Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Helal Turizm: Teorik Bir İnceleme

Yıl 2020, Sayı: 50, 487 - 502, 31.12.2020

Öz

Yaşadığımız çağda Müslümanların çoğu iş, öğrenim, sağlık, dinlenme, kültür ve dinî tören amaçlı seyahatlere, gezilere katılmaktadır. Müslümanlar seyahatlerini İslam dinin öğretilerine dayanarak gerçekleştirmek istemektedirler. Dünya genelinde Müslüman halkın sayısı artması ve Müslüman halkının artan satın alma güçleri ile beraber, turizm ve seyahat sektöründeki yerleri de değişiklik göstermeyi başlamıştır. Bu değişlikler turizme önem veren ülkelerinin dikkatini çekmiştir. İslam dininin Müslümanları seyahat etmeye ve geziye çıkmayı destekleyen, teşvik eden bir din olduğu görülmektedir. Buna ek olarak, dünya çapında İslam dinine tabi olan 1.6 milyardan fazla insan olduğu göz önüne alındığında, İslam'a uygun olan Helal turizm kavramını geliştirmeye duyulan ilgi son derece önemlidir. Son yıllarda helal turizm kavramının tüm dünyada ve Türkiye’de ehemmiyetinin arıtmış olduğu görülmektedir. Bu araştırma, Helal turizm kavramını, Kuran-ı Kerim ve Hadisler ışığında ele almayı, Helal turizmin dünyada ve Türkiye’de ehemmiyetini incelemeyi amaçlamaktadır. Yapılan bu çalışma ile son yıllarda İslami finansal sistemde meydana gelen gelişmeler ile büyüme hızı artan helal turizm kavramının önemi açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2005). Türkiyenin Turizm Gelirlerini Etkileyen Değişkenler İçin Uygun Regresyon Denklemlerinin Belirlenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 163.
  • Albayrak, A. (2013). Kış Turizmi Turistlerin Seyahat Motivasyonları, 14. Ulusal Turizm Kongresi, Kayseri: Detay Yayıncılık, 144.
  • Arpacı, Ö. Batman, O. (2015). Helal Konseptli Otel İşletmelerinin Yüksek ve Düşük Sezonda Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Sadakati ve Müşteri Değeri Üzerine Etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12 (3), 73.
  • Arpacı, Ö. Uğurlu, K. ve Batman, O. (2015). Helal Konseptli İşletmelerine Yönelik Yapılan Müşteri Şikayetleri Üzerine Bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (11), 186.
  • Akyol, M. Kılınç, Ö. (2014). Internet and Halal Tourism Marketing. Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (8), 171-186.
  • Battour, M. Ismail, M. N. ve Battor, M. (2010). Toward a halal tourism market. Tourism Analysis, 15, 1-9.
  • Batman, O. (2015). Otel İşletmelerinin Yönetimi. İstanbul: Değişim Yayınları, 11.
  • Battour, M ve İsmail, M. N. (2015). Halal tourism: concepts, practises, challenges and future. Tourism Management Perspective, 5, 1-5.
  • Batman, O. Arpacı, Ö. (2016). Helal Turizmin Felsefesi Teorisi Uygulaması. Türkiye Alim Kitapları. Almanya, 22-23.
  • Battour, M. Ismail, M. N. (2016). Halal Tourism: Concepts, Practises, Challenges and Future. Tourism Management Perspectives, 19, 150-154.
  • Battour, M. Ismail, M. N. Battor, M. Awais, M. (2017). Islamic tourism: An empirical examination of travel motivation and satisfaction in Malaysia. Current Issues in Tourism, 20, (1),52.
  • Bogan, E. Batman, O. Sarıışık, M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiyedeki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme, 3. Uluslararası Turizm ve Yönetim Araştırmaları Kongresi, Bildiriler Kitabı, Antalya.
  • Collins, D. Tisdell, C. (2002). Gender and Differences in Travel Life Cycles. Journal of Travel Research, 133.
  • Çelik, U, S. (2011). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Burhaniyenin Alternatif Turizm Potansiyeli. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 333.
  • Demirkol, Ş. ve Oktay, K. (2004). Turizm Politikalarına Alternatif Yaklaşımlar. Birinci Baskı, Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Dinçer, F, İ. Bayram, G, E. (2017), İslami Bakış Açısıyla Helal Turizm. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 34-36.
  • Doğan, M. (2011). Türkiyede İslami Turizmin Gelişim: 2002-2009. In Political Economy, Crises and Development. İstanbul: IJOPEC Publication. 471.
  • El-Gohary, H. (2015). Halal tourism, is it really halal? Tourism Management Perspectives, 19,124- 130.
  • El-Gohary, H. (2016). Halal Tourism, Is It Really Halal? Tourism Management Perspectives, 19, 123.
  • Gülbahar, O. (2009). 1990’lardan Günümüze Türkiye’de Kitle Turizminin Gelişimi ve Alternatif Yönelimler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14 (1), 162.
  • Hendorson, J.C. (2010). Sharia-compliant Hotels. Tourism and Hospitality Research, 10 (3), 246-254.
  • İçöz, O. (2005). Turizm Ekonomisi. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • İslamoğlu, İ. İmamoğlu, A. ve Çavuşoğlu, G. (2014). Verçenik Yaylasının Alternatif Turizmi ve Rekreasyon Faaliyetlerinin Belirlenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 2, 275.
  • Jafari, J. and Scott, N. (2014). Muslim World And Its Tourisms. Annals of Tourism Research, 44, 8–19.
  • Kızılgöl, Ö. ve Erbaykal, E. (2008). Türkiyede Turizm Gelirleri İle Ekonomik Büyüme İlişkisi: Bir Nedensellik Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 351.
  • Köseoğlu, A. (2014), Helal Belgelendirme Gerekliliği, Mevlana Kalkınma Ajansı Değerlendirme Notu, http://www.konyadayatirim.gov.tr/images/dosya/helal%20belgelend%C4%B0rme%20gerekl%C4%B0l%C4%B0%C4%9e%C4%B0.Pdf, (Erişim Tarihi: 29.04.2020).
  • Mansouri, S. (2014). Role of Halal Tourism Ideology in Destination Competitiviness: A Study on Selected Hotels in Bangkok. Thailand. International Conference on Law, 20.
  • Oflaz, M. (2015). Turistik Ürün Çeşidi Olarak Helâl Turizm Konsepti Uygulayan Konaklama Tesislerinde Müşteri Algıları. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Olcay, A. Karacıl, G. ve Sürme, M.(2017). Helal Turizm Alanının Bibliyometrik Profili. 1. International Halal Tourism Congress, Alanya, 886.
  • Özdemir, İ. M. (2012). Turizmde Yeni Bir Pazar Bölümü Olarak İslami Turizm: Dindar Müslüman Turistler ve İslami Otellere Yönelik Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Özleyen, E. ve Tepeci, M. (2017). Turizm Akademisyenlerinin Türkiye’de Helâl Turizm Pazarının Gelişimine Bakış Açıları. International Halal Tourism Congress, Alanya. 623-624.
  • Pamukçu, H.(2017), Konaklama İşletmelerinde Helal Turizm Standardizasyonu Önerisi. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, 10-11.
  • Pavlova, I. (2011). Bosnia Sees High Promise in Halal Tourism. Business Source Complete, 120.
  • Razalli, M. R., Abdullah, S. ve Hassan, M. G. (2012). Developing a model for Islamic hotels: evaluating opportunities and challenges. http://www.ipedr.com/vol42/018- ICKCS2012- K10008.pdf, (Erişim Tarihi: 29.04. 2020.)
  • Riaz, N. M. (2007). Halal Production fort he Cereal Industry and the Halal Certification Process. Cereal Foods World, 52 (4), 192-195.
  • Rosenburg, P. ve Choufany, H.M. (2009). Spiritual lodging the sharia complicant hotel concept. HVS Global Hosptality Services Dubai, https://www.hvs.com/content/2856.pdf, (Erişim Tarihi: 29.04.2020)
  • Samori, Z. Sallah, M, Z, N. Khalid, M, M.. (2016), Current Trends On Halal Tourism: Cases On Selected Asian Countries. Tourism Management Perspectives, 19, 133.
  • Sandıkcı, M. Çağlar, A. ve Güzel, C. (2017). Otellerde Konaklayan Turistlerin Helâl Hizmet Veren (Muhafazakâr) Otel Algıları Üzerine Bir Araştırma. 1. International Halal Tourism Congress, Alanya, 564-565.
  • Sarıipek, S. (2018). Helal Belgeli Otellerde İş görenlerin Yetkinlik İnançları Ve Performansları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisan Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
  • Shakıry, A. (2006). Religious Tourism: The pivot of tourism between Islamic countries and the attraction of Muslims world-wide. Islamic Tourism Prospects: www.islamictourim.com/Articles/articles.php?issue=34 ET: 29. 04. 2020.
  • Tekbaş, M. Ş. (2013). İslami Finans İslami Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği. Sermaye Piyasaları Araştırma ve Uygulama Merkezi Araştırma Notları- 1 Mayıs
  • Tekin, Ö.A. (2013). İslami turizm: Dünyadaki ve Türkiye’deki genel durum üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29 (7),750.
  • Tekin, Ö. A. (2014). İslami Turizm: Dünyadaki ve Türkiyedeki Genel Durum Üzerine Bir İnceleme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 ( 29), 750-769.
  • Terzi, H. ve Altunışık, R. (2016). Müslüman Tüketicilerin İsraf Kavramına Bakışı, Katar ve Endonezya Ölçeğinde Kültürlerarası Bir Mukayese, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 86-103.
  • Walter H. (2005). Din, Toplum ve Kültür. A. Coşkun (çev.), İz Yayıncılık.
  • Zulkifli, W. Rahman, S. Awang, K. and Man, Y. (2011a). Developing The Framework For Halal Friendly Tourism in Malaysia. International Business Management. 5, (6), 298.
  • http://www.enfal.de/hadisler/niyyet.htm (Erişim Tarihi; 8/11/2019)
  • https://www.islamveihsan.com/supheli-seyler-ve-haramlar.html(Erişim Tarihi: 13/11/2019)
  • https://sorularlaislamiyet.com/ameller-niyetlere-goredir-hadisini-nasil-anlamaliyiz (Erişim Tarihi: 8/11/2019)
Yıl 2020, Sayı: 50, 487 - 502, 31.12.2020

Öz

In the age we live, most Muslims travel and trip for many different reasons such as work, education, health, pleasure, culture, and religious ceremony. They want to make their travels based on the teachings of Islam. Along with the increasing number of Muslims worldwide and the increasing purchasing power of the Muslims, their place in the tourism and travel industry has started to change. These changes have attracted the attention of countries that attach importance to tourism. It is seen that Islam is a religion that supports and encourages all Muslims to travel. In addition, given that there are more than 1.6 billion people worldwide subject to the religion of Islam, are interested in developing the concept of Halal tourism, suitable for Islam, which is extremely important. In recent years, it has been noticed that the importance of halal tourism has increased all over the world including Turkey. This study aims to examine the importance of halal tourism all over the World including Turkey according to the teachings of the Holy Quran and hadiths. With this study, it is tried to explain the importance of the concept of halal tourism, whose growth rate has increased with the developments in the Islamic financial system in recent years.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2005). Türkiyenin Turizm Gelirlerini Etkileyen Değişkenler İçin Uygun Regresyon Denklemlerinin Belirlenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 163.
  • Albayrak, A. (2013). Kış Turizmi Turistlerin Seyahat Motivasyonları, 14. Ulusal Turizm Kongresi, Kayseri: Detay Yayıncılık, 144.
  • Arpacı, Ö. Batman, O. (2015). Helal Konseptli Otel İşletmelerinin Yüksek ve Düşük Sezonda Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Sadakati ve Müşteri Değeri Üzerine Etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12 (3), 73.
  • Arpacı, Ö. Uğurlu, K. ve Batman, O. (2015). Helal Konseptli İşletmelerine Yönelik Yapılan Müşteri Şikayetleri Üzerine Bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (11), 186.
  • Akyol, M. Kılınç, Ö. (2014). Internet and Halal Tourism Marketing. Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (8), 171-186.
  • Battour, M. Ismail, M. N. ve Battor, M. (2010). Toward a halal tourism market. Tourism Analysis, 15, 1-9.
  • Batman, O. (2015). Otel İşletmelerinin Yönetimi. İstanbul: Değişim Yayınları, 11.
  • Battour, M ve İsmail, M. N. (2015). Halal tourism: concepts, practises, challenges and future. Tourism Management Perspective, 5, 1-5.
  • Batman, O. Arpacı, Ö. (2016). Helal Turizmin Felsefesi Teorisi Uygulaması. Türkiye Alim Kitapları. Almanya, 22-23.
  • Battour, M. Ismail, M. N. (2016). Halal Tourism: Concepts, Practises, Challenges and Future. Tourism Management Perspectives, 19, 150-154.
  • Battour, M. Ismail, M. N. Battor, M. Awais, M. (2017). Islamic tourism: An empirical examination of travel motivation and satisfaction in Malaysia. Current Issues in Tourism, 20, (1),52.
  • Bogan, E. Batman, O. Sarıışık, M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiyedeki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme, 3. Uluslararası Turizm ve Yönetim Araştırmaları Kongresi, Bildiriler Kitabı, Antalya.
  • Collins, D. Tisdell, C. (2002). Gender and Differences in Travel Life Cycles. Journal of Travel Research, 133.
  • Çelik, U, S. (2011). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Burhaniyenin Alternatif Turizm Potansiyeli. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 333.
  • Demirkol, Ş. ve Oktay, K. (2004). Turizm Politikalarına Alternatif Yaklaşımlar. Birinci Baskı, Sakarya: Sakarya Kitapevi.
  • Dinçer, F, İ. Bayram, G, E. (2017), İslami Bakış Açısıyla Helal Turizm. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 34-36.
  • Doğan, M. (2011). Türkiyede İslami Turizmin Gelişim: 2002-2009. In Political Economy, Crises and Development. İstanbul: IJOPEC Publication. 471.
  • El-Gohary, H. (2015). Halal tourism, is it really halal? Tourism Management Perspectives, 19,124- 130.
  • El-Gohary, H. (2016). Halal Tourism, Is It Really Halal? Tourism Management Perspectives, 19, 123.
  • Gülbahar, O. (2009). 1990’lardan Günümüze Türkiye’de Kitle Turizminin Gelişimi ve Alternatif Yönelimler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14 (1), 162.
  • Hendorson, J.C. (2010). Sharia-compliant Hotels. Tourism and Hospitality Research, 10 (3), 246-254.
  • İçöz, O. (2005). Turizm Ekonomisi. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • İslamoğlu, İ. İmamoğlu, A. ve Çavuşoğlu, G. (2014). Verçenik Yaylasının Alternatif Turizmi ve Rekreasyon Faaliyetlerinin Belirlenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 2, 275.
  • Jafari, J. and Scott, N. (2014). Muslim World And Its Tourisms. Annals of Tourism Research, 44, 8–19.
  • Kızılgöl, Ö. ve Erbaykal, E. (2008). Türkiyede Turizm Gelirleri İle Ekonomik Büyüme İlişkisi: Bir Nedensellik Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 351.
  • Köseoğlu, A. (2014), Helal Belgelendirme Gerekliliği, Mevlana Kalkınma Ajansı Değerlendirme Notu, http://www.konyadayatirim.gov.tr/images/dosya/helal%20belgelend%C4%B0rme%20gerekl%C4%B0l%C4%B0%C4%9e%C4%B0.Pdf, (Erişim Tarihi: 29.04.2020).
  • Mansouri, S. (2014). Role of Halal Tourism Ideology in Destination Competitiviness: A Study on Selected Hotels in Bangkok. Thailand. International Conference on Law, 20.
  • Oflaz, M. (2015). Turistik Ürün Çeşidi Olarak Helâl Turizm Konsepti Uygulayan Konaklama Tesislerinde Müşteri Algıları. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Olcay, A. Karacıl, G. ve Sürme, M.(2017). Helal Turizm Alanının Bibliyometrik Profili. 1. International Halal Tourism Congress, Alanya, 886.
  • Özdemir, İ. M. (2012). Turizmde Yeni Bir Pazar Bölümü Olarak İslami Turizm: Dindar Müslüman Turistler ve İslami Otellere Yönelik Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Özleyen, E. ve Tepeci, M. (2017). Turizm Akademisyenlerinin Türkiye’de Helâl Turizm Pazarının Gelişimine Bakış Açıları. International Halal Tourism Congress, Alanya. 623-624.
  • Pamukçu, H.(2017), Konaklama İşletmelerinde Helal Turizm Standardizasyonu Önerisi. (Yayımlanmış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, 10-11.
  • Pavlova, I. (2011). Bosnia Sees High Promise in Halal Tourism. Business Source Complete, 120.
  • Razalli, M. R., Abdullah, S. ve Hassan, M. G. (2012). Developing a model for Islamic hotels: evaluating opportunities and challenges. http://www.ipedr.com/vol42/018- ICKCS2012- K10008.pdf, (Erişim Tarihi: 29.04. 2020.)
  • Riaz, N. M. (2007). Halal Production fort he Cereal Industry and the Halal Certification Process. Cereal Foods World, 52 (4), 192-195.
  • Rosenburg, P. ve Choufany, H.M. (2009). Spiritual lodging the sharia complicant hotel concept. HVS Global Hosptality Services Dubai, https://www.hvs.com/content/2856.pdf, (Erişim Tarihi: 29.04.2020)
  • Samori, Z. Sallah, M, Z, N. Khalid, M, M.. (2016), Current Trends On Halal Tourism: Cases On Selected Asian Countries. Tourism Management Perspectives, 19, 133.
  • Sandıkcı, M. Çağlar, A. ve Güzel, C. (2017). Otellerde Konaklayan Turistlerin Helâl Hizmet Veren (Muhafazakâr) Otel Algıları Üzerine Bir Araştırma. 1. International Halal Tourism Congress, Alanya, 564-565.
  • Sarıipek, S. (2018). Helal Belgeli Otellerde İş görenlerin Yetkinlik İnançları Ve Performansları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisan Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
  • Shakıry, A. (2006). Religious Tourism: The pivot of tourism between Islamic countries and the attraction of Muslims world-wide. Islamic Tourism Prospects: www.islamictourim.com/Articles/articles.php?issue=34 ET: 29. 04. 2020.
  • Tekbaş, M. Ş. (2013). İslami Finans İslami Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği. Sermaye Piyasaları Araştırma ve Uygulama Merkezi Araştırma Notları- 1 Mayıs
  • Tekin, Ö.A. (2013). İslami turizm: Dünyadaki ve Türkiye’deki genel durum üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29 (7),750.
  • Tekin, Ö. A. (2014). İslami Turizm: Dünyadaki ve Türkiyedeki Genel Durum Üzerine Bir İnceleme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 ( 29), 750-769.
  • Terzi, H. ve Altunışık, R. (2016). Müslüman Tüketicilerin İsraf Kavramına Bakışı, Katar ve Endonezya Ölçeğinde Kültürlerarası Bir Mukayese, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 86-103.
  • Walter H. (2005). Din, Toplum ve Kültür. A. Coşkun (çev.), İz Yayıncılık.
  • Zulkifli, W. Rahman, S. Awang, K. and Man, Y. (2011a). Developing The Framework For Halal Friendly Tourism in Malaysia. International Business Management. 5, (6), 298.
  • http://www.enfal.de/hadisler/niyyet.htm (Erişim Tarihi; 8/11/2019)
  • https://www.islamveihsan.com/supheli-seyler-ve-haramlar.html(Erişim Tarihi: 13/11/2019)
  • https://sorularlaislamiyet.com/ameller-niyetlere-goredir-hadisini-nasil-anlamaliyiz (Erişim Tarihi: 8/11/2019)
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Abdurrahman Çalık Bu kişi benim 0000-0001-9081-0039

Abdülhamid Adam Bu kişi benim 0000-0001-9081-0039

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Çalık, A., & Adam, A. (2020). Helal Turizm: Teorik Bir İnceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(50), 487-502.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.