Bu makalenin amacı, yirminci yüzyılda yaşamış olan Avusturyalı
müzisyen ve teorisyen Arnold Schönberg'in atonal müzik uygulaması
üzerinde somutlaştırdığı müzik estetiği anlayışını tarihsel ve teorik koşulları
içerisinde açıklamaktır. Bu bağlamda, öncelikle Schönberg'in müziğinin
eleştirel bir şekilde eklemlendiği klasik üçlüsel armoni ve onun tarihsel önseli
kabul edilen antik armoni kavrayışlarının ana uğraklarını kışça açıklayacağız.
Söz konusu kapsamda, Antik Yunan dünyasından Pythagorasçıların ve
Aristoxenus’un çalışmalarının önemi belirtilecek ve Avrupa Orta Çağ
organum müziği, Musica Enchiriadis ve Scolia Enchiriadis gibi tonal dönem
öncesi temel uğraklara değinilecektir. Ardından üçlüsel armoni fikrinin kısa
bir yapısal analizi sunularak tonalite fikri açıklanacaktır. Son olarak,
yukarıda verili olan arka plandan yola çıkarak Schönberg'in atonal müziğinin
olanaklı bir yapısal analizini sunacak ve nihayet, onu müzik estetiği açısından
klasik batı müziği geleneği içerisinde konumlandırmaya çalışacağız. Bu son
bölüm konu ile ilgisinde 12 ton müziğinin dizi, matris, yansıtma, tersine
çevirme ve yansıtıp tersine çevirme gibi temel kavramlarının kimi teknik
analizlerini de içerecektir.
Antik Yunan Müziği Organum Üçlüsel Armoni Tonalite Atonalite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 40 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.