BibTex RIS Kaynak Göster

FEN ÖĞRETİMİNDE BİLGİ HARİTASI KULLANIMI: EKOSİSTEM ÖRNEĞİ

Yıl 2011, Sayı: 17, 133 - 145, 01.12.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi Canlılar ve Enerji İlişkileri ünitesi Besin Zincirinde Enerji Akışı ve Madde döngüleri konuları kapsamında ekosistem konusunun öğretiminde bilgi haritalama tekniğinin anlamlı öğrenmeye olan etkisini araştırmaktır. Bu amaçla ön düzenleyici olarak ilköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi İnsan ve Çevre ünitesi Ekosistem konusunda yer alan kavramlar kullanılmıştır. Araştırmada, ön-test ve son-test kontrol gruplu deneysel desen modeli uygulanmıştır. Veriler, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerine Ekosistem Başarı Testi uygulanarak toplanmıştır. Elde edilen verilerden, deney ve kontrol gruplarının “Ekosistem” konusunda gerçekleştirilen uygulamalar sonrası bilgileri arasında deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir fark görülmüştür. Bu bulgu, Ekosistem konusunun bilgi haritalama tekniği ile öğretilmesinin, öğrencilerin başarı düzeyini artırmada etkili olduğunu göstermiştir. Çalışma sonunda ilgililere gerekli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Collette, A. T. & Chiappetta, E. L. (1989). Science instruction in the middle and secondary schools. Merrill Publishing Company, Ohio.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı, Trabzon.
  • Gagne, R.M. (1988). Essential of learning for instuction, Englewood Cliffs, Nj: Prentice-Hall, s.134
  • Heinze-Fry, J.A. & Novak, J.D. (1990). Concept mapping brings long-term movement toward meaningful learning, Science Education, 74(4), 461-472.
  • Karamustafaoğlu, O. (2003). Fen Bilgisi ve Fizik Öğretmen Adaylarının Kazanmaları İstenen
  • Becerileri Yansıtabilecekleri Ortamların Düzenlenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Karamustafaoğlu, O., Yaman, S. & Karamustafaoğlu, S. (2005). Fen ve Teknoloji Eğitiminde
  • Öğrenme ve Öğretim Materyalleri: Bölüm 9 s. 211-234, İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (Ed: T. Kesercioğlu & M. Aydoğdu), Ankara: Anı Yay. Karamustafaoğlu, O. (2009). Active learning strategies in physics teaching, Energy Education
  • Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1(1), 27-50. Karamustafaoğlu, O. & Yaman, S. (2011). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II, 3.
  • Baskı, Ankara: Anı Yay. McCagg, E.C. & Dansereau, D.F. (1991). A Convergent Paradigm for Examining Knowledge
  • Mapping as a Learning Strategy, Journal of Educational Research, 84, 317-324. Novak, J.D., Gowin, D.B. & Johansen G.T. (1983) The use of concept mapping and knowledge vee mapping with junior high school science students, Science Education, 67(5), 645.
  • O’Donell, A.M. (1994). Learning From Knowledge Maps - The Effects of Map Orientation
  • Contemporary Educational Psychology, 19(1), 33-44. Özer, B. (2002). Learning Strategies in Primary and Secondary Schools' Curricula, Educational
  • Sciences & Practices, 1(1), 17-32. Senemoğlu, N., (2007). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (13. Baskı).
  • Ankara: Gönül Yay.ve Matbaacılık. Tay, B.,(2007). Öğrenme stratejilerinin Hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde
  • Akademik Başarıya Etkisi, Milli Eğitim, 173, 87-102. Yaşar, Ş., Ayas, A., Kaptan, F. & Gücüm, B. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Anadolu Üniversitesi
  • Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No : 585, Eskişehir. Weinstein, C. (1988). Assesment and Training of Student Learning Strategies. Learning
  • Strategies and Learning Strategies. Ed: Ronald R. Schmeck. Newyork, Plenum pres. Weinstein, C.E. & Mayer, R.E. (1986). The Teaching of Learning Strategies Handbook of

Use of Knowledge Map in Science Teaching: The Case of Ecosystem

Yıl 2011, Sayı: 17, 133 - 145, 01.12.2011

Öz

The purpose of this study, primary 8 class science and technology course in Food Chain Organisms and Energy Relations unit of energy flow and ecosystem within the scope of Article cycles started teaching the subject of information mapping technique to investigate the effect of meaningful learning. For this purpose, pre-primary education as a regulatory 7 class science and technology education in the concepts of ecosystem units used in humans and the environment. In the study, pre-test and post-test control group experimental design was applied to the model. The data, primary 8 grade students were collected by applying the ecosystem Achievement Test. The data obtained in experimental and control groups, "ecosystem" of applications made after the information was a significant difference between the experimental group students. This finding is, ecosystem mapping technique and the teaching of subject knowledge, students have shown is effective in increasing the level of success. Interested parties should take place at the end of the study are presented.

Kaynakça

  • Collette, A. T. & Chiappetta, E. L. (1989). Science instruction in the middle and secondary schools. Merrill Publishing Company, Ohio.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı, Trabzon.
  • Gagne, R.M. (1988). Essential of learning for instuction, Englewood Cliffs, Nj: Prentice-Hall, s.134
  • Heinze-Fry, J.A. & Novak, J.D. (1990). Concept mapping brings long-term movement toward meaningful learning, Science Education, 74(4), 461-472.
  • Karamustafaoğlu, O. (2003). Fen Bilgisi ve Fizik Öğretmen Adaylarının Kazanmaları İstenen
  • Becerileri Yansıtabilecekleri Ortamların Düzenlenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Karamustafaoğlu, O., Yaman, S. & Karamustafaoğlu, S. (2005). Fen ve Teknoloji Eğitiminde
  • Öğrenme ve Öğretim Materyalleri: Bölüm 9 s. 211-234, İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (Ed: T. Kesercioğlu & M. Aydoğdu), Ankara: Anı Yay. Karamustafaoğlu, O. (2009). Active learning strategies in physics teaching, Energy Education
  • Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1(1), 27-50. Karamustafaoğlu, O. & Yaman, S. (2011). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II, 3.
  • Baskı, Ankara: Anı Yay. McCagg, E.C. & Dansereau, D.F. (1991). A Convergent Paradigm for Examining Knowledge
  • Mapping as a Learning Strategy, Journal of Educational Research, 84, 317-324. Novak, J.D., Gowin, D.B. & Johansen G.T. (1983) The use of concept mapping and knowledge vee mapping with junior high school science students, Science Education, 67(5), 645.
  • O’Donell, A.M. (1994). Learning From Knowledge Maps - The Effects of Map Orientation
  • Contemporary Educational Psychology, 19(1), 33-44. Özer, B. (2002). Learning Strategies in Primary and Secondary Schools' Curricula, Educational
  • Sciences & Practices, 1(1), 17-32. Senemoğlu, N., (2007). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (13. Baskı).
  • Ankara: Gönül Yay.ve Matbaacılık. Tay, B.,(2007). Öğrenme stratejilerinin Hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde
  • Akademik Başarıya Etkisi, Milli Eğitim, 173, 87-102. Yaşar, Ş., Ayas, A., Kaptan, F. & Gücüm, B. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Anadolu Üniversitesi
  • Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No : 585, Eskişehir. Weinstein, C. (1988). Assesment and Training of Student Learning Strategies. Learning
  • Strategies and Learning Strategies. Ed: Ronald R. Schmeck. Newyork, Plenum pres. Weinstein, C.E. & Mayer, R.E. (1986). The Teaching of Learning Strategies Handbook of
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Orhan Karamustafaoğlu Bu kişi benim

Ahmet Bacanak Bu kişi benim

Sevilay Karamustafaoğlu Bu kişi benim

Salih Değirmenci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Karamustafaoğlu, O., Bacanak, A., Karamustafaoğlu, S., Değirmenci, S. (2011). FEN ÖĞRETİMİNDE BİLGİ HARİTASI KULLANIMI: EKOSİSTEM ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(17), 133-145.