BibTex RIS Kaynak Göster

FİZİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Sayı: 26, 230 - 248, 01.12.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırma Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Anabilim Dalında öğretmenlik uygulaması dersini vermiş olan 10 fizik öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda, öğretmen adayları öğretmenlik uygulaması dersinin, KPSS (Kamu Personeli Seçme Sınavı) ve mezuniyet kaygısının yaşandığı son sınıfta verilmemesi, bu dersin lisans süresi boyunca eğitim ve öğretim programı içinde dengeli bir şekilde verilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmen adayları gittikleri uygulama okullarında daha çok merkezde olmak istediklerini dolayısıyla uygulamaların zenginleştirilmesi, bu ders ile ilgili birim ve kişilerin daha aktif olması, eğitim fakültelerinde verilen fizik derslerinin lisede verilen müfredat ile paralel olması gerektiğini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Arabacı, İ.B. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Tezsiz Yüksek Lisans I. Dönem Öğrencilerinin Okul Deneyimi Uygulamalarına İlişkin Tutumları, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 7(1), 129- 134.
  • Arslantaş, H.İ. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin, uygulama öğretim elemanları değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 58-84.
  • Aydın, S. Selçuk, A. & Yeşilyurt, M. (2007).Öğretmen Adaylarının “Okul Deneyimi II” Dersine İlişkin Görüşleri.Yüzüncü. Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), (75-90.).
  • Bilgen, N. (1996). 21. yüzyılda eğitim ve öğretmen. Sempozyum 96, Ankara.
  • Brickhouse, N. & Bodner, G. M. (1992). The Beginning Science Teacher: Classroom Narratives Of Convictions and Constraints. Journal of Research in Science Teaching, 29 (5), 471–485.
  • Britzman, D. (1991). Practice makes practice: a critical study of learning to teach. State University of New York Press , New York.
  • Çubukçu, Z. Eker Özenbaş, D. Çetintaş, N. Satı D.& Yazlık Şeker, Ü. (2012). Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Gözünde Öğretmenin Sahip Olması https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/134524-20120606172550- 3.pdf 28.05.2105 Gereken Değerler.
  • Dursun, Ö.Ö .& Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,159 -178.
  • Fosnot, C. T. (1996). Teachers construct constructivism: the centre for constructivist teaching/teacher education project in Fosnot, C. T. (eds.) Constructivism: theory, perspectives, and practice. Teachers College Press, New York.
  • Ekiz, D. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı) , Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gökçe, E. & C. Demirhan. (2005). Öğretmen Adaylarının ve İlköğretim Okullarında Görev Yapan Uygulama Öğretmenlerinin Öğretmenlik Uygulaması Etkinliklerine İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1),43-71.
  • Gömleksiz, M. N., Mercin, L., Bulut, İ. ve Atan U. (2006). Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Eğitim Araştırmaları Dergisi, 23, 148-158.
  • Görgen, İ. Çokçalışkan, H. & Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları, Uygulama Öğretmenleri ve Uygulama Öğretim Üyeleri Açısından İşlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28,56-72.
  • Karamustafaoğlu, O. & Akdeniz, A.R. (2002). “Fizik Öğretmen Adaylarının Kazanmaları Beklenen Davranışları Uygulama Okullarında Yansıtabilme Olanakları”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 1, 456-769.
  • Kılınç, A. & Gödek, Altuk, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okul deneyimi dersine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 41-70.
  • Kiggundu, E.& Nayimuli, S. (2009). Teaching Practice: A Make Or Break Phase For Student Teachers. South African Journal of Education, 29,345-358.
  • Kudu, M., Özbek, R. &Bindak, R. (2006). Okul Deneyimi- I Uygulamasına İlişkin Öğrenci Algıları (Dicle Üniversitesi Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-109.
  • Maskan, A.K.& Efe, R. (2011). Prospective Teachers’ Perceptions of Teaching Practice Experience in School Placements. TUSED, 8(2),64-77.
  • MEB Mevzuat (1998/2493). Öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına http://mevzuat.meb.gov.tr/html/102.html tarihinde indirilmiştir. yönerge. Tebliğler Dergisi, adresinden 05.12.2014
  • Marais, P. & Meier, C.( 2004). Hear Our Voices: Student Teacher’s Experience During Practical Teaching. Africa Education Review, 1,220-233.
  • McIntyre, J. D., Byrd, D. M. & Fox, S. M. (1996). Field and laboratory experiences. handbook of research on teacher education. Simon & Schuster Macmillan, New York.
  • Miles, M.B, and Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis, 2nd Ed., p. 10-12. Newbury Park, CA: Sage.
  • Ngidi DP & Sibaya PT 2003. Student teacher anxieties related to practice teaching. South African Journal of Education, 23,18-22.
  • Özçelik, N. (2012).Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Görüşleri. GEFAD / GUJGEF, 32 (2), 515-536.
  • Özkılıç, R. ,Bilgin, A.& Kartal, H.(2008). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Elementary Education Online, 7(3), 726-737. Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi.
  • Perry, R. (2004). Teaching practice for early childhood. A guide for students. Accessed 18 July 2007
  • Sağ, R. (2008). Öğretmen Adaylarının Uygulama Öğretmenlerinden, Uygulama Öğretim Elamanlarından ve Uygulama Okullarından Beklentileri..Eurasian Journal of Educational Research, 32, 117-132.
  • Şahin, E. & Özkılıç, R. (2005). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Uygulama Dersleri İçin Hazırlanan Uygulama Kılavuzu Hakkındaki Görüşleri,Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 11.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Şişman, M.& Acat, M.B. (2013). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmalarının Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Tok,H. &Yılmaz,M. (2011). Student teachers’ perceptions about mentor teachers: a case study in Turkey. Ozean Journal of Social Sciences, 4, 101-108.
  • Yapıcı, Ş. & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersine İlişkin Görüşleri. İlköğretim-online 3(2), 54-59.
  • Yazçayır, N. (2010). Öğretmenlik Uygulamalarının Öğretmenlik Mesleğine Yansımaları, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16–18 Mayıs 2010, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşilyurt, E.& Semerci, Ç. (2011). Uygulama Öğretmenlerinin Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akademik Bakış Dergisi, 27,1-23.
  • Yıldız, E. (2002). Okul Deneyimi I ve okul Deneyimi II derslerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi
  • YÖK. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Ankara: YÖK.

EVALUATION OF PROSPECTIVE PHYSICS TEACHERS’ VIEWS TOWARDS THE TEACHING PRACTICE COURSE

Yıl 2015, Sayı: 26, 230 - 248, 01.12.2015

Öz

The aim of this study is to determine prospective physics teachers’ views about the teaching practice course. Research was carried out with 10 prospectives physics teachers educated at physics education department of Ziya Gökalp Education Faculty. To get their views, semi-structured interview technique was used as the data collection tool. Data were analyzed by content analysis technique. At the end of the research, prospective physics teachers stated that teaching practice course should be given not only in the last year but also in the all terms of five year training period because of KPSS (Public Personnel Selection Examination) and graduation concerns. Furthermore, they said that the prospective teachers should be more active and the applications in practice schools they attend should be enriched. Moreover, they stated that related units, mentors and tutors should be more effective. And participations of the study thought that physics department curriculum of education faculty should be parallel with the curriculum of the courses given in high school.

Kaynakça

  • Arabacı, İ.B. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Tezsiz Yüksek Lisans I. Dönem Öğrencilerinin Okul Deneyimi Uygulamalarına İlişkin Tutumları, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 7(1), 129- 134.
  • Arslantaş, H.İ. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin, uygulama öğretim elemanları değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 58-84.
  • Aydın, S. Selçuk, A. & Yeşilyurt, M. (2007).Öğretmen Adaylarının “Okul Deneyimi II” Dersine İlişkin Görüşleri.Yüzüncü. Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), (75-90.).
  • Bilgen, N. (1996). 21. yüzyılda eğitim ve öğretmen. Sempozyum 96, Ankara.
  • Brickhouse, N. & Bodner, G. M. (1992). The Beginning Science Teacher: Classroom Narratives Of Convictions and Constraints. Journal of Research in Science Teaching, 29 (5), 471–485.
  • Britzman, D. (1991). Practice makes practice: a critical study of learning to teach. State University of New York Press , New York.
  • Çubukçu, Z. Eker Özenbaş, D. Çetintaş, N. Satı D.& Yazlık Şeker, Ü. (2012). Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Gözünde Öğretmenin Sahip Olması https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/134524-20120606172550- 3.pdf 28.05.2105 Gereken Değerler.
  • Dursun, Ö.Ö .& Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,159 -178.
  • Fosnot, C. T. (1996). Teachers construct constructivism: the centre for constructivist teaching/teacher education project in Fosnot, C. T. (eds.) Constructivism: theory, perspectives, and practice. Teachers College Press, New York.
  • Ekiz, D. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı) , Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gökçe, E. & C. Demirhan. (2005). Öğretmen Adaylarının ve İlköğretim Okullarında Görev Yapan Uygulama Öğretmenlerinin Öğretmenlik Uygulaması Etkinliklerine İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1),43-71.
  • Gömleksiz, M. N., Mercin, L., Bulut, İ. ve Atan U. (2006). Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Eğitim Araştırmaları Dergisi, 23, 148-158.
  • Görgen, İ. Çokçalışkan, H. & Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları, Uygulama Öğretmenleri ve Uygulama Öğretim Üyeleri Açısından İşlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28,56-72.
  • Karamustafaoğlu, O. & Akdeniz, A.R. (2002). “Fizik Öğretmen Adaylarının Kazanmaları Beklenen Davranışları Uygulama Okullarında Yansıtabilme Olanakları”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 1, 456-769.
  • Kılınç, A. & Gödek, Altuk, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okul deneyimi dersine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 41-70.
  • Kiggundu, E.& Nayimuli, S. (2009). Teaching Practice: A Make Or Break Phase For Student Teachers. South African Journal of Education, 29,345-358.
  • Kudu, M., Özbek, R. &Bindak, R. (2006). Okul Deneyimi- I Uygulamasına İlişkin Öğrenci Algıları (Dicle Üniversitesi Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-109.
  • Maskan, A.K.& Efe, R. (2011). Prospective Teachers’ Perceptions of Teaching Practice Experience in School Placements. TUSED, 8(2),64-77.
  • MEB Mevzuat (1998/2493). Öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına http://mevzuat.meb.gov.tr/html/102.html tarihinde indirilmiştir. yönerge. Tebliğler Dergisi, adresinden 05.12.2014
  • Marais, P. & Meier, C.( 2004). Hear Our Voices: Student Teacher’s Experience During Practical Teaching. Africa Education Review, 1,220-233.
  • McIntyre, J. D., Byrd, D. M. & Fox, S. M. (1996). Field and laboratory experiences. handbook of research on teacher education. Simon & Schuster Macmillan, New York.
  • Miles, M.B, and Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis, 2nd Ed., p. 10-12. Newbury Park, CA: Sage.
  • Ngidi DP & Sibaya PT 2003. Student teacher anxieties related to practice teaching. South African Journal of Education, 23,18-22.
  • Özçelik, N. (2012).Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Görüşleri. GEFAD / GUJGEF, 32 (2), 515-536.
  • Özkılıç, R. ,Bilgin, A.& Kartal, H.(2008). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Elementary Education Online, 7(3), 726-737. Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi.
  • Perry, R. (2004). Teaching practice for early childhood. A guide for students. Accessed 18 July 2007
  • Sağ, R. (2008). Öğretmen Adaylarının Uygulama Öğretmenlerinden, Uygulama Öğretim Elamanlarından ve Uygulama Okullarından Beklentileri..Eurasian Journal of Educational Research, 32, 117-132.
  • Şahin, E. & Özkılıç, R. (2005). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Uygulama Dersleri İçin Hazırlanan Uygulama Kılavuzu Hakkındaki Görüşleri,Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 11.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Şişman, M.& Acat, M.B. (2013). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmalarının Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Tok,H. &Yılmaz,M. (2011). Student teachers’ perceptions about mentor teachers: a case study in Turkey. Ozean Journal of Social Sciences, 4, 101-108.
  • Yapıcı, Ş. & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersine İlişkin Görüşleri. İlköğretim-online 3(2), 54-59.
  • Yazçayır, N. (2010). Öğretmenlik Uygulamalarının Öğretmenlik Mesleğine Yansımaları, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16–18 Mayıs 2010, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yeşilyurt, E.& Semerci, Ç. (2011). Uygulama Öğretmenlerinin Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akademik Bakış Dergisi, 27,1-23.
  • Yıldız, E. (2002). Okul Deneyimi I ve okul Deneyimi II derslerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi
  • YÖK. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Ankara: YÖK.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Medine Baran Bu kişi benim

Şeyma Yaşar Bu kişi benim

Abdulkadir Maskan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Baran, M., Yaşar, Ş., & Maskan, A. (2015). FİZİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 230-248.