Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİYOGRAFİYİ ÖYKÜLEŞTİRME YÖNTEMİ VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOGRAFİYİ ÖYKÜLEŞTİRME YÖNTEMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Sayı: 42, 35 - 64, 30.12.2018

Öz

Araştırmanın amacı, Türk Edebiyatı tarihinde
iz bırakmış şahsiyetlerin biyografilerinin öğretiminde Biyografiyi Öyküleştirme
Yöntemini uygulamak, öğretmen adaylarının bu yöntemin etkililiğine ilişkin
görüşlerini incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Biyografiyi Öyküleştirme Yöntemi uygulamalarına ilişkin öğretmen adaylarının
görüşlerini almak için araştırmacılar tarafından geliştirilen Yarı
Yapılandırılmış Görüş Bildirim Formu (YYGBF) kullanılmıştır. YYGBF ile toplanan
verilerin analizinde nitel veri analiz tekniklerinden “içerik analizi”
yapılmıştır.

Araştırmanın sonucunda çalışma grubunda yer
alan ve  uygulamalara ilişkin görüş
belirten öğretmen adaylarının neredeyse tamamı; biyografi öğreniminde
“Biyografiyi Öyküleştirme Yöntemi”nin önemli avantajlar sağladığını ( kalıcı
öğrenme, mizah sayesinde derse ilgi, şairin özel hayatı hakkında bilgi edinme,
dönemin sosyal yaşamı hakkında bilgi edinme, topluluk önünde etkili konuşma, yazı
yazma becerisi kazanma vb.), araştırmada motivasyonlarını olumsuz etkileyecek
önemli bir durum yaşamadıklarını, diğer ders ve konularda da benzer uygulamalar
yapmak istediklerini aktarmışlardır.





Öğretmen adaylarının büyük çoğunluğu
uygulamalarla ilgili memnuniyetlerini belirtmekle birlikte, daha etkili ve
kalıcı öğrenmeler için çeşitli önerilerde bulundukları sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmen adaylarının, uygulamalardan daha olumlu sonuçlar alabilmek için;
“görsel işitsel materyaller kullanılabilir, edebi kişiliğe ve eserlere daha
geniş yer verilebilir, grup çalışmasına başvurulabilir, detaylara daha çok yer
verilebilir, şarkılarla sunumlar desteklenebilir, biyografiler drama-rol oynama
teknikleriyle canlandırılabilir, eski kelimeler yerine güncel kelimeler tercih
edilebilir, konuya uygun fon müziğiyle desteklenebilir,” şeklinde önerilerde
bulundukları anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge İsen, M. (2006). Şair Biyografileri: Tezkireler. Türk Edebiyatı Tarihi 2 (ed. Talat Sait Halman vd.), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul. Masaad, S. A., (1982). Türk Edebiyatında siyerler ve İbn Hişâm’ın Siyer’inin Türkçe Tercümesi. Ankara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, doktora tezi, Pala, İ. (1997). Şâirlerin Dilinden. Ötüken Yayınları, İstanbul. Pala, İ. (1998). Kudemanın Kırk Atlısı. Ötüken Yayınları, İstanbul. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications. Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Murat Öztürk

Mehmet Nuri Kardaş

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Öztürk, M., & Kardaş, M. N. (2018). BİYOGRAFİYİ ÖYKÜLEŞTİRME YÖNTEMİ VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOGRAFİYİ ÖYKÜLEŞTİRME YÖNTEMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(42), 35-64.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.