BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik, Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2012, Sayı: 19, 96 - 111, 01.12.2012

Öz

Bu araştırma matematik, fen bilgisi ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel okuryazarlığa ilişkin öz-yeterlik inanç düzeylerinin ortaya koyulması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlığa ilişkin okuryazarlık düzeylerinin öğrenim görmekte oldukları öğretmenlik alanları, sınıf düzeyleri ve cinsiyet açısından değişimi incelenmiştir. Bu amaçla, toplam 571 öğretmen adayına Matematiksel Okuryazarlık hakkında Öz-Yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Bu öğretmen adaylarının 196’sı matematik, 188’i fen bilgisi ve 187’si sınıf öğretmenliğinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarıdır. Çalışmanın sonucunda, öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık öz-yeterlilik inançlarının gelişmeye ihtiyacı olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (1998). Matematik öğretmenlerinin ve öğrencilerinin matematik hakkındaki inançları. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Karadeniz Technical University, Trabzon, Turkey.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and Perspectives in Research on Learning Mathematics From Instruction. Applied Psychology, 53, 279–310.
  • Edge, D. (2003). New literacy’s in Mathematics: Implications for teacher education. Retrieved from http://www.are.edu/01pap/edg01125htm.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. (2003). PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Rapor. Retrieved from http://earged.meb.gov.tr/dosyalar%dokumanlar%Culuslararasi/pisa_2003_ulusalrapor u.
  • Frankenstein, M. (1998). Reading the world with math: Goals for a critical mathematical literacy. In P. Gates (Ed.), Proceedings of the First International Mathematics Education and Society Conference (180-189). Nottingham: Centre for the Study of Mathematics Education, Nottingham University.
  • Gellert, U., Jablonka, E. ve Keitel, C. (2001). Mathematical literacy and common sense in mathematics education. In B. Atweh, H. Forgasz & B. Lebres (Eds.), Sociocultural Research on Mathematics Education, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Goldman, S. R. ve Hasselbring, T. S. (1997). Achieving meaningful mathematics literacy for students with learning disabilities. Cognition and technology group at Vanderbilt. Journal of Learning Disabilities, 30(2), 198-208.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss. 397-456). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Publications.
  • Keitel, C. (1987). What are the goals of mathematics for all? Journal of Curriculum Studies, 19(5), 393-407.
  • Keitel, C. (1997). Numeracy and scientific and technological literacy. In E. W. Jenkins (Ed.), the Scientific and Technological Literacy, Paris, France: UNESCO Document Series.
  • Kramarski, B. ve Mizrachi, N. (2006). Online discussion and self-regulated learning: Effects of instructional methods on mathematical literacy. The Journal of Educational Research, 99(4), 218-231.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim Matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB.
  • National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards. Reston, VA: Author.
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Niss, M. (1996). Goals of mathematics teaching. In A. J. Bishop et al. (eds); International Handbook of Mathematics Education, Dotrecht, NL: Kluwer Academic Press.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Determination of self-efficacy beliefs of high school students towards math literacy. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(2), 1085-1089.
  • Pugalee, D. K. (1999). Constructing a model of mathematical literacy. The Clearing House, 73(1), 19-22.
  • Rittenhouse, P. S. (1998). The teacher’s role in mathematical conversion: Stepping in and stepping out. In M. Lampert (Ed.), Talking Mathematics in School: Studies of Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge University Pres.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim – Kuramdan Uygulamaya. Ankara, Turkey: Gazi Yayınevi.
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma.
  • Whitin, D. J, Mills, H. & O’Keefe, T. (1990). Living and learning mathematics: Stories and strategies for supporting mathematical literacy. Portsmouth, NH: Heinemann.

A Research on the Self-Efficacy Beliefs about Mathematical Literacy of Mathematics, Science and Elementary School Teacher Trainees

Yıl 2012, Sayı: 19, 96 - 111, 01.12.2012

Öz

The aim of this study is to investigate the self-efficacy beliefs about mathematical literacy of mathematics, science and elementary school teacher trainees. In this research, the self-efficacy beliefs of teacher trainees about the mathematical literacy and the variation of self-efficacy beliefs of teacher trainees according to their gender and to the education field they study in have been determined. Self-Efficacy Scale about Mathematical Literacy applied to the total of 571 teacher trainees, where 196 of them were studying in mathematics, 188 of them were studying in science and 267 of them in elementary school teacher departments. In conclusion, it has been found out that self-efficacy beliefs about mathematical literacy of teacher trainees need to develop.

Kaynakça

  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (1998). Matematik öğretmenlerinin ve öğrencilerinin matematik hakkındaki inançları. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Karadeniz Technical University, Trabzon, Turkey.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and Perspectives in Research on Learning Mathematics From Instruction. Applied Psychology, 53, 279–310.
  • Edge, D. (2003). New literacy’s in Mathematics: Implications for teacher education. Retrieved from http://www.are.edu/01pap/edg01125htm.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. (2003). PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Rapor. Retrieved from http://earged.meb.gov.tr/dosyalar%dokumanlar%Culuslararasi/pisa_2003_ulusalrapor u.
  • Frankenstein, M. (1998). Reading the world with math: Goals for a critical mathematical literacy. In P. Gates (Ed.), Proceedings of the First International Mathematics Education and Society Conference (180-189). Nottingham: Centre for the Study of Mathematics Education, Nottingham University.
  • Gellert, U., Jablonka, E. ve Keitel, C. (2001). Mathematical literacy and common sense in mathematics education. In B. Atweh, H. Forgasz & B. Lebres (Eds.), Sociocultural Research on Mathematics Education, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Goldman, S. R. ve Hasselbring, T. S. (1997). Achieving meaningful mathematics literacy for students with learning disabilities. Cognition and technology group at Vanderbilt. Journal of Learning Disabilities, 30(2), 198-208.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss. 397-456). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Publications.
  • Keitel, C. (1987). What are the goals of mathematics for all? Journal of Curriculum Studies, 19(5), 393-407.
  • Keitel, C. (1997). Numeracy and scientific and technological literacy. In E. W. Jenkins (Ed.), the Scientific and Technological Literacy, Paris, France: UNESCO Document Series.
  • Kramarski, B. ve Mizrachi, N. (2006). Online discussion and self-regulated learning: Effects of instructional methods on mathematical literacy. The Journal of Educational Research, 99(4), 218-231.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim Matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB.
  • National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards. Reston, VA: Author.
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Niss, M. (1996). Goals of mathematics teaching. In A. J. Bishop et al. (eds); International Handbook of Mathematics Education, Dotrecht, NL: Kluwer Academic Press.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Determination of self-efficacy beliefs of high school students towards math literacy. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(2), 1085-1089.
  • Pugalee, D. K. (1999). Constructing a model of mathematical literacy. The Clearing House, 73(1), 19-22.
  • Rittenhouse, P. S. (1998). The teacher’s role in mathematical conversion: Stepping in and stepping out. In M. Lampert (Ed.), Talking Mathematics in School: Studies of Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge University Pres.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim – Kuramdan Uygulamaya. Ankara, Turkey: Gazi Yayınevi.
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma.
  • Whitin, D. J, Mills, H. & O’Keefe, T. (1990). Living and learning mathematics: Stories and strategies for supporting mathematical literacy. Portsmouth, NH: Heinemann.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Dilek Sezgin Memnun

Recai Akkaya

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Memnun, D. S., & Akkaya, R. (2012). Matematik, Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançları Üzerine Bir Araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(19), 96-111.