BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEMEL DİL BECERİLERİNDEN OKUMA İLE İLGİLİ KAVRAMLARI ÖĞRENME DÜZEYLERİ ve KAVRAM YANILGILARI

Yıl 2011, Sayı: 17, 29 - 47, 01.12.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının temel dil becerilerinden okuma becerisine ilişkin kavramları öğrenme düzeylerini ve bu alana ilişkin kavram yanılgılarını tespit etmektir. Bu amaçla “Okuma Becerisi İle İlgili Kavramlar” formu geliştirilmiş ve öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Araştırmaya Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi bölümünden Anlama Teknikleri II: Okuma Eğitimi dersini almış 126 öğretmen adayı katılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları “Okuma ve Temel Kavramlar”, “Okuma Tür, Yöntem ve Teknikleri”, “Metin Türlerine Göre Okuma” başlıkları altında bulunan kavramları öğrenme düzeyi açısından yetersizdirler. Ayrıca öğretmen adayları bu kavramları öğrenme konusunda kavram yanılgılarına düşmektedirler.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (1991). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayınları.
  • Alım M., Özdemir, Ü. ve Yılar, B. (2008). 5. sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11 (1), 151-162.
  • Altıntaş, G. (2008). İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde “kavram haritası” kullanımının öğrenci akademik başarısı üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 61-66.
  • Arıkan, A. (2009). Edebiyat öğretiminde görsel araç kullanımı: Kısa öykü örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (27), 1-16.
  • Aydoğan S., Güneş, B. ve Gülçiçek Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23 (2), 111-124.
  • Azizoğlu, N. ve Alkan, M. (2010). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin faz dengeleri konusundaki 5/b_kitabi/PDF/Kimya/Bildiri/t153d.pdf. yanılgıları.
  • www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek
  • Bamberger, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Beydoğan, H.Ö. (1998). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Büyükkasap, E., Düzgün, B., Ertuğrul, M. ve Samancı, O. (1998). Bilgisayar destekli fen öğretiminin kavram yanılgıları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. (6), 59-66.
  • Coştu, B., Karataş, F. ve Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (14), 33-48.
  • Çalık, M. ve Ayas, A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (14), 1-17.
  • Çaycı, B. (2007). Kavram değiştirme metinlerinin kavram öğrenimi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27 (1), 87-102.
  • Çeliköz, N. (1998). Kavram öğrenme ve öğretme ilkeleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2 (2), 69–76.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Erol Ofset Matbaacılık.
  • Çetin, N. (2006). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Edebiyat Otağı Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2. Hikâye, Roman, Tiyatro. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Duru, M. K. (2001). İlköğretim Fen Bilgisi dersinde kavram haritasıyla ve gruplara kavram haritası çizdirilerek öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, İlköğretim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, (165).
  • Gordon, J. (1996). Tracks for learning: Metacognition and learning technologies. Australian Journal of Educational Technology. 12, (1), 46-55.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Gülüm, K. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin fiziki coğrafya konularındaki bazı temel kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi. Mayıs – Haziran.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneyli, A. (2003). Metin türlerine göre okuduğunu anlama becerisinin sınanması. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Hançer, A. H. (2007). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin kavram yanılgıları üzerine etkisi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi. 31 (1), 69-81.
  • İnel, D., Balım, A. ve Evrekli, E. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 3 (1), 1-16.
  • Kalın, Ö. (2010). 5. sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nda kullanılan kavramların öğrenci düzeyine uygunluğu. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Fırat Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 20-22 Mayıs, Elazığ.
  • Kantemir, E. (1995). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kılıç, F. (2007). Mikro düzeyde içerik düzenleme stratejilerinin kavramların, genellemelerin öğrenilmesine ve bilişsel esnekliğe etkisi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Kılıç, F. (2008). Kavramların öğretiminde kavram analizi yönteminin akademik başarıya ve bilişsel esnekliğe etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 18 (2), 223-238.
  • Köse, S., Ayas, A. ve Taş, E. (2003). Bilgisayar destekli öğretimin kavram yanılgıları üzerine etkisi: Fotosentez. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (14), 106-112.
  • Kuru, İ. ve Güneş, B. (2005). Lise 2. sınıf öğrencilerinin kuvvet konusundaki kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. (2), 1-17.
  • Martin D. J. (1994). Concept mapping as an aid to lesson planning: A longitudial study. Journal of Elementary Science Education. 6 (2), 11-30.
  • MEB. (2005). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2005). Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB. Yayınları.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2009). Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özdemir, E. (1991). Metin Okuma ve İnceleme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Özen, U. ve Gürel, Z. (2003). Üniversite öğrencilerinin akım ve elektromagnetik dalga oluşumu ile ilgili kavram yanılgıları. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 1 (13), 177-186.
  • Şahin, F. (2001). Öğretmen adaylarının kavram haritası yapma ve uygulama hakkındaki görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (10), 12-25.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2009). Metin Türlerine Göre Okuma Eğitimi. Ankara: Nobel Basım Yayım Dağıtım.
  • Tural, S. K. (1992). Sorulara Cevaplarla Kültür, Edebiyat, Dil. Ankara: Ecdad Yayınları.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Ulusoy, K. ve Yelken, T. Y. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Sosyal Bilimler Dergisi. (22), 213-223.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1 (13), 102-120.
  • Yanpar, T. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.

THE LEARNING LEVELS OF TEACHER CANDIDATES ABOUT BASIC CONCEPTS OF READING SKILL AND MISCONCEPTIONS

Yıl 2011, Sayı: 17, 29 - 47, 01.12.2011

Öz

The purpose of this research is determine the learning levels of teacher candidates about reading skill basic concepts. According to this purpose “Basic Concepts About Reading Skill” form is prepared and applied to teacher candidates. Total 126 teacher candidates are participate to this research from Mustafa Kemal University Faculty of Education Department of Turkish Education who are to participate in Comprehension Techniques II: Reading Education course. According to results teacher candidates are deficient concept learning level for the purposes of “Reading and Basic Concepts”, “Reading Variety, Method and Techniques”, “Reading to Text Genres” titles. Furthermore teacher candidates to have misconceptions about basic reading concepts.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (1991). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayınları.
  • Alım M., Özdemir, Ü. ve Yılar, B. (2008). 5. sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11 (1), 151-162.
  • Altıntaş, G. (2008). İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde “kavram haritası” kullanımının öğrenci akademik başarısı üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 61-66.
  • Arıkan, A. (2009). Edebiyat öğretiminde görsel araç kullanımı: Kısa öykü örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (27), 1-16.
  • Aydoğan S., Güneş, B. ve Gülçiçek Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23 (2), 111-124.
  • Azizoğlu, N. ve Alkan, M. (2010). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin faz dengeleri konusundaki 5/b_kitabi/PDF/Kimya/Bildiri/t153d.pdf. yanılgıları.
  • www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek
  • Bamberger, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Beydoğan, H.Ö. (1998). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Büyükkasap, E., Düzgün, B., Ertuğrul, M. ve Samancı, O. (1998). Bilgisayar destekli fen öğretiminin kavram yanılgıları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. (6), 59-66.
  • Coştu, B., Karataş, F. ve Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (14), 33-48.
  • Çalık, M. ve Ayas, A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (14), 1-17.
  • Çaycı, B. (2007). Kavram değiştirme metinlerinin kavram öğrenimi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27 (1), 87-102.
  • Çeliköz, N. (1998). Kavram öğrenme ve öğretme ilkeleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2 (2), 69–76.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Erol Ofset Matbaacılık.
  • Çetin, N. (2006). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Edebiyat Otağı Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2. Hikâye, Roman, Tiyatro. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Duru, M. K. (2001). İlköğretim Fen Bilgisi dersinde kavram haritasıyla ve gruplara kavram haritası çizdirilerek öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, İlköğretim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, (165).
  • Gordon, J. (1996). Tracks for learning: Metacognition and learning technologies. Australian Journal of Educational Technology. 12, (1), 46-55.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Gülüm, K. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin fiziki coğrafya konularındaki bazı temel kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi. Mayıs – Haziran.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneyli, A. (2003). Metin türlerine göre okuduğunu anlama becerisinin sınanması. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Hançer, A. H. (2007). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin kavram yanılgıları üzerine etkisi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi. 31 (1), 69-81.
  • İnel, D., Balım, A. ve Evrekli, E. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 3 (1), 1-16.
  • Kalın, Ö. (2010). 5. sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nda kullanılan kavramların öğrenci düzeyine uygunluğu. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Fırat Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 20-22 Mayıs, Elazığ.
  • Kantemir, E. (1995). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kılıç, F. (2007). Mikro düzeyde içerik düzenleme stratejilerinin kavramların, genellemelerin öğrenilmesine ve bilişsel esnekliğe etkisi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Kılıç, F. (2008). Kavramların öğretiminde kavram analizi yönteminin akademik başarıya ve bilişsel esnekliğe etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 18 (2), 223-238.
  • Köse, S., Ayas, A. ve Taş, E. (2003). Bilgisayar destekli öğretimin kavram yanılgıları üzerine etkisi: Fotosentez. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 (14), 106-112.
  • Kuru, İ. ve Güneş, B. (2005). Lise 2. sınıf öğrencilerinin kuvvet konusundaki kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. (2), 1-17.
  • Martin D. J. (1994). Concept mapping as an aid to lesson planning: A longitudial study. Journal of Elementary Science Education. 6 (2), 11-30.
  • MEB. (2005). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2005). Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB. Yayınları.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2009). Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özdemir, E. (1991). Metin Okuma ve İnceleme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Özen, U. ve Gürel, Z. (2003). Üniversite öğrencilerinin akım ve elektromagnetik dalga oluşumu ile ilgili kavram yanılgıları. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 1 (13), 177-186.
  • Şahin, F. (2001). Öğretmen adaylarının kavram haritası yapma ve uygulama hakkındaki görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (10), 12-25.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2009). Metin Türlerine Göre Okuma Eğitimi. Ankara: Nobel Basım Yayım Dağıtım.
  • Tural, S. K. (1992). Sorulara Cevaplarla Kültür, Edebiyat, Dil. Ankara: Ecdad Yayınları.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Ulusoy, K. ve Yelken, T. Y. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Sosyal Bilimler Dergisi. (22), 213-223.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1 (13), 102-120.
  • Yanpar, T. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Temizkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Temizkan, M. (2011). ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEMEL DİL BECERİLERİNDEN OKUMA İLE İLGİLİ KAVRAMLARI ÖĞRENME DÜZEYLERİ ve KAVRAM YANILGILARI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(17), 29-47.