Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kendine Mal Etme Bağlamında Neşet Günal’ın Toprak Adamları

Yıl 2021, , 131 - 164, 31.12.2021
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052427

Öz

İnsanlık, 19. yüzyılın sonunda daha önce tarihte kimsenin görmediği bir şekilde resimleri görüp algılamaya başlanmıştır. Kameranın film çekmesi sadece gördüğümüz şeyi değiştirmekle kalmamış nasıl göründüğümüzü de değiştirmiştir. Duvarda duran bir resim, insan gözü gibi, sadece bir zaman dilimi içerisinde, sadece bir yerde olabilmektedir. Kamera ise onu herhangi bir boyutta, herhangi bir yerde, herhangi bir amaçla kullanılmak üzere kopyalamaya başlamıştır. Yeni algılama biçimi ve kameranın resmi yeniden yorumlaması çerçevesinde, Sami Şekeroğlu'nun, hocası ressam Neşet Günal'ın 1961-1984 yılları arasında çizdiği 26 eserini kullanarak yaptığı Neşet Günal'ın Toprak Adamları filmi, temellük etme yani kendine mal etme sanatının sinemamızdaki gizli kalmış zirve noktalarından biridir. Bu makalede sinema resim ilişkisi irdelenip temellük etme'nin iki öznesi Neşet Günal ve Sami Şekeroğlu özelinde Neşet Günal'ın Toprak Adamları filminin on yıla yayılan yapım süreci analiz edilecektir. Sanatçıların benzer köklerden beslenmeleri ve dünyayı algılayış biçimlerindeki uyumun yeniden üretim sonucu ortaya çıkan filmin yapım sürecine yansıması analiz edilecektir. Elde edilen bilgi, belge ve dokümanlar üzerinden filmin temellük süreci değerlendirilmiş. Yapılan değerlendirmeler sonucunda türünün ilk örneği olarak görülebilecek bu deneysel filimde, her iki sanatçının sanat anlayışlarının ortak bir ürüne dönüştüğü görülmüştür. Bu ortak çalışma her iki sanatçının da sanat hayatını etkilemiştir.

Kaynakça

  • Akalın, Ş. H. vd. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Atatürk ve Sanat Film Broşürü (1981).
  • Ayan, A. (2016). Atölye Öğretmenim Ressam /Prof. Neşet Günal. "Neşet Günal" Sempozyumu (s.85-95).
  • Baselitz, G., Katti, C., Ambrose, K., Edwards, E., Frohne, U. A., Grewe, C., . . . Whyte, I. B. (2012). Notes from the field: appropriation: back then, in between, and today. The Art Bulletin, 94(2). Erbil Sanat Galerisi Davetiye, 1973.
  • Erksan, M. (1996). MSÜ Sinema-Televizyon Merkezi Tarihi, Sanat Çevresi, (14-16), (Temmuz Ağustos), 213-214.
  • Engin, K. (2007). Bir Sinema Adamı Olarak Profesör Sami Şekeroğlu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Giray, K. (2016). Neşet Günal; Farklı Coğrafyalarda, farklı Zaman Kesitlerinde Sanatının Felsefesini Anlamak. "Neşet Günal" Sempozyumu (s. 26-45).
  • İdrisoğlu, A. (2017). Prof. Sami Şekeroğlu. Adana: 24. Uluslararası Adana Film Festivali Yayınları
  • Marter, J. (Ed.) (2011). The grove encyclopedia of american art. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Mayor, M. (Ed.) (2012). Longman dictionary of contemporary english (7. baskı). England: Pearson.
  • Şekeroğlu, S. (1982). Türk Sinema Kurultayı, Kültür Bakanlığı, Neşet Günal'ın Toprak Adamları Film Broşürü
  • Şekeroğlu, S. (1965). İleriye Doğru. FİLM Dergisi, Kulüp Sinema 7 Yay., İstanbul, Sayı: 2, 1-3.
  • Şekeroğlu, S. (1985). Neşet Günal Belgeseli MSÜ Sinema-TV Enstitüsü
  • Şekeroğlu, S. (1984). Neşet Günal'ın Toprak Adamları Filmi MSÜ Sinema-TV Enstitüsü
  • T.C Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Film Arşivi Broşürü (1969).
  • Uluslararası İstanbul Sinema Günleri'84 Katalogu (1984). İstanbul: Marsan Matbaası.
  • Yedinci Sanat (1973). Cumhuriyet'in 50. Yılında Türk Sineması, İstanbul, Sayı: 10, s. 12.
  • II. Adana Altın Koza Film Şenliği Kitapçığı (1970). Adana: Altın Koza Film Şenliği Yayınları:1.
  • Cumhuriyet Gazetesi (12.01.1976). 1975'in Son Sergileri Üzerine Düşünceler" Prof. Dr. İsmail Tunalı
  • Cumhuriyet Gazetesi (18.10.1983). 4. İstanbul Sanat Bayramı'nda 7 Sergi, 5 Konser, 9 Film Var
  • Cumhuriyet Gazetesi (27.10.1983). Toprak Adamları Gösteriliyor
  • Cumhuriyet Gazetesi (26.04.1984). Sinema Günleri'84'ten Notlar, s. 3.
  • Cumhuriyet Gazetesi (11.01.1986). Sinemacılara Ödül
  • Milliyet Gazetesi (28.04.1984). Festival Günlüğü, s. 3.
  • Milliyet Gazetesi (10.10.2000). İstanbul Sanat Fuarı Programı, s. 10.
Yıl 2021, , 131 - 164, 31.12.2021
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052427

Öz

At the end of the 19th century, humanity began to see and perceive pictures in a way that no one had seen before in history. Camera filming has changed not only what we see but also how we look. A picture standing on the wall, like the human eye, can only be in one place in a time period. The camera, on the other hand, began to copy it to be used in any size, anywhere, for any purpose. Neşet Günal's Soil Men, produced by Sami Şekeroğlu using 26 works drawn by his teacher, painter Neşet Günal, between 1961 and 1984, within the framework of his new perception and reinterpretation of the picture by the camera, is the hidden pinnacle of the art of appropriation in our cinema. one of its points. In this article, the relationship between cinema and painting will be examined, and the production process of Neşet Günal's film Earth Men, which spanned ten years, will be analyzed in particular, two subjects of appropriation, Neşet Günal and Sami Şekeroğlu. The reflection of the artists' feeding from similar roots and the harmony in the way they perceive the world to the production process of the film, which is the result of reproduction, will be analyzed. The appropriation process of the film was evaluated based on the information, documents and documents obtained. As a result of the evaluations, in this experimental film, which can be seen as the first of its kind, it has been seen that the artistic understanding of both artists has turned into a common product. This joint work has affected the art life of both artists.

Kaynakça

  • Akalın, Ş. H. vd. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Atatürk ve Sanat Film Broşürü (1981).
  • Ayan, A. (2016). Atölye Öğretmenim Ressam /Prof. Neşet Günal. "Neşet Günal" Sempozyumu (s.85-95).
  • Baselitz, G., Katti, C., Ambrose, K., Edwards, E., Frohne, U. A., Grewe, C., . . . Whyte, I. B. (2012). Notes from the field: appropriation: back then, in between, and today. The Art Bulletin, 94(2). Erbil Sanat Galerisi Davetiye, 1973.
  • Erksan, M. (1996). MSÜ Sinema-Televizyon Merkezi Tarihi, Sanat Çevresi, (14-16), (Temmuz Ağustos), 213-214.
  • Engin, K. (2007). Bir Sinema Adamı Olarak Profesör Sami Şekeroğlu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Giray, K. (2016). Neşet Günal; Farklı Coğrafyalarda, farklı Zaman Kesitlerinde Sanatının Felsefesini Anlamak. "Neşet Günal" Sempozyumu (s. 26-45).
  • İdrisoğlu, A. (2017). Prof. Sami Şekeroğlu. Adana: 24. Uluslararası Adana Film Festivali Yayınları
  • Marter, J. (Ed.) (2011). The grove encyclopedia of american art. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Mayor, M. (Ed.) (2012). Longman dictionary of contemporary english (7. baskı). England: Pearson.
  • Şekeroğlu, S. (1982). Türk Sinema Kurultayı, Kültür Bakanlığı, Neşet Günal'ın Toprak Adamları Film Broşürü
  • Şekeroğlu, S. (1965). İleriye Doğru. FİLM Dergisi, Kulüp Sinema 7 Yay., İstanbul, Sayı: 2, 1-3.
  • Şekeroğlu, S. (1985). Neşet Günal Belgeseli MSÜ Sinema-TV Enstitüsü
  • Şekeroğlu, S. (1984). Neşet Günal'ın Toprak Adamları Filmi MSÜ Sinema-TV Enstitüsü
  • T.C Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Film Arşivi Broşürü (1969).
  • Uluslararası İstanbul Sinema Günleri'84 Katalogu (1984). İstanbul: Marsan Matbaası.
  • Yedinci Sanat (1973). Cumhuriyet'in 50. Yılında Türk Sineması, İstanbul, Sayı: 10, s. 12.
  • II. Adana Altın Koza Film Şenliği Kitapçığı (1970). Adana: Altın Koza Film Şenliği Yayınları:1.
  • Cumhuriyet Gazetesi (12.01.1976). 1975'in Son Sergileri Üzerine Düşünceler" Prof. Dr. İsmail Tunalı
  • Cumhuriyet Gazetesi (18.10.1983). 4. İstanbul Sanat Bayramı'nda 7 Sergi, 5 Konser, 9 Film Var
  • Cumhuriyet Gazetesi (27.10.1983). Toprak Adamları Gösteriliyor
  • Cumhuriyet Gazetesi (26.04.1984). Sinema Günleri'84'ten Notlar, s. 3.
  • Cumhuriyet Gazetesi (11.01.1986). Sinemacılara Ödül
  • Milliyet Gazetesi (28.04.1984). Festival Günlüğü, s. 3.
  • Milliyet Gazetesi (10.10.2000). İstanbul Sanat Fuarı Programı, s. 10.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Afif Ataman 0000-0002-1067-7571

Halit Yabalak

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 6 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Ataman, A., & Yabalak, H. (2021). Kendine Mal Etme Bağlamında Neşet Günal’ın Toprak Adamları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(54), 131-164. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052427

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.