BibTex RIS Kaynak Göster

HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BİYOLOJİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2012, Sayı: 19, 56 - 68, 01.12.2012

Öz

Bu çalışmada harmanlanmış öğrenme yönteminin lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada deneme modellerinden ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Çalışma; 2009-2010 öğretim yılı II. yarıyılında, Diyarbakır ili Nevzat Ayaz Anadolu Lisesi’ne devam eden 107 öğrenci- deney grubu 47; kontrol grubu 60- ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda dersler bir web sitesi aracılığıyla (www.e-biyoloji.net) harmanlanmış öğrenme yöntemine uygun olarak işlenirken; kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemleri aracılığıyla işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (Cronbach Alpha=0,94) kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin biyoloji dersine yönelik tutumlarının istatistiksel olarak anlamlı ölçüde değişmediği ortaya çıkartılmıştır.

Kaynakça

  • Altun, M., (1995). “İlkokul 3., 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Davranışları Üzerine Bir Çalışma.” Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora tezi, Ankara.
  • Arıkan, Y. D. (2007). “Web Destekli Etkin Öğrenme Uygulamalarının Öğretmen Adaylarının Başarıları, Derse Yönelik Tutumları ve Hatırda Tutma Düzeyleri Üzerindeki Etkisi.” Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Arun, Ö.,(1998). “Matematik Başarısını Etkileyen Faktörler.” Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bonk, C.J. & Graham, C.R. (2004). Blended Learning Systems: Definition, Current Trends and Future Directions, Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs, San Fransisco, CA: Pfeiffer Publishing, Chapter 1.1.
  • Çepni, S., Taş, E. ve Köse, S. (2006). The Effect of Computer-Assisted Material on Students’ Cognitive Levels, Misconseptions and Attitudes Towards Sciense. Computer and Education, 46 (2): 192-205.
  • Çömlekçioğlu, U. ve Bayraktaroğlu, E. (2001). Biyoloji ve Bilişim Teknolojileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 4 (1).
  • Demirer, V. (2009). “Eğitim Materyali Geliştirilmesinde Karma Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı, Bilgi Transferi, Tutum ve Öz-Yeterlik Algısına Etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği. Eğitim Araştırmaları, 8: 136-143.
  • Ekici, G. ve Hevedanlı,M. (2010). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi,7(4):97-109.
  • E-learning Guild. (2003). The Blended Learning Best Practises Survey [Online]: 09 Aralık 2009 tarihinde http://www.elearningguild.com/research/archives/index.cfm?id=102&action= viewonly adresinden alınmıştır.
  • Ermurat, G. (2008). “Lise Biyoloji Derslerinde Öğrenme Stillerine Dayalı Öğretim Etkinliklerinin Öğrenci Erişi ve Tutumlarına Etkisi.” Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Garnham, C. & Kaleta, R. (2002). Introduction to Hybrid Courses. Teaching With Technology Today, 8 (6). [Online]:15 Kasım 2009 tarihinde http://www.uwsa.edu/ ttt/articles/garnham.htm. adresinden alınmıştır.
  • Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2008). Öğretim Teknolojileri ve Duyuşsal Özelliklere Etkisi, II. Uluslar Arası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Graham C. R. 2006. Blended Learning Systems: Definition, Current Trends, and Future Directions. The Handbook of Blended Learning Global Perspectives, Locak Designs. (Ed: C. J. Bonk; C. R. Graham). Pfeiffer.SanFrancisco. [Online]: 5 Mart 2009 tarihinde http://www.publicationshare.com/graham_intro.pdf adresinden alınmıştır.
  • Gürkan, A. (2005). “Bilgisayar Destekli Materyallerin Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılması.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Horton, W. (2002). Designing web-based training. NY: Wiley.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kılıç, D. ve Sağlam, N. (2004). Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27: 155-164.
  • Kirişçioğlu, S. (2009). “Fen Laboratuar Derslerinde Harmanlanmış Öğrenme Etkinliğinin Çeşitli Boyutlarda İncelenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Korkmaz, Ö ve Karakuş, U. (2009). The Impact of Blended Learnıng Model on Student Attitudes Towards Geography Course and Theır Critıcal Thinking Dispositions and Levels. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (4).
  • Lilje, O. ve Peat, M. (2007). Use of Traditional and Elearning Components In A Blended Learning Environment. UniServe Science Teaching and Learning Research Proceedings, 1777-180.
  • Maskan, A. K. ve Güler, G. (2004). Kavram Haritaları Yönteminin Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrostatik Kavram Başarısına ve Elektrostatiğe Karşı Tutumuna Etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi. 309: 34-41.
  • Oral, B., Temel, H. ve Güler, E. (2004). Kimya Eğitimi Öğrencilerinin Bilgisayar Destekli Öğretim Uygulamasına İlişkin Algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (8): 42-51.
  • Osguthorpe R. T. ve Graham, C. R. (2003). Blended Learning Environments Definitions and Directions. The Quarterly Review of Distance Education, 4(3): 227-233.
  • Özel, S. F. (2008). “Bilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin Öğrencilerin Tutum ve Başarılarına Etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pearcy, A.G. (2009). “Finding The Perfect Blend: A Comparative Study Of Online, Face-to-Face and Blended Instruction.” Unpublished PhD Thesis, University Of North Texas, USA.
  • Pereira, J.A., Pleguezuelos, E., Merı´, A., Ros, A. M., Carmen, M., Toma´s, M. ve Masdeu, C. (2007). Effectiveness of Using Blended Learning Strategies for Teaching and Learning Human Anatomy. Medical Education, 41: 189- 195.
  • Usta, E. (2007). “Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi.” Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wilson, D. ve Smilanich, E. (2005). The Other Blended Learning. A Classroom- Centered Approach. Pfeiffer. San Francisco. [Online]: 28 Aralık2008 tarihinde http://books.google.com.tr adresinden alınmıştır.
  • Yaman, M. ve Graf, D. (2010). Evaluation of An International Blended Learning Cooperation Project in Biology Teacher Education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9 (2).
  • Young, J.R. (2002). Hybrid Teaching Seeks To End The Divide Between Traditional And Online Instruction. The Chronicles Of Higher Education, A33. [Online]: 19 Kasım 2009 tarihinde http://chronicle.com/article/Hybrid-Taching-Seeks- to/18487 adresinden alınmıştır.
  • Zaman, S. (2006). “Mitoz ve Mayoz Bölünme Konusunda Geliştirilen Bilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.

The Effect Of Blended Learning Model On High School Students’ Attitudes Towards The Biology Course

Yıl 2012, Sayı: 19, 56 - 68, 01.12.2012

Öz

The present study aims to determine the effect of the blended learning model on high school students’ attitudes towards biology course. Among the experimental models, the pretest-posttest control group model was used in the study. The study was carried out with 107 students (47 of whom were in the experimental group, and 60 of whom were in the control group) attending Nevzat Ayaz Anatolian High School in Diyarbakır in Spring Term of the academic year of 2009-2010. In the experimental group, the courses were taught based on the blended learning model via a website (www.e-biyoloji.net), while in the control group, the courses were taught based on traditional teaching methods. A Biology Attitude Scale (Cronbach Alpha=0,94) were used as the data collection tool. For the analysis of the data, mean scores, independent t-test were used. The research results revealed that there was no significant difference between experimental and control groups with respect to students’ attitudes towards the biology course.

Kaynakça

  • Altun, M., (1995). “İlkokul 3., 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Davranışları Üzerine Bir Çalışma.” Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora tezi, Ankara.
  • Arıkan, Y. D. (2007). “Web Destekli Etkin Öğrenme Uygulamalarının Öğretmen Adaylarının Başarıları, Derse Yönelik Tutumları ve Hatırda Tutma Düzeyleri Üzerindeki Etkisi.” Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Arun, Ö.,(1998). “Matematik Başarısını Etkileyen Faktörler.” Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bonk, C.J. & Graham, C.R. (2004). Blended Learning Systems: Definition, Current Trends and Future Directions, Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs, San Fransisco, CA: Pfeiffer Publishing, Chapter 1.1.
  • Çepni, S., Taş, E. ve Köse, S. (2006). The Effect of Computer-Assisted Material on Students’ Cognitive Levels, Misconseptions and Attitudes Towards Sciense. Computer and Education, 46 (2): 192-205.
  • Çömlekçioğlu, U. ve Bayraktaroğlu, E. (2001). Biyoloji ve Bilişim Teknolojileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 4 (1).
  • Demirer, V. (2009). “Eğitim Materyali Geliştirilmesinde Karma Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı, Bilgi Transferi, Tutum ve Öz-Yeterlik Algısına Etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği. Eğitim Araştırmaları, 8: 136-143.
  • Ekici, G. ve Hevedanlı,M. (2010). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi,7(4):97-109.
  • E-learning Guild. (2003). The Blended Learning Best Practises Survey [Online]: 09 Aralık 2009 tarihinde http://www.elearningguild.com/research/archives/index.cfm?id=102&action= viewonly adresinden alınmıştır.
  • Ermurat, G. (2008). “Lise Biyoloji Derslerinde Öğrenme Stillerine Dayalı Öğretim Etkinliklerinin Öğrenci Erişi ve Tutumlarına Etkisi.” Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Garnham, C. & Kaleta, R. (2002). Introduction to Hybrid Courses. Teaching With Technology Today, 8 (6). [Online]:15 Kasım 2009 tarihinde http://www.uwsa.edu/ ttt/articles/garnham.htm. adresinden alınmıştır.
  • Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2008). Öğretim Teknolojileri ve Duyuşsal Özelliklere Etkisi, II. Uluslar Arası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Graham C. R. 2006. Blended Learning Systems: Definition, Current Trends, and Future Directions. The Handbook of Blended Learning Global Perspectives, Locak Designs. (Ed: C. J. Bonk; C. R. Graham). Pfeiffer.SanFrancisco. [Online]: 5 Mart 2009 tarihinde http://www.publicationshare.com/graham_intro.pdf adresinden alınmıştır.
  • Gürkan, A. (2005). “Bilgisayar Destekli Materyallerin Fen Bilgisi Öğretiminde Kullanılması.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Horton, W. (2002). Designing web-based training. NY: Wiley.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kılıç, D. ve Sağlam, N. (2004). Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27: 155-164.
  • Kirişçioğlu, S. (2009). “Fen Laboratuar Derslerinde Harmanlanmış Öğrenme Etkinliğinin Çeşitli Boyutlarda İncelenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Korkmaz, Ö ve Karakuş, U. (2009). The Impact of Blended Learnıng Model on Student Attitudes Towards Geography Course and Theır Critıcal Thinking Dispositions and Levels. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (4).
  • Lilje, O. ve Peat, M. (2007). Use of Traditional and Elearning Components In A Blended Learning Environment. UniServe Science Teaching and Learning Research Proceedings, 1777-180.
  • Maskan, A. K. ve Güler, G. (2004). Kavram Haritaları Yönteminin Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrostatik Kavram Başarısına ve Elektrostatiğe Karşı Tutumuna Etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi. 309: 34-41.
  • Oral, B., Temel, H. ve Güler, E. (2004). Kimya Eğitimi Öğrencilerinin Bilgisayar Destekli Öğretim Uygulamasına İlişkin Algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (8): 42-51.
  • Osguthorpe R. T. ve Graham, C. R. (2003). Blended Learning Environments Definitions and Directions. The Quarterly Review of Distance Education, 4(3): 227-233.
  • Özel, S. F. (2008). “Bilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin Öğrencilerin Tutum ve Başarılarına Etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pearcy, A.G. (2009). “Finding The Perfect Blend: A Comparative Study Of Online, Face-to-Face and Blended Instruction.” Unpublished PhD Thesis, University Of North Texas, USA.
  • Pereira, J.A., Pleguezuelos, E., Merı´, A., Ros, A. M., Carmen, M., Toma´s, M. ve Masdeu, C. (2007). Effectiveness of Using Blended Learning Strategies for Teaching and Learning Human Anatomy. Medical Education, 41: 189- 195.
  • Usta, E. (2007). “Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi.” Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wilson, D. ve Smilanich, E. (2005). The Other Blended Learning. A Classroom- Centered Approach. Pfeiffer. San Francisco. [Online]: 28 Aralık2008 tarihinde http://books.google.com.tr adresinden alınmıştır.
  • Yaman, M. ve Graf, D. (2010). Evaluation of An International Blended Learning Cooperation Project in Biology Teacher Education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9 (2).
  • Young, J.R. (2002). Hybrid Teaching Seeks To End The Divide Between Traditional And Online Instruction. The Chronicles Of Higher Education, A33. [Online]: 19 Kasım 2009 tarihinde http://chronicle.com/article/Hybrid-Taching-Seeks- to/18487 adresinden alınmıştır.
  • Zaman, S. (2006). “Mitoz ve Mayoz Bölünme Konusunda Geliştirilen Bilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İ.Ümit Yapıcı

Hasan Akbayın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Yapıcı, İ., & Akbayın, H. (2012). HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BİYOLOJİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(19), 56-68.