Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 1, 494 - 521, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.919391

Öz

Kaynakça

  • Akgün, M. ve Yücekaya Koru, G. (2015). Akıllı tahta kullanımına yönelik öğrenci tutumu ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Ankara ili Örneği). Qualitative Studies, (1), 1-12.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Al-Qirim, N. (2011). Determinants of interactive whiteboard success in teaching in higher education institutions. Computer & Education, 56(3), 827-838
  • Barak, M. (2007). Transition from traditional to ıct-enhanced learning environments in undergraduate chemistry courses. Computers & Education, 48, 30-43.
  • Baytekin, Ç. (2004). Öğrenme öğretme teknikleri ve materyal geliştirme (2. Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Beeland, W. D. (2011). Student engagement, visual learning and technology: can ınteractive whiteboards help? http://teach.valdosta.edu/are/Artmanscrpt/vol1no1/beeland_am.pdf adresinden alınmıştır.
  • Elaziz, M. F. (2008). Attitudes of students and teachers towards the use of ınteractive whiteboardsın efl classrooms. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. İnternational Technology Conferance (IETC). Ankara.
  • Fourgous, J. M. (2010). Réussir l’école numérique. http://www.crie.min-edu.pt/files/@ crie/1269619873_Rapport_mission_fourgous.pdf adresinden alınmıştır.
  • Friedman, T. L. (2005). The world is flat: A brief history of the twenty-first century. New York, NY: Farrar, Straus and Giroux.
  • Gurer, M.D. ve Curaoglu, O. (2016). Pre-service teachers’ perception of technology use in classroom. In G. Chamblee & L. Langub (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2016 (2854-2859). Publisher: Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). ISBN 978-1-939797-13-1.
  • Kim, J. ve Jung, H-Y. (2010). South Korean digital textbook project. Computers in the Schools, 27(3-4), 247-265.
  • Lesardoises. (2012). Les tablettes dans l’éducation la Thaïlande. http://lesardoises. com/11123/les-tablettes-dans-leducation-la-thailande-franchit-le-pas-pour-328-millions-de-dollars.html adresinden alınmıştır.
  • Lewin, C.,Somekh, B. ve Steadman, S. (2008). Embedding interactive whiteboards in teaching and learning. The Process of Change in Pedagogic, Education and Information Technologies, 13, 291-303.
  • Manny-Ikan, E., Tikochinski, T. B., Zorman, R. ve Dagan, O. (2011). Using the interactive white board in teaching and learning: An evaluation of the SMART CLASSROOM pilot project. Interdisciplinary Journal of E-Learning & Learning Objects, 7, 249–273.
  • MEB (2012a). Milli Eğitim Bakanlığı tamamlanan projeler. http://projeler.meb.gov.tr/pkmtr/ Erişim Tarihi: 25.12.2020.
  • News Report. (2007). Louisiana Laptop Initiative provides laptops to students in public schools. http://www.govtech.com/e-government/ Louisiana-Laptop-Initiative-Provides-Laptops-to.html adresinden alınmıştır.
  • Odabaşı, F., (2012). Bilgisayar destekli eğitim. Bölüm 8. http://w2.anadolu.edu.tr/aos/kitap/ IOLTP/2276/unite08.pdf.
  • Polat, S., Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (2) , 439-455.
  • Qirim, N (2011). Determinats of interactive white board success in teching in higher education institution, Computers Education, 56, 827-838.
  • Quality Education Data (QED) Report. (2004). 2004– 2005 technology purchasing forecast (10th ed.). New York: Scholastic Company.
  • Russell, M., O’Dwyer, L., Bebell, D., ve Tao, W. (2007). How teachers uses of technology vary by tenure and longevity. Journal of Educational Computing Research, 37(4), 393-417.
  • Sağlam, F., (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının belirlenmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, M. C. ve Arslan Namlı, N. (2019). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112.
  • Yalçınkaya, Y. ve Özkan, H. H. (2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 69- 91.

Öğretmenlerin Etkileşimli Tahtaya Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Peace With ICT Avrupa Birliği Proje Örneği

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 1, 494 - 521, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.919391

Öz

Dünyamızdaki tüm ülkelerde olduğu gibi ülkemizdeki eğitim alanlarında da birçok gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmelerde etkileşimli tahtaların etkisi çoktur. Özellikle Endüstri 4.0 ve sonrasında eğitimde teknoloji kullanımının yanı sıra, örgün eğitim ortamlarında (sınıflarda) etkileşimli tahta kullanımı yaygınlaşmıştır. Bu çalışmanın amacı; İtalya, Slovenya, Romanya ve Türkiye’nin ortaklığıyla gerçekleştirilen “Peace With ICT” isimli Avrupa Birliği (AB) projesinin çıktılarını değerlendirilerek, ülkelerdeki ortak kuruluşlarda çalışan eğitmenlerin etkileşimli tahtaya yönelik tutumlarını ortaya koyan bir istatistiksel veri analizi çalışması yapmaktır. Ülkemizde etkileşimli tahta kullanımının yaygınlaşması FATİH (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) projesi ile hız kazanmıştır. Konu ile ilgili yapılan araştırmalarda/incelemelerde, öğretmenlerin eski alışkanlıkları nedeniyle dijital teknolojileri kullanmakta tereddüt ettikleri görülmektedir. Etkileşimli tahtalar, projeksiyon cihazı olarak ve öğrencilere verilen tabletler de oyun konsolu olarak görülmektedir. Bu durumun her anlamda israfa neden olmasından endişe duyulmaktadır.
Çalışmada İtalya’dan 45, Slovenya’dan 50, Romanya’dan 107 ve Türkiye’den 69 kişi olmak üzere toplam 271 eğitimciye 22 maddeden oluşan likert tipi bir ölçek uygulanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Etkileşimli tahta kullanımı ölçeğinin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini test etmek için T-Testi ve Anova Analizinden yararlanılmıştır. Ülke ve Mesleki deneyim değişkenlerinin aralarındaki ilişkiyi anlamak üzere yapılan istatistiki analizler sonucunda, farkındalık eğitimi sonrasında 1-5 yıllık mesleki deneyime sahip kişilerin etkileşimli tahtayı daha sık kullandığı ve ülke bazlı en iyi gelişmeyi de Türkiye’nin gösterdiği görülmektedir. Ayrıca uygulanan ölçek tüm ortak kuruluşlarda farkındalık eğitimi öncesi ön test, sonrasında ise son test olarak uygulanmıştır ve ülkeler arasındaki farklar belirlenmiştir. Farkındalık eğitimi öncesinde katılımcı ülkelerin etkileşimli tahtaya olan tutumları, Bilgi ve iletişim teknolojilerine ait bilgi birikimlerinin az olmasından kaynaklı, çekimser ve kararsız olarak görünse de eğitim sonrasında bu tutumun olumlu yönde geliştiği ve yapılan istatistiksel analizlerin sonucuna göre Etkileşimli tahtaya olan tutumları toplamda %32.02 oranında gelişim gösterdiği görülmüştür. Benzer çalışmaların farklı ülkelerde de yapılması ve elde edilen sonuçların karşılaştırılarak daha anlamlı sonuçlara ulaşılması noktasında faydalı olacaktır.

Kaynakça

  • Akgün, M. ve Yücekaya Koru, G. (2015). Akıllı tahta kullanımına yönelik öğrenci tutumu ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Ankara ili Örneği). Qualitative Studies, (1), 1-12.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Al-Qirim, N. (2011). Determinants of interactive whiteboard success in teaching in higher education institutions. Computer & Education, 56(3), 827-838
  • Barak, M. (2007). Transition from traditional to ıct-enhanced learning environments in undergraduate chemistry courses. Computers & Education, 48, 30-43.
  • Baytekin, Ç. (2004). Öğrenme öğretme teknikleri ve materyal geliştirme (2. Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Beeland, W. D. (2011). Student engagement, visual learning and technology: can ınteractive whiteboards help? http://teach.valdosta.edu/are/Artmanscrpt/vol1no1/beeland_am.pdf adresinden alınmıştır.
  • Elaziz, M. F. (2008). Attitudes of students and teachers towards the use of ınteractive whiteboardsın efl classrooms. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. İnternational Technology Conferance (IETC). Ankara.
  • Fourgous, J. M. (2010). Réussir l’école numérique. http://www.crie.min-edu.pt/files/@ crie/1269619873_Rapport_mission_fourgous.pdf adresinden alınmıştır.
  • Friedman, T. L. (2005). The world is flat: A brief history of the twenty-first century. New York, NY: Farrar, Straus and Giroux.
  • Gurer, M.D. ve Curaoglu, O. (2016). Pre-service teachers’ perception of technology use in classroom. In G. Chamblee & L. Langub (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2016 (2854-2859). Publisher: Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). ISBN 978-1-939797-13-1.
  • Kim, J. ve Jung, H-Y. (2010). South Korean digital textbook project. Computers in the Schools, 27(3-4), 247-265.
  • Lesardoises. (2012). Les tablettes dans l’éducation la Thaïlande. http://lesardoises. com/11123/les-tablettes-dans-leducation-la-thailande-franchit-le-pas-pour-328-millions-de-dollars.html adresinden alınmıştır.
  • Lewin, C.,Somekh, B. ve Steadman, S. (2008). Embedding interactive whiteboards in teaching and learning. The Process of Change in Pedagogic, Education and Information Technologies, 13, 291-303.
  • Manny-Ikan, E., Tikochinski, T. B., Zorman, R. ve Dagan, O. (2011). Using the interactive white board in teaching and learning: An evaluation of the SMART CLASSROOM pilot project. Interdisciplinary Journal of E-Learning & Learning Objects, 7, 249–273.
  • MEB (2012a). Milli Eğitim Bakanlığı tamamlanan projeler. http://projeler.meb.gov.tr/pkmtr/ Erişim Tarihi: 25.12.2020.
  • News Report. (2007). Louisiana Laptop Initiative provides laptops to students in public schools. http://www.govtech.com/e-government/ Louisiana-Laptop-Initiative-Provides-Laptops-to.html adresinden alınmıştır.
  • Odabaşı, F., (2012). Bilgisayar destekli eğitim. Bölüm 8. http://w2.anadolu.edu.tr/aos/kitap/ IOLTP/2276/unite08.pdf.
  • Polat, S., Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (2) , 439-455.
  • Qirim, N (2011). Determinats of interactive white board success in teching in higher education institution, Computers Education, 56, 827-838.
  • Quality Education Data (QED) Report. (2004). 2004– 2005 technology purchasing forecast (10th ed.). New York: Scholastic Company.
  • Russell, M., O’Dwyer, L., Bebell, D., ve Tao, W. (2007). How teachers uses of technology vary by tenure and longevity. Journal of Educational Computing Research, 37(4), 393-417.
  • Sağlam, F., (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının belirlenmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, M. C. ve Arslan Namlı, N. (2019). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112.
  • Yalçınkaya, Y. ve Özkan, H. H. (2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 69- 91.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Faruk Ayata Bu kişi benim

Taner Uçkan Bu kişi benim

Hayati Çavuş

Ebubekir Seyyarer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayata, F., Uçkan, T., Çavuş, H., Seyyarer, E. (2021). Öğretmenlerin Etkileşimli Tahtaya Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Peace With ICT Avrupa Birliği Proje Örneği. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 494-521. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919391