Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Perspective of Future Teachers on the Preschool Education Program: Evaluation of the Content, Quality, Functionality, and Comprehensibility of the Program

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 2, 484 - 510, 15.08.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1114186

Öz

This study aims to investigate the views of pre-service early childhood teachers about the content, quality, functionality, and comprehensibility of the early childhood education (ECE) program used in Turkey. The study was conducted as a phenomenological study and its participants consisted of 20 pre-service early childhood teachers. The researchers collected data through an open-ended interview form. According to the findings, the participants expressed a positive opinion about the content of the program in general but stated that the program should be improved regarding gains and indicators, activity type, assessment, parent involvement, and adaptation. In addition, the participants found the program mostly qualified but expressed that it should be updated with new headings according to changing times and needs. Moreover, pre-service teachers found the program functional and guiding in general, but they said that it is not informative about educational approaches and children living in different environments. Finally, according to the participants, the program is comprehensive in terms of language, expression, and elaboration, but it needs more explanations and examples. In the light of these findings, it is thought that this research will contribute to the development and revision of the currently used ECE program.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O., (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 76-96.
  • Alisinanoğlu, F. ve Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun İli Örneği. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 93-110.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2000). Çocuk gelişimi, İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2018). Investigation of 2013 pre-school education program in the context of values in education. Journal of Early Childhood Studies, 2(1), 113-131.
  • Ata-Aktürk, A., Demircan, H. Ö., Şenyurt, E. ve Çetin, M. (2017). Turkish early childhood education curriculum from the perspective of stem education: A document analysis. Journal of Turkish Science Education (TUSED), 14(4), 16-34.
  • Barnett, W. S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333(6045), 975– 978.
  • Bauchmüller, R., Gørtz, M., ve Rasmussen, A. W. (2014). Long-run benefits from universal high-quality preschooling. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 457–470. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.05.009
  • Berk, L. (2012). Child development. USA: Pearson Education Inc.
  • Bertrand J. (2012). Preschool programs: Effective curriculum. comments on kagan and kauerz and on schweinhart. Tremblay Re, Barr Rg, Peters RDeV (Ed.), Encyclopedia On Early Childhood Development içinde (s.1-7). Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. DOI: 10.3316/QRJ0902027
  • Cohen, L, Manion, L. ve Morrison, K. (2010). A guide to teaching practice. (5th edition). London: Routledge
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çetinkaya, S. ve Tabak, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlık Yeterlilikleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 38 (1), 296-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuefd/issue/46119/535482
  • Dağlıoğlu, E. (2009). Okul öncesi öğretmenlerin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. (Ed.) G. Haktanır, Okul Öncesi Eğitime Giriş (ss. 40-80), (3. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Darıca, N., (2004), Okul Öncesi Eğitimcileri İçin Etkinlik Dünyası Uygulama Kitabı, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, 1-40.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme. Kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık.
  • Deniz, Ü. ve Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(2), 431-447.
  • Dilek, H. (2016). T.C. MEB 2013 okul öncesi eğitim programı ile 2006 programının karşılaştırılması. Pegem Atıf İndeksi, 585-604.
  • Düşek, G. ve Dönmez, B. (2012). Türkiye’de yayımlanan okul öncesi eğitim programları. Mesleki Bilimler Dergisi, 1, 68-75.
  • Edie, D., ve Schmid, D. (2007). Brain development and early learning. A Policy brief publication of Wisconsin Council on Children and Families., https://larrycuban.files.wordpress.com/2013/04/brain_dev_and_early_learning.pdf.
  • European Commission / EACEA / Eurydice / Eurostat, 2014. Early Childhood Education in Europe and Care. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Office of Publications the European Union.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: Mc-Graw-Hill.
  • Frede, E., & Ackerman, D. (2007). Preschool curriculum decision-making: dimensions to consider. Preschool Policy Brief, Revised November, 12, 1-15.
  • Gelişli, Y., ve Yazıcı, E. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93.
  • Göle, M. O. ve Temel, Z. F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684. DOI: 10.17860/efd.25056.
  • Gülay, H. ve Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
  • Gülçiçek, T., Tonga, F.E. ve Tantekin Erden, F. (2019). Examining Turkish early childhood education curriculum in terms of mainstream curriculum models. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019, 38(2), 77-106.
  • Gürkan, T. (2010). Okul Öncesi Eğitim Programı. Rengin Zembat (ed). Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri (ss. 35- 60). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Işık, N. E. (2015). Öğretmenlerin MEB 2013 okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri ve programı kullanma durumları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A. ve Kurt, F. (2010). Proje temelli okul öncesi eğitim programı (1. Basım). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kandır, A., Özbey, S., ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitimde program (1). Kuramsal temeller. Morpa Kültür Yayınları
  • Kandır, A. ve Türkoğlu, D. (2015). Meb 2013 okul öncesi eğitim programının müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 339-350.
  • Kandır, A., ve Yazıcı, E. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının okuma yazma becerilerinin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 451-458.
  • Kardeş, S. (2020). Okul Öncesi Eğitim Programının 21. Yüzyıl Becerileri ve STEAM Eğitimi Bağlamında İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16 (2), 109-119. DOI: 10.17244/eku.703361
  • Katrancı, M. (2014). Okul öncesi eğitim ve önemi. (Ed.), Serdal Seven. Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Köksal, Ö., Balaban Dağal, A. ve Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Science, 46, 379-394.
  • Kurt, A. ve Erdoğan M. (2015). Program değerlendirme araştırmalarının içerik analizi ve eğilimleri; 2004-2013 yılları arası, Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Lerkkanen, M. K., Kikas, E., Pakarinen, E., Poikonen, P. L., ve Nurmi, J. E. (2013). Mothers’ trust toward teachers in relation to teaching practices. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 153–165. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.04.005
  • Lieber, J., Butera, G., Hanson, M., Palmer, S., Horn, E., Czaja, C., … Odom, S. (2009). Factors that influence the implementation of a new preschool curriculum: Implications for professional development. Early Education and Development, 20(3), 456–481. https://doi.org/10.1080/10409280802506166
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3rd ed.) (S. Turan, Trans.). Nobel Yayıncılık. (Original work published 2009).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara. http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • MEB. (2017). Milli eğitim istatistikleri 2016-2017: Örgün eğitim. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_ egitim_2016_2017.pdf
  • MEB (2016). TIMSS 2015 ulusal matematik ve fen ön raporu: 4. ve 8. sınıflar. http://timss.meb.gov.tr/wp-content/uploads/TIMSS_2015_Ulusal_Rapor.pdf.
  • MEB. (2018). Okul öncesi eğitim kurumları yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25486_.html.
  • NAEYC. (2003). Early childhood, curriculum, assessment and program evaluation. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globallyshared/downloads/PDFs/resources/po sition-statements/pscape.pdf
  • NAEYC. (2019). NAEYC Early Learning Program Accreditation Standards and Assessment Items. NAEYC Accreditation. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally- shared/downloads/PDFs/accreditation/early-learning/standards_assessment_2019.pdf
  • OECD. (2014). PISA 2012 results in focus: What 15-year-olds know and what they can do with what they know? https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results- overview.pdf
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 126-149.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C., ve Yılmaz-Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 313-331.
  • Öztürk, M., Giren, S., Yıldırım, E. ve Şimşek, Ü. (2015). The examination of geography education in the updated early childhood education program. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4). 245-262
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). Sage Publications.
  • Pişgin-Çivik, S., Ünüvar, P., ve Soylu, B. (2014). Pre-school education teacher’s opinion about the implementation of 2013 pre-school education program. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 693-698.
  • Saldana, J. (2011). Fundamentals of qualitative research. Understanding qualitative research. Oxford University Press.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 63-73.
  • Sapsağlam, Ö. ve Ömeroğlu, E. (2016). Examining the effect of social values education program being applied to nursery school students upon acquiring social skills. Educational Research and Reviews, 11(13), 1262-1271.
  • Sıddık, H. (2019). Okul öncesi eğitim programına yönelik öğretmen görüşleri (Master’s thesis). Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa, KKTC.
  • Sönmez, S. ve Bilir Seyhan, G. (2016). Examining Turkish MoNE 2013 preschool education program in terms of health concept. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 146-174.
  • Tantekin Erden, F., ve Altun, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitim ve okul öncesinde ilköğretime geçiş süreci hakkındaki düşüncelerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 13(2), 481-502.
  • TEDMEM. (2017). Güçlü bir başlangıç 2017: Erken çocukluk eğitimi ve bakımı. https://tedmem.org/download/guclu-bir-baslangic-2017-erken-cocukluk-egitimi bakimi?wpdmdl=2320
  • Temel, Z. F. (2012). Erken çocukluk eğitim programları: Niteliksel bileşenler. Çağdaş Eğitim Dergisi Akademik, 1 (2), 78-84.
  • Tican Başaran, S. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51 (2), 1-38. DOI: 10.30964/auebfd.417643
  • Tuğluk, M. N. ve Özkan, B. (2019). MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının 21. Yüzyıl Becerileri Açısından Analizi. Temel Eğitim, 1 (4), 29-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/temelegitim/issue/49907/634024
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 142-147.
  • Tükel, A. (2017). 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Master’s thesis). Selcuk University Institution of Social Sciences, Konya, Turkey.
  • UNESCO. (2018). Early childhood care and education. https://en.unesco.org/themes/early- childhood-care-and-education
  • Ünver, N. (2020). Okulöncesi Eğitim Programını Değerlendirme Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (2), 891-909. DOI: 10.24106/kefdergi.697826

Geleceğin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Programına Bakışı: Programın İçerik, Nitelik, İşlevsellik ve Anlaşılırlık Bakımından Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 2, 484 - 510, 15.08.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1114186

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının Türkiye okul öncesi eğitim programının içeriği, niteliği, işlevselliği ve anlaşılırlığı hakkındaki görüşlerinin alınmasıdır. Çalışma, olgu bilim çalışması olarak gerçekleştirilmiş ve katılımcılarını 20 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışma verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan açık uçlu görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Bu çalışmanın bulgularına göre katılımcılar programın içeriği ile ilgili genel olarak olumlu görüş bildirmişler fakat programın kazanım ve gösterge, etkinlik çeşidi, değerlendirme, aile katılımı ve uyarlama boyutlarının geliştirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra, katılımcıların programı çoğunlukla nitelikli buldukları, ancak değişen zaman ve ihtiyaçlara göre yeni başlıklarla güncellenmesi gerektiğini ifade ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adayları programın genel olarak işlevsel ve yol gösterici olduğunu ama eğitim yaklaşımları ve farklı çevrelerde yaşayan çocuklara yönelik bilgi eksiği olduğunu söylemişlerdir. Son olarak katılımcılar tarafından programın dil ve anlatım şekli ve detaylandırılması açısından anlaşılır olduğu fakat daha fazla açıklama ve örneğe ihtiyaç duyulduğu vurgulanmıştır. Bu bulgular ışığında, bu araştırmanın halen kullanılan okul öncesi eğitim programının geliştirilmesi ve güncellenmesi aşamasında katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O., (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 76-96.
  • Alisinanoğlu, F. ve Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun İli Örneği. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 93-110.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2000). Çocuk gelişimi, İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2018). Investigation of 2013 pre-school education program in the context of values in education. Journal of Early Childhood Studies, 2(1), 113-131.
  • Ata-Aktürk, A., Demircan, H. Ö., Şenyurt, E. ve Çetin, M. (2017). Turkish early childhood education curriculum from the perspective of stem education: A document analysis. Journal of Turkish Science Education (TUSED), 14(4), 16-34.
  • Barnett, W. S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333(6045), 975– 978.
  • Bauchmüller, R., Gørtz, M., ve Rasmussen, A. W. (2014). Long-run benefits from universal high-quality preschooling. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 457–470. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.05.009
  • Berk, L. (2012). Child development. USA: Pearson Education Inc.
  • Bertrand J. (2012). Preschool programs: Effective curriculum. comments on kagan and kauerz and on schweinhart. Tremblay Re, Barr Rg, Peters RDeV (Ed.), Encyclopedia On Early Childhood Development içinde (s.1-7). Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. DOI: 10.3316/QRJ0902027
  • Cohen, L, Manion, L. ve Morrison, K. (2010). A guide to teaching practice. (5th edition). London: Routledge
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çetinkaya, S. ve Tabak, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlık Yeterlilikleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 38 (1), 296-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuefd/issue/46119/535482
  • Dağlıoğlu, E. (2009). Okul öncesi öğretmenlerin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. (Ed.) G. Haktanır, Okul Öncesi Eğitime Giriş (ss. 40-80), (3. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Darıca, N., (2004), Okul Öncesi Eğitimcileri İçin Etkinlik Dünyası Uygulama Kitabı, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, 1-40.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme. Kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık.
  • Deniz, Ü. ve Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(2), 431-447.
  • Dilek, H. (2016). T.C. MEB 2013 okul öncesi eğitim programı ile 2006 programının karşılaştırılması. Pegem Atıf İndeksi, 585-604.
  • Düşek, G. ve Dönmez, B. (2012). Türkiye’de yayımlanan okul öncesi eğitim programları. Mesleki Bilimler Dergisi, 1, 68-75.
  • Edie, D., ve Schmid, D. (2007). Brain development and early learning. A Policy brief publication of Wisconsin Council on Children and Families., https://larrycuban.files.wordpress.com/2013/04/brain_dev_and_early_learning.pdf.
  • European Commission / EACEA / Eurydice / Eurostat, 2014. Early Childhood Education in Europe and Care. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Office of Publications the European Union.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: Mc-Graw-Hill.
  • Frede, E., & Ackerman, D. (2007). Preschool curriculum decision-making: dimensions to consider. Preschool Policy Brief, Revised November, 12, 1-15.
  • Gelişli, Y., ve Yazıcı, E. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93.
  • Göle, M. O. ve Temel, Z. F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684. DOI: 10.17860/efd.25056.
  • Gülay, H. ve Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
  • Gülçiçek, T., Tonga, F.E. ve Tantekin Erden, F. (2019). Examining Turkish early childhood education curriculum in terms of mainstream curriculum models. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019, 38(2), 77-106.
  • Gürkan, T. (2010). Okul Öncesi Eğitim Programı. Rengin Zembat (ed). Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri (ss. 35- 60). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Işık, N. E. (2015). Öğretmenlerin MEB 2013 okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri ve programı kullanma durumları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A. ve Kurt, F. (2010). Proje temelli okul öncesi eğitim programı (1. Basım). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kandır, A., Özbey, S., ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitimde program (1). Kuramsal temeller. Morpa Kültür Yayınları
  • Kandır, A. ve Türkoğlu, D. (2015). Meb 2013 okul öncesi eğitim programının müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 339-350.
  • Kandır, A., ve Yazıcı, E. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının okuma yazma becerilerinin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 451-458.
  • Kardeş, S. (2020). Okul Öncesi Eğitim Programının 21. Yüzyıl Becerileri ve STEAM Eğitimi Bağlamında İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16 (2), 109-119. DOI: 10.17244/eku.703361
  • Katrancı, M. (2014). Okul öncesi eğitim ve önemi. (Ed.), Serdal Seven. Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Köksal, Ö., Balaban Dağal, A. ve Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Science, 46, 379-394.
  • Kurt, A. ve Erdoğan M. (2015). Program değerlendirme araştırmalarının içerik analizi ve eğilimleri; 2004-2013 yılları arası, Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Lerkkanen, M. K., Kikas, E., Pakarinen, E., Poikonen, P. L., ve Nurmi, J. E. (2013). Mothers’ trust toward teachers in relation to teaching practices. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 153–165. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.04.005
  • Lieber, J., Butera, G., Hanson, M., Palmer, S., Horn, E., Czaja, C., … Odom, S. (2009). Factors that influence the implementation of a new preschool curriculum: Implications for professional development. Early Education and Development, 20(3), 456–481. https://doi.org/10.1080/10409280802506166
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3rd ed.) (S. Turan, Trans.). Nobel Yayıncılık. (Original work published 2009).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara. http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • MEB. (2017). Milli eğitim istatistikleri 2016-2017: Örgün eğitim. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_ egitim_2016_2017.pdf
  • MEB (2016). TIMSS 2015 ulusal matematik ve fen ön raporu: 4. ve 8. sınıflar. http://timss.meb.gov.tr/wp-content/uploads/TIMSS_2015_Ulusal_Rapor.pdf.
  • MEB. (2018). Okul öncesi eğitim kurumları yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25486_.html.
  • NAEYC. (2003). Early childhood, curriculum, assessment and program evaluation. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globallyshared/downloads/PDFs/resources/po sition-statements/pscape.pdf
  • NAEYC. (2019). NAEYC Early Learning Program Accreditation Standards and Assessment Items. NAEYC Accreditation. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally- shared/downloads/PDFs/accreditation/early-learning/standards_assessment_2019.pdf
  • OECD. (2014). PISA 2012 results in focus: What 15-year-olds know and what they can do with what they know? https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results- overview.pdf
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 126-149.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C., ve Yılmaz-Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 313-331.
  • Öztürk, M., Giren, S., Yıldırım, E. ve Şimşek, Ü. (2015). The examination of geography education in the updated early childhood education program. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4). 245-262
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). Sage Publications.
  • Pişgin-Çivik, S., Ünüvar, P., ve Soylu, B. (2014). Pre-school education teacher’s opinion about the implementation of 2013 pre-school education program. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 693-698.
  • Saldana, J. (2011). Fundamentals of qualitative research. Understanding qualitative research. Oxford University Press.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 63-73.
  • Sapsağlam, Ö. ve Ömeroğlu, E. (2016). Examining the effect of social values education program being applied to nursery school students upon acquiring social skills. Educational Research and Reviews, 11(13), 1262-1271.
  • Sıddık, H. (2019). Okul öncesi eğitim programına yönelik öğretmen görüşleri (Master’s thesis). Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa, KKTC.
  • Sönmez, S. ve Bilir Seyhan, G. (2016). Examining Turkish MoNE 2013 preschool education program in terms of health concept. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 146-174.
  • Tantekin Erden, F., ve Altun, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitim ve okul öncesinde ilköğretime geçiş süreci hakkındaki düşüncelerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 13(2), 481-502.
  • TEDMEM. (2017). Güçlü bir başlangıç 2017: Erken çocukluk eğitimi ve bakımı. https://tedmem.org/download/guclu-bir-baslangic-2017-erken-cocukluk-egitimi bakimi?wpdmdl=2320
  • Temel, Z. F. (2012). Erken çocukluk eğitim programları: Niteliksel bileşenler. Çağdaş Eğitim Dergisi Akademik, 1 (2), 78-84.
  • Tican Başaran, S. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51 (2), 1-38. DOI: 10.30964/auebfd.417643
  • Tuğluk, M. N. ve Özkan, B. (2019). MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının 21. Yüzyıl Becerileri Açısından Analizi. Temel Eğitim, 1 (4), 29-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/temelegitim/issue/49907/634024
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 142-147.
  • Tükel, A. (2017). 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Master’s thesis). Selcuk University Institution of Social Sciences, Konya, Turkey.
  • UNESCO. (2018). Early childhood care and education. https://en.unesco.org/themes/early- childhood-care-and-education
  • Ünver, N. (2020). Okulöncesi Eğitim Programını Değerlendirme Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (2), 891-909. DOI: 10.24106/kefdergi.697826
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Eda Tonga Çabuk 0000-0003-3350-9228

Zeliha Demirci Ünal 0000-0002-4575-6915

Feyza Tantekin Erden 0000-0001-6060-1877

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tonga Çabuk, F. E., Demirci Ünal, Z., & Tantekin Erden, F. (2022). Geleceğin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Programına Bakışı: Programın İçerik, Nitelik, İşlevsellik ve Anlaşılırlık Bakımından Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 484-510. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1114186