bir okulda öğrenim görmekte olan 55 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen 10 tane açık uçlu sorudan oluşan SOYF (Sayıları Okuma Yazma Formu) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin sayıları okuyup yazmada, rakamları gruplandırmada ve rakamları gruplandırdıktan sonra grupları basamak değerlerine göre yazmada eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sayıların gruplandırılma aşamasında “0” rakamının yanlış yerde eksik ya da fazladan kullanımına bağlı olarak sayıların okunuşunda eksikliklerin olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda sayı öğretiminde basamak değeri ve gruplandırma üzerine etkinliklerin yapılması gerektiği ve “0” rakamının sayı içerisinde kullanımına ilişkin öğrenci eksiklikleri bilinerek, sayı öğretiminde “0” rakamının öğretimine ilişkin zengin örneklere yer verilmesinin gerekli olduğu önerilmiştir.
Kaynakça
- Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S., ve Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramların künyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Albayrak, M. (2010) İlköğretimde Matematik ve Öğretimi-1, Mega Ofset:Erzurum.
- Albayrak, M., İpek, S. ve Işık, C. (2006). Onluk sayma sisteminin öğretimi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13,199-206.
- Arslan, S. ve Ubuz B., (2014). İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (4. Baskı), Bingölbali E. ve Özmantar M.F. (Ed.), Sayılarda basamak değeri kavramı ve öğrencilerin yaşadığı zorluklar (s. 97-126)., Ankara: Pegem Akademi.
- Baroody, A. J. (2017). The use of concrete experiences in early childhood mathematics instruction. In Advances in child development and behavior (Vol. 53, pp. 43-94). JAI.
- Başar, M., Ünal, M., ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18.
- Baturo, Annette R. (1997). The implication of multiplicative structure for students' understanding of decimal-number numeration. In Biddulph, F. and Carr, K., Eds.
- Proceedings People in Mathematics Education:20th Annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia 1, pages pp. 88-95, Rotorua, New Zealand.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Can, D. (2017). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyularının Bağlam Temelli ve Bağlam Temelli Olmayan Problem Durumlarında İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Cawley, J. F., ve Reines, R. (1996). Mathematics as communication: Using the interactive unit. Teaching Exceptional Children, 28(2), 29-34.
- Chambris, C. (2008). Relations entre les grandeurs et les nombres dans les mathématiques de l'école primaire. Évolution de l'enseignement au cours du 20e siècle.
Connaissances des élèves actuels (Doctoral dissertation, Université Paris-Diderot-Paris VII).
- Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
- Çangır, M. (2008). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Eğitsel Oyun Yönteminin Uygulanma Durumu (Tuzla Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
- Danışman, Y. (2013). Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (1.Baskı), Zembat, İ.Ö, Özmantar, M.F., Bingölbali E, Şandır H.,Delice A. (Ed.), Taban kavramı ve basamak değerleri (s.82-110), Ankara: Pegem Akademi.
- Dinç Artut, P. ve Tarım, K. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Basamak Değer Kavramını Anlama Düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 26-36.
- Doğanay, G. (2002). Tarih Öğretiminde Oyun. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Garlikov, R., (2000). The concept and teaching of place-value. http//www.garlikov.com/placevalue.html. (Erişim tarihi: 02.06.2017)
- Hacısalihlioğlu, H.H., Hacıyev, A., ve Kalantarov, V. (2000). Matematik Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu.
- Kamii, C. ve Joseph, L. (1988). Teaching place value and double-column addition, Arithmetic Teacher, 35(6), 45-52.
- Karabacak, N. (1996). Sosyal Bilgiler Dersinde Eğitsel Oyunların Öğrencilerin Erişi Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
- MEB (2013a). İlkokul matematik dersi öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=2&kno=246 adresinden 10.03.2017 tarihinde alınmıştır.
- MEB (2013b). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- MEB (2015). İlköğretim matematik dersi (5. 6. 7. ve 8. sınıflar) öğretim programı, Alınan yer https://ttkb.meb.gov.tr. (15.04.2017 tarihinde alınmıştır)
- MEB (2017). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7, ve 8.sınıflar) Ankara-2017
- Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
- Olkun, S., Fidan, E., ve Özer, A. B. (2013). 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, 38(169).
Robert, A.D. ve Bouillaguet, A. (1997), L’analyse de Contenu, Que Sais‐je?, No. 3271, PUF, Paris.
- Saracaloğlu, A. S. ve Aldan Karademir, Ç. (2009). Eğitsel oyun temelli fen ve teknoloji öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Bildiri Kitabı. 21-23 Mayıs 2009. Osmangazi Üniversitesi: Eskişehir. 1098-1107.
- Sarı, M. H., & Olkun, S. (2019). Relationship between place value understanding, arithmetic performance and mathematics achievement in general. İlköğretim Online, 18(2), 953-958, [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr
- Tarım, K. ve Artut, P. D. (2013). Öğretmen adaylarının basamak değeri ve sayma sistemlerini anlama düzeyleri. İlköğretim Online, 12(3).
- Thomas, N. (1996). Understanding the number system. In J.T. Mulligan ve M.C. Mitchelmore (Eds.), Children’s number learning (pp. 89-106). Adelaide: Australian Association of Mathematics Teachers and MERGA.
- Thomas, N. (2000). Understanding the number system. Children’s number learning: A research monograph of MERGA/AAMT, 75106.
- Thompson, I. (2003). Putting place value in its place. Mathematics Teaching, 184, 14-15.
- Thompson, I., and Bramald, R. (2002). An investigation of the relationship between young children's understanding of the concept of place value and their competence at mental addition (Report for the Nuffield Foundation). Newcastle upon Tyne: University of Newcastle upon Tyne.
- Umay, A. (1996). Matematik öğretimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
- Van de Walle, J. A., Karp, K. S., Bay-Williams, J. M., Wray, J. A., ve Brown, E. T. (2007). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Addison-Wesley Longman
- Vareles, M. ve Becker, J., (1997). Children’s developing understanding of place value: semiotic aspect, Cognition and Instruction, 15(2), 265-286.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, C. (2010). Matematiksel düşünme. Remzi Kitabevi.
Difficulties of Students in Reading and Writing Big Natural Numbers
Yıl 2019,
Cilt: 16 Sayı: 1, 1419 - 1441, 25.12.2019
Mustafa Albayrak
,
Nurullah Yazıcı
,
Mertkan Şimşek
Öz
This research was conducted in order
to determine the difficulties experienced by the 6th grade students in primary
education in reading and writing natural numbers up to a billion and the higher
ones. The study group using the case study design, one of the qualitative
research methods, is composed of 55 students who are studying in a school in
Eastern Anatolia Region. The NRWF (Numbers Reading and Writing Form), which is
composed of 10 open-ended questions developed by researchers for data
collection was used. Content analysis and descriptive statistics were used in the
analysis of the data obtained in the research. As a result of the research, it
was determined that the students had deficiencies in reading and writing the
numbers, grouping the figures and grouping the figures according to their step
value after grouping the figures. It was also determined that the numbers are
missing in reading the numbers due to underuse or overuse of the digit “0” in
the wrong place during the grouping phase. In the direction of the research
findings it has been proposed that activities about the digit value and
grouping concepts in numerical teaching should be conducted and knowing student
deficiencies related to the use of the number “0”, rich examples should be
carried out in teaching “0”.
Kaynakça
- Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S., ve Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramların künyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Albayrak, M. (2010) İlköğretimde Matematik ve Öğretimi-1, Mega Ofset:Erzurum.
- Albayrak, M., İpek, S. ve Işık, C. (2006). Onluk sayma sisteminin öğretimi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13,199-206.
- Arslan, S. ve Ubuz B., (2014). İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (4. Baskı), Bingölbali E. ve Özmantar M.F. (Ed.), Sayılarda basamak değeri kavramı ve öğrencilerin yaşadığı zorluklar (s. 97-126)., Ankara: Pegem Akademi.
- Baroody, A. J. (2017). The use of concrete experiences in early childhood mathematics instruction. In Advances in child development and behavior (Vol. 53, pp. 43-94). JAI.
- Başar, M., Ünal, M., ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18.
- Baturo, Annette R. (1997). The implication of multiplicative structure for students' understanding of decimal-number numeration. In Biddulph, F. and Carr, K., Eds.
- Proceedings People in Mathematics Education:20th Annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia 1, pages pp. 88-95, Rotorua, New Zealand.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Can, D. (2017). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyularının Bağlam Temelli ve Bağlam Temelli Olmayan Problem Durumlarında İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Cawley, J. F., ve Reines, R. (1996). Mathematics as communication: Using the interactive unit. Teaching Exceptional Children, 28(2), 29-34.
- Chambris, C. (2008). Relations entre les grandeurs et les nombres dans les mathématiques de l'école primaire. Évolution de l'enseignement au cours du 20e siècle.
Connaissances des élèves actuels (Doctoral dissertation, Université Paris-Diderot-Paris VII).
- Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
- Çangır, M. (2008). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Eğitsel Oyun Yönteminin Uygulanma Durumu (Tuzla Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
- Danışman, Y. (2013). Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (1.Baskı), Zembat, İ.Ö, Özmantar, M.F., Bingölbali E, Şandır H.,Delice A. (Ed.), Taban kavramı ve basamak değerleri (s.82-110), Ankara: Pegem Akademi.
- Dinç Artut, P. ve Tarım, K. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Basamak Değer Kavramını Anlama Düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 26-36.
- Doğanay, G. (2002). Tarih Öğretiminde Oyun. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Garlikov, R., (2000). The concept and teaching of place-value. http//www.garlikov.com/placevalue.html. (Erişim tarihi: 02.06.2017)
- Hacısalihlioğlu, H.H., Hacıyev, A., ve Kalantarov, V. (2000). Matematik Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu.
- Kamii, C. ve Joseph, L. (1988). Teaching place value and double-column addition, Arithmetic Teacher, 35(6), 45-52.
- Karabacak, N. (1996). Sosyal Bilgiler Dersinde Eğitsel Oyunların Öğrencilerin Erişi Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
- MEB (2013a). İlkokul matematik dersi öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=2&kno=246 adresinden 10.03.2017 tarihinde alınmıştır.
- MEB (2013b). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- MEB (2015). İlköğretim matematik dersi (5. 6. 7. ve 8. sınıflar) öğretim programı, Alınan yer https://ttkb.meb.gov.tr. (15.04.2017 tarihinde alınmıştır)
- MEB (2017). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7, ve 8.sınıflar) Ankara-2017
- Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
- Olkun, S., Fidan, E., ve Özer, A. B. (2013). 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, 38(169).
Robert, A.D. ve Bouillaguet, A. (1997), L’analyse de Contenu, Que Sais‐je?, No. 3271, PUF, Paris.
- Saracaloğlu, A. S. ve Aldan Karademir, Ç. (2009). Eğitsel oyun temelli fen ve teknoloji öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Bildiri Kitabı. 21-23 Mayıs 2009. Osmangazi Üniversitesi: Eskişehir. 1098-1107.
- Sarı, M. H., & Olkun, S. (2019). Relationship between place value understanding, arithmetic performance and mathematics achievement in general. İlköğretim Online, 18(2), 953-958, [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr
- Tarım, K. ve Artut, P. D. (2013). Öğretmen adaylarının basamak değeri ve sayma sistemlerini anlama düzeyleri. İlköğretim Online, 12(3).
- Thomas, N. (1996). Understanding the number system. In J.T. Mulligan ve M.C. Mitchelmore (Eds.), Children’s number learning (pp. 89-106). Adelaide: Australian Association of Mathematics Teachers and MERGA.
- Thomas, N. (2000). Understanding the number system. Children’s number learning: A research monograph of MERGA/AAMT, 75106.
- Thompson, I. (2003). Putting place value in its place. Mathematics Teaching, 184, 14-15.
- Thompson, I., and Bramald, R. (2002). An investigation of the relationship between young children's understanding of the concept of place value and their competence at mental addition (Report for the Nuffield Foundation). Newcastle upon Tyne: University of Newcastle upon Tyne.
- Umay, A. (1996). Matematik öğretimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
- Van de Walle, J. A., Karp, K. S., Bay-Williams, J. M., Wray, J. A., ve Brown, E. T. (2007). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Addison-Wesley Longman
- Vareles, M. ve Becker, J., (1997). Children’s developing understanding of place value: semiotic aspect, Cognition and Instruction, 15(2), 265-286.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, C. (2010). Matematiksel düşünme. Remzi Kitabevi.