BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE İLKOKUL VE ORTAOKUL MÜDÜRLERİNİN KÜLTÜREL LİDERLİK DAVRANIŞLARINI GÖSTERME DÜZEYLERİ (BATMAN İL ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Sayı: 25, 257 - 277, 01.08.2015

Öz

Bu araştırmada, öğretmenlerin algılarına göre ilkokul ve ortaokul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, Batman il merkezindeki ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenler, örneklemi ise; Batman il merkez ilçedeki 24 okulda görev yapan 316 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Yıldırım (2001) tarafından geliştirilen beşli likert sistemiyle hazırlamış olduğu “Kültürel Liderlik Anket”i ile toplanılmıştır. SPSS veri analiz programında verilerin çözümünde frekans ve yüzde, cinsiyet ve okul türü için t-testi, okuldaki çalışma süresi ve görev yılı için de varyans analizi (ANOVA) testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p?0,05 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin algılarına göre ilkokul ve ortaokul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarını gösterme çoğu zaman düzeyinde bulunmuştur. Ancak yöneticilerin kültürel liderlik rollerini gerçekleştirmede cinsiyet ve okul türü değişkeninin anlamlı bir farklılık bulunmuş, görev yılı ve okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1999). İnsan Kaynağının Geliştirilmesi, 1. Baskı. Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Ayık, A. ve Ada, Ş. (2009). İlköğretim Okullarında Oluşturulan Okul Kültürü ile Okulların Arasındaki İlişki, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 459-446
  • Barnet, K. & Mccormick, J. (2004). Leadership and individual principal - teacher relationships in schools, Educational Administration Quarterly, 40 (3), 406-434
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim Yönetimi, Ankara: Feryal Matbaası.
  • Berberoğlu, G. & Besler, S. & Tonus, Z. (1998). Örgüt Kültürü: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örgüt Kültürü Araştırması, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • Dergisi, 14 (1-2): 29-52.
  • Faris, L. W. (2006). The teacher's voice: Narratives of an empowering school culture. Texas: Stephen F. Austin State University
  • Haris, A. (2002). “School improvement: What’s in it for schools?”, 15 Kasım 2010 http://www.questia.com
  • Jenkins, L. (2009). Effective leadership and organisational change. http://www.suite101.com/content/effective-leadership-through organizational chan- a150369. (Erişim Tarihi: 22.10.2014)
  • Kaya, Y. K. (1999). Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’deki Uygulama, (7. Baskı). Ankara: Bilim Yayıncılık.
  • Kannapel, P. J. & Taylor, D. & Hibpshman, T. (2005). Inside the black box of highperforming highpoverty schools. A report from the prichard committee http://www.prichardcommittee.org/ portJE.pdf. (Erişim Tarihi: 01.10.2014). lexington
  • Mintzberg, H. (1998). Five ps for strategy, in: Mintzberg, H. & J. B. Quinn & S. Ghoshal (Eds.), The Strategy Process, Revised European Ed., Prentice-Hall, New Jersey.
  • Özdemir, A. (2006). Okul Kültürünün Oluşturulması ve Çevreye Tanıtılmasında Okul Müdürlerinden Beklenen ve Onlarda Gözlenen Davranışları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4): 411-433
  • Yıldırım, E. (1997). Endüstri İlişkileri Teorileri: Sosyolojik Bir Değerlendirme, Sakarya: Değişim Yayınları.

The Cultural Leadership Roles of The School Principles In High Schools’ Being Effective Schools (Examples of Batman Province)

Yıl 2015, Sayı: 25, 257 - 277, 01.08.2015

Öz

In this study, the levels of showing cultural leadership aptitudes of primary and secondary school principals according to teachers' perception were examined. Population of this study is primary and secondary school teachers working in Batman city center and the sample group is 316 primary and secondary school teachers working in 24 different schools. Data were gathered using "Cultural Leadership Questionnaire (Yıldırım, 2001)" prepared on five-point Likert Scale. The data were analysed using SPSS data analysis software by using frequency,percentage and type of school by using t-test, working hours and years of sevice in the school by using ANOVA variance analysis. The significance level wascalculated as p?0,05. The results concludes that primary and secondary school principals shows the aptitudes of cultural leadership on adequate level according to teachers' perception. Yet it was found that gender and school type effects although year of service and length of working at the school doesn't have much effect on the sucject matter.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1999). İnsan Kaynağının Geliştirilmesi, 1. Baskı. Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Ayık, A. ve Ada, Ş. (2009). İlköğretim Okullarında Oluşturulan Okul Kültürü ile Okulların Arasındaki İlişki, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 459-446
  • Barnet, K. & Mccormick, J. (2004). Leadership and individual principal - teacher relationships in schools, Educational Administration Quarterly, 40 (3), 406-434
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim Yönetimi, Ankara: Feryal Matbaası.
  • Berberoğlu, G. & Besler, S. & Tonus, Z. (1998). Örgüt Kültürü: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örgüt Kültürü Araştırması, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • Dergisi, 14 (1-2): 29-52.
  • Faris, L. W. (2006). The teacher's voice: Narratives of an empowering school culture. Texas: Stephen F. Austin State University
  • Haris, A. (2002). “School improvement: What’s in it for schools?”, 15 Kasım 2010 http://www.questia.com
  • Jenkins, L. (2009). Effective leadership and organisational change. http://www.suite101.com/content/effective-leadership-through organizational chan- a150369. (Erişim Tarihi: 22.10.2014)
  • Kaya, Y. K. (1999). Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’deki Uygulama, (7. Baskı). Ankara: Bilim Yayıncılık.
  • Kannapel, P. J. & Taylor, D. & Hibpshman, T. (2005). Inside the black box of highperforming highpoverty schools. A report from the prichard committee http://www.prichardcommittee.org/ portJE.pdf. (Erişim Tarihi: 01.10.2014). lexington
  • Mintzberg, H. (1998). Five ps for strategy, in: Mintzberg, H. & J. B. Quinn & S. Ghoshal (Eds.), The Strategy Process, Revised European Ed., Prentice-Hall, New Jersey.
  • Özdemir, A. (2006). Okul Kültürünün Oluşturulması ve Çevreye Tanıtılmasında Okul Müdürlerinden Beklenen ve Onlarda Gözlenen Davranışları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4): 411-433
  • Yıldırım, E. (1997). Endüstri İlişkileri Teorileri: Sosyolojik Bir Değerlendirme, Sakarya: Değişim Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Veysi Bozkurt Bu kişi benim

Çetin Tan Bu kişi benim

Recep Süslü Bu kişi benim

Cahit Gölge Bu kişi benim

Yıldırım Barut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Bozkurt, V., Tan, Ç., Süslü, R., Gölge, C., vd. (2015). ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE İLKOKUL VE ORTAOKUL MÜDÜRLERİNİN KÜLTÜREL LİDERLİK DAVRANIŞLARINI GÖSTERME DÜZEYLERİ (BATMAN İL ÖRNEĞİ). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(25), 257-277. https://doi.org/10.14582/DUZG