Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema ve Paganizm İlişkisi Bağlamında Türk Sinemasında Pagan Kadın Temsilleri: Tarkan Filmleri Örneği

Yıl 2022, , 203 - 217, 30.06.2022
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1098106

Öz

Sinema ve paganizm ilişkisi sinema tarihinin ilk yıllarına dayanmaktadır. Paganizmin kendi doğasına içkin özellikleri ve pagan kadın karakterler sinema ve sinema seyircisi için ilgi çekici olmuşlardır. Benzer duruma Türk Sinemasında da rastlanılmaktadır. Özellikle Sezgin Burak tarafından bir Hun Türk askeri olarak yaratılan Tarkan adlı kurgusal çizgi roman içerisinde barındırdığı büyücü, cadı, vampir cadı, savaşçı, baştan çıkarıcı pagan kadın karakterlerle 1969 - 1973 yılları arasında Arzu film tarafından beş kez sinemaya uyarlanmıştır. Tarkan adlı kurgusal çizgi roman ve dolayısıyla Tarkan film serisi M.S. 5. yüzyılda yaşamış olan Büyük Hun İmparatoru Atilla döneminde geçen ve çeşitli imparatorlukları ve krallıkları konu alan farklı öyküleri içermektedir. Tarkan filmlerinin vizyona girdiği dönem siyasal, toplumsal ve kültürel olarak kaotik bir dönemdir. Bu kaotik dönemde Tarkan film serisi seyircinin ilgisini çekmeyi başarmış ve gişede başarı kazanmıştır. Bu makalede sinema ve paganizm ilişkisi çerçevesinde Dünya sinemasındaki örnekleri ile birlikte Arzu film tarafından gerçekleştirilen Tarkan filmlerindeki pagan kadın temsiller ve bu temsillerin Türk sineması üzerindeki etkileri incelenmektedir.

Kaynakça

  • Scognamillo, G.,Demirhan, M.(2005). Fantastik Türk Sineması. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Seaford, R. (2006). Dionysos. London: Routledge.
  • Strmiska, M.F. (2005). Modern Paganism in World Cultures. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  • York, M. (2003). Pagan Theology. New York: New York University Press.
  • York, M. (2016). Pagan Ethics. New York: Springer

The Representations of Pagan Women in Turkish Cinema Within The Context of The Relationship of Cinema and Paganism; Example of Tarkan Movies

Yıl 2022, , 203 - 217, 30.06.2022
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1098106

Öz

The relationship between cinema and paganism dates back to the first years of cinema history. The inherent features of paganism and pagan female characters have been interesting for cinema and cinema audiences. A similar situation can be found in Turkish Cinema as well. In particular, the fictional comic book Tarkan, created by Sezgin Burak as a Hun Turkish soldier, was adapted to the cinema five times by Arzu film between 1969 and 1973 with the sorcerer, witch, vampire witch, warrior, seductive pagan female characters. The fictional comic book Tarkan and thus the Tarkan movie series M.S. It contains different stories about various empires and kingdoms, set in the reign of the Great Hun Emperor Atilla, who lived in the 5th century. The period when Tarkan films were released was a chaotic period politically, socially and culturally. During this chaotic period, the Tarkan film series managed to attract the attention of the audience and was successful at the box office. In this article, within the framework of the relationship between cinema and paganism, the pagan women's representations in Tarkan films produced by Arzu film together with their examples in world cinema and the effects of these representations on Turkish cinema are examined.

Kaynakça

  • Scognamillo, G.,Demirhan, M.(2005). Fantastik Türk Sineması. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Seaford, R. (2006). Dionysos. London: Routledge.
  • Strmiska, M.F. (2005). Modern Paganism in World Cultures. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  • York, M. (2003). Pagan Theology. New York: New York University Press.
  • York, M. (2016). Pagan Ethics. New York: Springer
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Akıl Fikret Tosun 0000-0002-1493-1784

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Tosun, A. F. (2022). Sinema ve Paganizm İlişkisi Bağlamında Türk Sinemasında Pagan Kadın Temsilleri: Tarkan Filmleri Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, -(56), 203-217. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1098106

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.