Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Yaşam Kalitesi Algıları İle İş Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2024, Sayı: 45, 61 - 83, 30.06.2024

Öz

İş yaşam kalitesi ve iş doyumu, merkezinde çalışanın olduğu ve çalışma şartları ile çalışanın psikolojik, zihinsel ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanma durumlarını ifade eden kavramlardır. Bu araştırma; mesleki ve teknik eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin iş yaşam kalitesi algıları ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırma örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılı Sakarya ilinde bulunan kamuya ait mesleki ve teknik eğitim kurumlarında çalışan öğretmenler oluşturmaktadır Veriler, "İş Yaşam Kalitesi Ölçeği" ve "Minnesota İş Doyum Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin mesleki yaşam kalitesi ve iş tatmini algılarının yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir. İş yaşam kalitesi algısı ile iş doyum düzeyi arasında yüksek düzeyde, pozitif yönlü, istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin iş yaşam kalitesi algılarının, iş doyumu düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akar, H. ve Üstüner, M. (2017). İş yaşam kalitesi ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 159-176. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/335798
  • Akı, G. (2020). Ortaöğretim kurumlarında görülen bilgi ifşası (whistleblowing) ve iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 610301) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Akın Kösterelioğlu, M. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi ile işe yabancılaşması arasındaki ilişki (Tez No. 278836) [Yayımlanmamış doktora tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Akkaya, R. (2015). Öğretmenlerin kontrol odağı ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 394901) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aksay, O. (2021). Öğretmenlerin örgütsel adalet, örgütsel dürüstlük ve iş doyumu düzeylerine yönelik algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 656670) [Yayımlanmamış doktora tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aksoy Zor, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin umutsuzluk düzeyleri ile iş doyumları, iş yaşam kaliteleri ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 565909) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Al Thubaiti, M. A., & Al Anzi, Kh. O. (2014). Factors of job satisfaction among teachers in the province Qurayyat from their point of view. International Interdisciplinary Journal of Education, 3(6), 99-118. https://iijoe.org/v3/IIJOE_07_06_03_2014.pdf
  • Almarshad, & Sultan, O. (2015). Quality of work life and organizational commitment in Saudi Arabia: The role of job involvement and sense of efficacy. European Journal of Business and Social Sciences, 4(2), 141-158. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:168211209
  • Altay, M. ve Turunç, Ö. (2018). İş yükü, çalışma yaşam kalitesi ve işten ayrılma niyeti ilişkisi: lider-üye etkileşiminin ve örgütsel bağlılığın aracılık rolü. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(17), 191-229. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/738007
  • Annakkaya, E. E. (2022). Lise öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel destek ve psikolojik sermaye ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 715179) [Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Avcı Öztürk, D. (2010). Hemşirelerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve iş yaşam kalitesinin iş doyumu düzeyine etkileri üzerine bir araştırma (Tez No. 303937) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayyıldız Erbek, B. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin karara katılımı ve iş doyumu arasındaki ilişki. (Tez No. 482017) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Başkent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aziri, B. (2011). Job satisfaction: A literature review. Management Research and Practice, 3(4), 77-86. https://mrp.ase.ro/no34/f7.pdf
  • Barutçugil, İ. (2014). Stratejik insan kaynakları yönetimi. Kariyer Yayınları.
  • Başaran, İ. E. (2000). Örgütsel davranış, insanın üretim gücü (4. Basım). Feryal Matbaası.
  • Baycan, A. F. (1985). An analysis of the several aspects of job satisfaction between difference occupational groups (Tez No. 369653) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bekmez, F. (2018). Bir üniversite hastanesinin sağlık çalışanlarında ekip çalışması tutumunun iş doyumuna etkisi (Tez No. 512300) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bhatnagar, T., & Soni, H. (2015). Impact of quality of work life on job satisfaction of school teachers in Udaipur City. IOSR Journal of Business and Management, 17(3), 10-14. https://www.iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol17-issue3/Version-2/B017321014.pdf
  • Bhavani, M., & Jegadeeshwaran, M. (2014). Job satisfaction and quality of work life – A case study of women teachers in higher education. SDMIMD Journal of Management, 5(2), 1-12. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:225046033
  • Bil, E. (2018). Ortaöğretim okullarının öğrenen örgüt, örgütsel güven ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 494192) [Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Budak, G. ve Budak, G. (2004). İşletme yönetimi (5. Basım). Barış Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chatterjee, P. (2016). Organizational stress, job satisfaction and employee mental health: A comparative analysis among the banking and it professionals. International Journal of Humanities and Social Science, 5(2), 1-16. https://www.ijhssi.org/papers/v5(2)/version-2/A0520201016.pdf
  • Creswell, J. W. (2012). Eğitim araştırmaları: nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (Çev: H. Ekşi). Edam.
  • Çalışkan, S. (2019). Öğretmenlerin tükenmişlik ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 581646) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiçek, D. (2005). Örgütlerde motivasyon ve iş yaşam kalitesi: Bir kamu kuruluşundaki yönetici personelin motivasyon seviyelerinin tespit edilerek iş yaşam kalitesinin geliştirilmesi üzerine bir çalışma (Tez No. 205736) [Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiçek, M. S. (2021). Okulların mekân kalitesi ve öğretmenlerin iş yaşam kalitesi arasındaki ilişki (Tez No. 689689) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çoruk, A. ve Karakaya Çiçek, H. (2017). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-11. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/786619
  • Daş, E. (2020). İlkokul normal sınıf öğretmenleri ile özel alt sınıf öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması (Tez No. 619355) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, E. (2019). Öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ile pozitif psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 535877) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, İ. (2019). Okul yöneticilerinin liderlik davranışlarının öğretmenlerin motivasyonu ve iş doyumu üzerine etkisi (Tez No. 581337) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, T. (2016). Meslek lisesi öğretmenlerinin iş yaşam kalitesine ilişkin algıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 422393) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Deveci, Ş. (2021). Lise öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 674226) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications. SAGE Publications.
  • Dikmentaş, E. (2006). Hastane personelinin çalışma/iş yaşam kalitesine yönelik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 169-182. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50299
  • Doğan, A. (2021). İlköğretim kurumu öğretmenlerinin okul yaşam kalitesi ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 685074) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Duman, G. (2019). Azerbaycan'daki Türk okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşam kalitesi algıları (Tez No. 598859) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Elmas, E. (2021). Öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ve örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 640404) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdem, M. (2010). Öğretmen algılarına göre liselerde iş yaşamı kalitesi ve örgütsel bağlılıkla ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 511-536. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108215
  • Evran, M. (2021). Okul yöneticilerinin yönetim biçimleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi: Çekmeköy örneği (Tez No. 709335) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Farid, H., Izadi, Z., Ismail, I. A., & Alipour, F. (2015). Relationship between quality of work life and organizational commitment among lecturers in a Malaysian public research university. The Social Science Journal 52, 54–61. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2014.09.003
  • Gafa, İ. (2019). Sınıf öğretmenlerinin iş doyumu ve iş yaşamındaki yalnızlık düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 550114) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi ]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Genç, N. (2004). Yönetim ve organizasyon: çağdaş sistemler ve yaklaşımlar (1. Basım). Seçkin Yayınları.
  • Göksoy, S. ve Argon, T. (2014). Okullarda öğretmenleri engelleyici ve destekleyici stres kaynakları. Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 245-271.
  • Göksu, Z. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin genel öz yeterlilik algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 628207) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gümüş, S., Öngör, N. ve Bilim, H. (2013). Sağlık işletmelerindeki çatışmaların hizmetlerin pazarlamasına etkileri (1. Basım). Hiperlink Yayınları.
  • Günbayı, İ. ve Toprak, D. (2010). İlköğretim okulu sınıf ve özel sınıf öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 9(1), 150-169. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90800
  • Güzen, B. ve Erbaş, Y. H. (2023). Ortaöğretim kurumlarında mesleki ve teknik eğitimin sorunları ve çözüm önerileri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 82-104. https://doi.org/10.53629/sakaefd.1280501
  • Hans, A., Mobeen, S. A., Mishra, N., & Al-Badi, A. H. (2015). A study on occupational stress and quality of work life (QWL) in Private Colleges of Oman (Muscat). Global Business and Management Research, 7(3), 55-68. http://gbmrjournal.com/pdf/vol.%207%20no.%203/V7N3-5.pdf
  • Hasan, M. (2022). Öğretmen algılarına göre okulların yönetişim düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 764752) [Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Huzzard, T. (2003). The convergence of the quality of working life and competitiveness. Stockholm: National Institute for Working Life.
  • İsmetoğlu, M. (2017). Branş öğretmenlerinin çok kültürlü yeterlik düzeyleri ve iş yaşam kalitesine yönelik algıları (Tez No. 451171) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Jofreh, M., Yasini, A., Dehsorkhi, F. H., & Hayat, A. (2013). The relationship between EFL teachers quality of work life and job motivation. Middle-East Journal of Scientific Research, 13(3), 338-346. https://www.idosi.org/mejsr/mejsr14(10)13/20.pdf
  • Karabay, M. E. (2015). Sağlık personelinin iş stresi, iş-aile çatışması ve iş-aile-hayat tatminlerine yönelik algılarının işten ayrılma niyeti üzerindeki etkilerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(26), 113-134. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660383
  • Karakuş, H. (2011). Hemşirelerin iş tatmin düzeyleri: Sivas ili örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 46-57. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1716166
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaygın, E., ve Naktiyok, A. (2012). Tükenmişlik ve iş tatmini arasındaki ilişki: akademik personel üzerinde bir araştırma. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 99-118. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/46654
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: Otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 4(1), 77-95. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2576223
  • Kılıç, R. ve Keklik, B. (2012). Sağlık çalışanlarında iş yaşam kalitesi ve motivasyona etkisi üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 147-160. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/18884
  • Korkmaz, İ. (2020). Nicel araştırmalarda evren, örneklem, örnekleme teknikleri. (Editörler: Behçet Oral, Ahmet Çoban), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (1. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Korukoğlu, N., Feyzioğlu, B, Özenoğlu Kiremit, H. ve Aladağ, E. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeylerinin bazı değişkenlere göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 119-137.
  • Koyuncu, D. (2021). Yükseköğretim kurumlarında iş yaşam kalitesi, örgütsel adanmışlık ve örgütsel vatandaşlık davranışı (Tez No. 692122) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Manju, N. D. (2014). Quality of work life: Perception of school teachers. International Journal of Education and Psychological Research, 3(2), 77-80. https://www.ijepr.org/panel/assets/papers/ij16.pdf
  • Matthews, W. K., & Koner, K. (2017). A survey of elementary and secondary music educators’ professional background, teaching responsibilities and job satisfaction in the United States. Research & Issues in Music Education, 13(1), 1-25. https://commons.lib.jmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1071&context=rime
  • Oktosatrio, S. (2020). Investigating the relationships between work-life balance,public service motivation, and job satisfaction in the context ofthe public sector in ındonesia. Degree doctorate of education, University of Wales Trinity Saint David, Wales.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 103-116. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/92323
  • Özer, M. (2019). Mesleki ve teknik eğitimde sorunların arka planı ve Türkiye’nin 2023 eğitim vizyonunda çözüme yönelik yol haritası. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 1-11.
  • Özer, S. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin covıd-19 korkusu, iş yaşam kalitesi ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 734746) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2018). Örgütsel davranış (8. Basım). Ekin Yayın Dağıtım.
  • Özkan, A. (2017). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin iş doyumu düzeyleri (Balıkesir İli Merkez İlçeler örneği) (Tez No. 475375) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkaya, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi (Van İli Erciş İlçesi örneği) (Tez No. 544752) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özsüer, V. S. (2016). Occupational motivation and job satisfaction of Turkish secondary school teachers of English and other subjects (Tez No. 436797) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Pehlivan, E. (2023). Öğretmenlerin stres kaynaklarının belirlenmesi, International Academic Social Resources Journal, 8(51), 3111- 3119. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOU RNAL.71117
  • Sarı Karadaş, Y. (2020). İlkokul öğretmenlerinin iş yaşam kalitesine ilişkin algıları ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki (Balıkesir İli Merkez İlçeler örneği) (Tez No. 646638) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Swathi, V. & Reddy, M. (2016). Implications of stress on quality of work life among teachers: An empirical study. IPE Journal of Management, 6(1), 46-52. https://www.ipeindia.org/wp-content/uploads/2020/09/Vol.6-No.1-Jan-June2016-1.pdf
  • Şahin, A. Z. (2020). Eğitim kurumlarında örgüt kültürü ve iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 610894) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 142-167. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146235
  • Şangar, Z. (2016). İş doyumu ve yaşam kalitesi: akademik personel üzerinde bir çalışma (Tez No. 459682) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Şeker Tarhan, B. (2022). Hemşirelerin iş yaşam kalitesinin iş doyumu üzerine etkisi: Şanlıurfa örneği (Tez No. 778044) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Harran Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tabassum, A., Rahman, T., & Jahan, K. (2012). An evaluation of the quality of work life: astudy of the faculty members of private universities in Bangladesh. ABAC Journal. 32(3), 36-57. https://core.ac.uk/download/pdf/233618418.pdf
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn & Bacon. Taş, U., Arıcı, Ö., Özarkan, H. B., ve Özgürlük, B. (2016). PISA 2015 ulusal raporu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Taşdan, M. ve Erdem, M. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş yaşamı kalitesi ile örgütsel değer algıları arasındaki ilişki düzeyi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 92-113. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146291
  • Tekışık, H. H. (1987). Türkiye'de öğretmenlik mesleği ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 24-33. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-1515.html
  • Tınaz, P. (2005). Çalışma yaşamından örnek olaylar (1. Basım). Beta Yayınevi.
  • Toprak, E. (2019). Sivas il özel idaresi atölye bölümünde çalışanları iş yaşam kalitesi ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 606785) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Torlak, K. (2019). Hemşirelik çalışma ortamının hemşirelerin iş yaşam kalitesine etkisi (Tez No. 539617) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Koç Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tunç, S. (2019). İş doyumunun yaşam memnuniyetine etkisi: Öğretmenler üzerine bir araştırma (Tez No. 588995) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Turcan, H. G. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin özyeterlik algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 294151) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Türkay, O. (2015). Çalışma yaşamı kalitesinin iş memnuniyeti ve bağlılık üzerine etkileri: seyahat acentaları üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 22(1), 239-256. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146202
  • Van Laar, D., Edwards, J. A., & Easton, S. (2007). The work related quality of life scale for healthcare workers. Journal of Clinical Nursing, 3(60), 325-33. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2007.04409.x
  • Yalçın, S. (2014). Öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 381628) [Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yaman, Z. B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 588647) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., Yılmaz, E. ve Açıl, Y. (2018). Öğretmenlerin stres kaynaklarının bazı değişkenlerle incelenmesi. 2nd International Social and Educational Sciences Symposium – 22-24 October 2018 – Konya, TURKEY.
  • Yıldırım, M., Çalışkan, C, Bostan, L. ve Açan, F. (2023). Okul yöneticilerinde iş yaşam kalitesi algısının iş doyumu üzerine etkisi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 149-154. https://www.ibaness.org/bnejss/2023_09_03/14_Yildirim_et_al.pdf
  • Yıldız, V. A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonu ve iş doyumunun öz belirleme ve çift etmen kuramları çerçevesinde incelenmesi (Tez No. 656691) [Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, E. (2017). Lise öğretmenlerinde tükenmişlik, iş doyumu ve algılanan sosyal destek: Bursa İli örneği (Tez No. 458556 ) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Nişantaşı Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2012). Okul Yöneticilerinin Kullandıkları Güç Kaynakları İle Öğretmenlerin İş Doyumu Arasındaki İlişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 385-402. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/806948
  • Yılmaz, M. (2014). Ortaokul öğretmenlerinin güdülenme ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 366590) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, R. Y. (2019). Okul yöneticilerinin liderlik özelliklerinin öğretmenlerin iş yaşam kalitesine etkisi (Tez No. 569004) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yüksel, H. ve Yüksel, M. (2014). İş doyumu ile işten ayrılma düzeyi arasındaki ilişki: ilköğretim öğretmenleri üzerinde bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 559-572. https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/the-correlation-between-job-satisfaction-and-job-turnover-a-case-study-on-the-secondary-school-teachers.pdf
  • Wang, H., Jin, Y., Wang, D., Zhao, S., Sang, X., & Yuan, B. (2020). Job satisfaction, burnout, and turnover ıntention among primary care providers in rural China: Results From Structural Equation Modeling. BMC Family Practice, 21(12), 1-10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6961377/pdf/12875_2020_Article_1083.pdf
  • Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. (1967). Manual fort he Minnesota satisfaction questionnaire. Minnesota studies in vocational rehabilitation. 22, 120.

The Relationship Between Quality of Work Life Perceptions and Job Satisfaction Levels of Teachers Working in Vocational and Technical Education Institutions

Yıl 2024, Sayı: 45, 61 - 83, 30.06.2024

Öz

Occupational life quality and job satisfaction are concepts with the employee at the center, referring to the working conditions and the fulfillment state of the employee's psychological, mental, and social needs. This research was conducted to identify the relationship between the perceptions of occupational life quality and job satisfaction levels of teachers working in vocational and technical education institutions. The study was carried out using the correlational survey model. The research sample consisted of teachers working in public vocational and technical education institutions in the province of Sakarya during the 2021-2022 academic year. Data were collected using the "Occupational Life Quality Scale" and the "Minnesota Job Satisfaction Scale." The research results indicated that teachers' perceptions of occupational life quality and job satisfaction were at a high level. A high-level, positive, statistically significant correlation was observed between the perception of quality of work life and job satisfaction level. Furthermore, it was concluded that teachers' perceptions of occupational life quality significantly predicted job satisfaction levels.

Kaynakça

  • Akar, H. ve Üstüner, M. (2017). İş yaşam kalitesi ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 159-176. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/335798
  • Akı, G. (2020). Ortaöğretim kurumlarında görülen bilgi ifşası (whistleblowing) ve iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 610301) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Akın Kösterelioğlu, M. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi ile işe yabancılaşması arasındaki ilişki (Tez No. 278836) [Yayımlanmamış doktora tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Akkaya, R. (2015). Öğretmenlerin kontrol odağı ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 394901) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aksay, O. (2021). Öğretmenlerin örgütsel adalet, örgütsel dürüstlük ve iş doyumu düzeylerine yönelik algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 656670) [Yayımlanmamış doktora tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aksoy Zor, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin umutsuzluk düzeyleri ile iş doyumları, iş yaşam kaliteleri ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 565909) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Al Thubaiti, M. A., & Al Anzi, Kh. O. (2014). Factors of job satisfaction among teachers in the province Qurayyat from their point of view. International Interdisciplinary Journal of Education, 3(6), 99-118. https://iijoe.org/v3/IIJOE_07_06_03_2014.pdf
  • Almarshad, & Sultan, O. (2015). Quality of work life and organizational commitment in Saudi Arabia: The role of job involvement and sense of efficacy. European Journal of Business and Social Sciences, 4(2), 141-158. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:168211209
  • Altay, M. ve Turunç, Ö. (2018). İş yükü, çalışma yaşam kalitesi ve işten ayrılma niyeti ilişkisi: lider-üye etkileşiminin ve örgütsel bağlılığın aracılık rolü. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(17), 191-229. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/738007
  • Annakkaya, E. E. (2022). Lise öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel destek ve psikolojik sermaye ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 715179) [Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Avcı Öztürk, D. (2010). Hemşirelerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve iş yaşam kalitesinin iş doyumu düzeyine etkileri üzerine bir araştırma (Tez No. 303937) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayyıldız Erbek, B. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin karara katılımı ve iş doyumu arasındaki ilişki. (Tez No. 482017) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Başkent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aziri, B. (2011). Job satisfaction: A literature review. Management Research and Practice, 3(4), 77-86. https://mrp.ase.ro/no34/f7.pdf
  • Barutçugil, İ. (2014). Stratejik insan kaynakları yönetimi. Kariyer Yayınları.
  • Başaran, İ. E. (2000). Örgütsel davranış, insanın üretim gücü (4. Basım). Feryal Matbaası.
  • Baycan, A. F. (1985). An analysis of the several aspects of job satisfaction between difference occupational groups (Tez No. 369653) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bekmez, F. (2018). Bir üniversite hastanesinin sağlık çalışanlarında ekip çalışması tutumunun iş doyumuna etkisi (Tez No. 512300) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bhatnagar, T., & Soni, H. (2015). Impact of quality of work life on job satisfaction of school teachers in Udaipur City. IOSR Journal of Business and Management, 17(3), 10-14. https://www.iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol17-issue3/Version-2/B017321014.pdf
  • Bhavani, M., & Jegadeeshwaran, M. (2014). Job satisfaction and quality of work life – A case study of women teachers in higher education. SDMIMD Journal of Management, 5(2), 1-12. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:225046033
  • Bil, E. (2018). Ortaöğretim okullarının öğrenen örgüt, örgütsel güven ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 494192) [Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Budak, G. ve Budak, G. (2004). İşletme yönetimi (5. Basım). Barış Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chatterjee, P. (2016). Organizational stress, job satisfaction and employee mental health: A comparative analysis among the banking and it professionals. International Journal of Humanities and Social Science, 5(2), 1-16. https://www.ijhssi.org/papers/v5(2)/version-2/A0520201016.pdf
  • Creswell, J. W. (2012). Eğitim araştırmaları: nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (Çev: H. Ekşi). Edam.
  • Çalışkan, S. (2019). Öğretmenlerin tükenmişlik ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 581646) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiçek, D. (2005). Örgütlerde motivasyon ve iş yaşam kalitesi: Bir kamu kuruluşundaki yönetici personelin motivasyon seviyelerinin tespit edilerek iş yaşam kalitesinin geliştirilmesi üzerine bir çalışma (Tez No. 205736) [Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiçek, M. S. (2021). Okulların mekân kalitesi ve öğretmenlerin iş yaşam kalitesi arasındaki ilişki (Tez No. 689689) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çoruk, A. ve Karakaya Çiçek, H. (2017). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-11. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/786619
  • Daş, E. (2020). İlkokul normal sınıf öğretmenleri ile özel alt sınıf öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması (Tez No. 619355) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, E. (2019). Öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ile pozitif psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 535877) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, İ. (2019). Okul yöneticilerinin liderlik davranışlarının öğretmenlerin motivasyonu ve iş doyumu üzerine etkisi (Tez No. 581337) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, T. (2016). Meslek lisesi öğretmenlerinin iş yaşam kalitesine ilişkin algıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 422393) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Deveci, Ş. (2021). Lise öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 674226) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications. SAGE Publications.
  • Dikmentaş, E. (2006). Hastane personelinin çalışma/iş yaşam kalitesine yönelik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 169-182. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50299
  • Doğan, A. (2021). İlköğretim kurumu öğretmenlerinin okul yaşam kalitesi ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 685074) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Duman, G. (2019). Azerbaycan'daki Türk okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşam kalitesi algıları (Tez No. 598859) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Elmas, E. (2021). Öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ve örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 640404) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdem, M. (2010). Öğretmen algılarına göre liselerde iş yaşamı kalitesi ve örgütsel bağlılıkla ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 511-536. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108215
  • Evran, M. (2021). Okul yöneticilerinin yönetim biçimleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi: Çekmeköy örneği (Tez No. 709335) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Farid, H., Izadi, Z., Ismail, I. A., & Alipour, F. (2015). Relationship between quality of work life and organizational commitment among lecturers in a Malaysian public research university. The Social Science Journal 52, 54–61. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2014.09.003
  • Gafa, İ. (2019). Sınıf öğretmenlerinin iş doyumu ve iş yaşamındaki yalnızlık düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 550114) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi ]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Genç, N. (2004). Yönetim ve organizasyon: çağdaş sistemler ve yaklaşımlar (1. Basım). Seçkin Yayınları.
  • Göksoy, S. ve Argon, T. (2014). Okullarda öğretmenleri engelleyici ve destekleyici stres kaynakları. Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 245-271.
  • Göksu, Z. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin genel öz yeterlilik algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 628207) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gümüş, S., Öngör, N. ve Bilim, H. (2013). Sağlık işletmelerindeki çatışmaların hizmetlerin pazarlamasına etkileri (1. Basım). Hiperlink Yayınları.
  • Günbayı, İ. ve Toprak, D. (2010). İlköğretim okulu sınıf ve özel sınıf öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 9(1), 150-169. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90800
  • Güzen, B. ve Erbaş, Y. H. (2023). Ortaöğretim kurumlarında mesleki ve teknik eğitimin sorunları ve çözüm önerileri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 82-104. https://doi.org/10.53629/sakaefd.1280501
  • Hans, A., Mobeen, S. A., Mishra, N., & Al-Badi, A. H. (2015). A study on occupational stress and quality of work life (QWL) in Private Colleges of Oman (Muscat). Global Business and Management Research, 7(3), 55-68. http://gbmrjournal.com/pdf/vol.%207%20no.%203/V7N3-5.pdf
  • Hasan, M. (2022). Öğretmen algılarına göre okulların yönetişim düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 764752) [Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Huzzard, T. (2003). The convergence of the quality of working life and competitiveness. Stockholm: National Institute for Working Life.
  • İsmetoğlu, M. (2017). Branş öğretmenlerinin çok kültürlü yeterlik düzeyleri ve iş yaşam kalitesine yönelik algıları (Tez No. 451171) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Jofreh, M., Yasini, A., Dehsorkhi, F. H., & Hayat, A. (2013). The relationship between EFL teachers quality of work life and job motivation. Middle-East Journal of Scientific Research, 13(3), 338-346. https://www.idosi.org/mejsr/mejsr14(10)13/20.pdf
  • Karabay, M. E. (2015). Sağlık personelinin iş stresi, iş-aile çatışması ve iş-aile-hayat tatminlerine yönelik algılarının işten ayrılma niyeti üzerindeki etkilerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(26), 113-134. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660383
  • Karakuş, H. (2011). Hemşirelerin iş tatmin düzeyleri: Sivas ili örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 46-57. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1716166
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaygın, E., ve Naktiyok, A. (2012). Tükenmişlik ve iş tatmini arasındaki ilişki: akademik personel üzerinde bir araştırma. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 99-118. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/46654
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: Otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 4(1), 77-95. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2576223
  • Kılıç, R. ve Keklik, B. (2012). Sağlık çalışanlarında iş yaşam kalitesi ve motivasyona etkisi üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 147-160. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/18884
  • Korkmaz, İ. (2020). Nicel araştırmalarda evren, örneklem, örnekleme teknikleri. (Editörler: Behçet Oral, Ahmet Çoban), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (1. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Korukoğlu, N., Feyzioğlu, B, Özenoğlu Kiremit, H. ve Aladağ, E. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeylerinin bazı değişkenlere göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 119-137.
  • Koyuncu, D. (2021). Yükseköğretim kurumlarında iş yaşam kalitesi, örgütsel adanmışlık ve örgütsel vatandaşlık davranışı (Tez No. 692122) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Manju, N. D. (2014). Quality of work life: Perception of school teachers. International Journal of Education and Psychological Research, 3(2), 77-80. https://www.ijepr.org/panel/assets/papers/ij16.pdf
  • Matthews, W. K., & Koner, K. (2017). A survey of elementary and secondary music educators’ professional background, teaching responsibilities and job satisfaction in the United States. Research & Issues in Music Education, 13(1), 1-25. https://commons.lib.jmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1071&context=rime
  • Oktosatrio, S. (2020). Investigating the relationships between work-life balance,public service motivation, and job satisfaction in the context ofthe public sector in ındonesia. Degree doctorate of education, University of Wales Trinity Saint David, Wales.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 103-116. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/92323
  • Özer, M. (2019). Mesleki ve teknik eğitimde sorunların arka planı ve Türkiye’nin 2023 eğitim vizyonunda çözüme yönelik yol haritası. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 1-11.
  • Özer, S. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin covıd-19 korkusu, iş yaşam kalitesi ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 734746) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2018). Örgütsel davranış (8. Basım). Ekin Yayın Dağıtım.
  • Özkan, A. (2017). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin iş doyumu düzeyleri (Balıkesir İli Merkez İlçeler örneği) (Tez No. 475375) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkaya, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi (Van İli Erciş İlçesi örneği) (Tez No. 544752) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özsüer, V. S. (2016). Occupational motivation and job satisfaction of Turkish secondary school teachers of English and other subjects (Tez No. 436797) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Pehlivan, E. (2023). Öğretmenlerin stres kaynaklarının belirlenmesi, International Academic Social Resources Journal, 8(51), 3111- 3119. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOU RNAL.71117
  • Sarı Karadaş, Y. (2020). İlkokul öğretmenlerinin iş yaşam kalitesine ilişkin algıları ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki (Balıkesir İli Merkez İlçeler örneği) (Tez No. 646638) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Swathi, V. & Reddy, M. (2016). Implications of stress on quality of work life among teachers: An empirical study. IPE Journal of Management, 6(1), 46-52. https://www.ipeindia.org/wp-content/uploads/2020/09/Vol.6-No.1-Jan-June2016-1.pdf
  • Şahin, A. Z. (2020). Eğitim kurumlarında örgüt kültürü ve iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 610894) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 142-167. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146235
  • Şangar, Z. (2016). İş doyumu ve yaşam kalitesi: akademik personel üzerinde bir çalışma (Tez No. 459682) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Şeker Tarhan, B. (2022). Hemşirelerin iş yaşam kalitesinin iş doyumu üzerine etkisi: Şanlıurfa örneği (Tez No. 778044) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Harran Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tabassum, A., Rahman, T., & Jahan, K. (2012). An evaluation of the quality of work life: astudy of the faculty members of private universities in Bangladesh. ABAC Journal. 32(3), 36-57. https://core.ac.uk/download/pdf/233618418.pdf
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn & Bacon. Taş, U., Arıcı, Ö., Özarkan, H. B., ve Özgürlük, B. (2016). PISA 2015 ulusal raporu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Taşdan, M. ve Erdem, M. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş yaşamı kalitesi ile örgütsel değer algıları arasındaki ilişki düzeyi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 92-113. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146291
  • Tekışık, H. H. (1987). Türkiye'de öğretmenlik mesleği ve sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 24-33. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-1515.html
  • Tınaz, P. (2005). Çalışma yaşamından örnek olaylar (1. Basım). Beta Yayınevi.
  • Toprak, E. (2019). Sivas il özel idaresi atölye bölümünde çalışanları iş yaşam kalitesi ile iş doyumu arasındaki ilişki (Tez No. 606785) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Torlak, K. (2019). Hemşirelik çalışma ortamının hemşirelerin iş yaşam kalitesine etkisi (Tez No. 539617) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Koç Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tunç, S. (2019). İş doyumunun yaşam memnuniyetine etkisi: Öğretmenler üzerine bir araştırma (Tez No. 588995) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Turcan, H. G. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin özyeterlik algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 294151) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Türkay, O. (2015). Çalışma yaşamı kalitesinin iş memnuniyeti ve bağlılık üzerine etkileri: seyahat acentaları üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 22(1), 239-256. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146202
  • Van Laar, D., Edwards, J. A., & Easton, S. (2007). The work related quality of life scale for healthcare workers. Journal of Clinical Nursing, 3(60), 325-33. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2007.04409.x
  • Yalçın, S. (2014). Öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 381628) [Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yaman, Z. B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 588647) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., Yılmaz, E. ve Açıl, Y. (2018). Öğretmenlerin stres kaynaklarının bazı değişkenlerle incelenmesi. 2nd International Social and Educational Sciences Symposium – 22-24 October 2018 – Konya, TURKEY.
  • Yıldırım, M., Çalışkan, C, Bostan, L. ve Açan, F. (2023). Okul yöneticilerinde iş yaşam kalitesi algısının iş doyumu üzerine etkisi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 149-154. https://www.ibaness.org/bnejss/2023_09_03/14_Yildirim_et_al.pdf
  • Yıldız, V. A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonu ve iş doyumunun öz belirleme ve çift etmen kuramları çerçevesinde incelenmesi (Tez No. 656691) [Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, E. (2017). Lise öğretmenlerinde tükenmişlik, iş doyumu ve algılanan sosyal destek: Bursa İli örneği (Tez No. 458556 ) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Nişantaşı Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2012). Okul Yöneticilerinin Kullandıkları Güç Kaynakları İle Öğretmenlerin İş Doyumu Arasındaki İlişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 385-402. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/806948
  • Yılmaz, M. (2014). Ortaokul öğretmenlerinin güdülenme ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 366590) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, R. Y. (2019). Okul yöneticilerinin liderlik özelliklerinin öğretmenlerin iş yaşam kalitesine etkisi (Tez No. 569004) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yüksel, H. ve Yüksel, M. (2014). İş doyumu ile işten ayrılma düzeyi arasındaki ilişki: ilköğretim öğretmenleri üzerinde bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 559-572. https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/the-correlation-between-job-satisfaction-and-job-turnover-a-case-study-on-the-secondary-school-teachers.pdf
  • Wang, H., Jin, Y., Wang, D., Zhao, S., Sang, X., & Yuan, B. (2020). Job satisfaction, burnout, and turnover ıntention among primary care providers in rural China: Results From Structural Equation Modeling. BMC Family Practice, 21(12), 1-10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6961377/pdf/12875_2020_Article_1083.pdf
  • Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. (1967). Manual fort he Minnesota satisfaction questionnaire. Minnesota studies in vocational rehabilitation. 22, 120.
Toplam 102 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Emre Özgöl 0009-0002-0769-8002

Ender Kazak 0000-0001-5761-6330

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2024
Kabul Tarihi 2 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Özgöl, E., & Kazak, E. (2024). Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Yaşam Kalitesi Algıları İle İş Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(45), 61-83.