Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanat Eserlerinin Yaratılma Süreci

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 111 - 122, 15.12.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.998262

Öz

İyiye ve güzele ulaşma arzusu geçmişten günümüze kadar devam edegelen evrensel bir olgudur. Tarih boyunca yaşanan savaşlar, salgınlar, deprem ve sel gibi doğal felaketler ve özellikle Sanayi Devrimi ile birlikte ortaya çıkan kargaşa ortamı, yaşamın sıkıcılığı ve ruhsuzluğu bireyi bunaltmıştır. Nefes alma ihtiyacı içinde olan birey bu gereksinimini, bilinçli veya bilinçsiz, kendisinde çeşitli duygular uyandıran güzel sanat dallarında ortaya konulmuş eserler yolu ile gidermeye çalışmıştır. Bu sebeple, insanla beraber büyüyüp gelişen sanat, insan yaşamının gerekliliklerinden bir tanesi haline gelmiştir. Bütün bunlar olup biterken Yunan filozof Eflatun ile başlayan sanatın işlevi, toplum için mi, sanat için mi olduğu türden tartışmalar halen devam etmektedir. Öte taraftan sanat eserlerinin üretilme sürecinde sanatçının duygu dünyasında yaşananlar da gizemini koruyarak başka bir tartışma konusu olmuştur. Bu çalışmada, sanatın hangi ihtiyaçlar doğrultusunda doğduğu, hangi süreçlerden geçtiği ve yorumlanmasında ortaya çıkan bireysel farklılıkların incelenmesi amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Bazin, G. (1998). Sanat Tarihi. (Ü. Ünal, & S. Hilav, Çev.) İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Bozkurt, N. (1994). Eleştiri ve Aydınlanma. İstanbul: Say.
  • Emre, P. D. (2014). Edebiyat Bilimi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Fagan, B. (2019). Cro Magnon: Buzul Çağı İlk Modern İnsanı Nasıl Yarattı? (N. Soysal, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Gourmont, R. D. (2011). Düşünce Oluşumu. (M. Özdil, Çev.) İstanbul: Kumsaati Yayınları.
  • İnal, T. (1981). Simgecilik. Yazın Akımları Özel Sayısı (s. 168-186). içinde Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Jacobs, R. H., & Cornelissen, F. W. (2017, Mart 2). An Explanation for the Role of the Amygdala in Aesthetic Judgments. Kale, N. (2014). Felsefiyat. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kandel, E. (2012, Ağustos 10). Scientific American. Şubat 1, 2020 tarihinde https://www.scientificamerican.com/article/age-of-insight-excerpt/ adresinden alındı
  • Moran, B. (2012). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özeskici, E. (2018). Sanatta Değişen Paradigmalar: Sanatçı, Eser ve Alıcı İlişkisi.
  • Sheikh, K. (2019, Mayıs 22). Scientific American. Şubat 1, 2020 tarihinde https://www.scientificamerican.com/article/creative-types-reserve-a-special-corner-of-the-brain-for-dreaming-big/ adresinden alındı
  • Stanislavski, K. (2013). Bir Aktör Hazırlanıyor. (S. Taşer, Çev.) İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Steenberg, E. (2007). Visual Aesthetic Experience. University of Illinois Press. Tezcan, P. D. (2018). Sanat Sosyolojisi Giriş. Ankara.
  • Tolstoy, L. N. (2004). Sanat Nedir. (A. B. Dural, Çev.) İstanbul: Bilge Karınca.
  • Türk Dil Kurumu. (tarih yok). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Aralık 1, 2019 tarihinde https://www.sozluk.gov.tr/ adresinden alındı Urgan, M. (2018). İngiliz Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Vessel, E. A., Starr, G. G., & Rubin, N. (2012, Nisan 20). The brain on art: intense aesthetic experience activates the default mode network. ResearchGate: https://www.researchgate.net/publication/224821928_The_Brain_on_Art_Intense_Aesthetic_Experience_Activates_the_Default_Mode_Network adresinden alındı
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aydın Görmez Bu kişi benim

Merve Karakuş

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Görmez, A., & Karakuş, M. (2021). Sanat Eserlerinin Yaratılma Süreci. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 111-122. https://doi.org/10.33711/yyuefd.998262