Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinde Hayatın Anlamı, Merhamet ve Sosyal Medya Bağımlılığının İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 45, 133 - 155, 30.06.2024

Öz

Bu çalışma, lise öğrencilerinde hayatın anlamı, merhamet ve sosyal medya bağımlılığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmanın örnekleminde 283 lise öğrencisi yer almıştır. Veriler Hayatın Anlamı ve Amacı Ölçeği, Çocuklar İçin Merhamet Ölçeği ve Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin hayatı anlamlı bulma ve merhamet düzeylerinin yüksek olduğu, sosyal medya bağımlılıklarının ise orta düzeyin altında yer aldığı görülmüştür. Hayatın anlamı ile merhamet arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Hayatın anlamı ile sosyal medya bağımlılığı arasında ise negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ancak merhamet ve sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca kitap okumaya daha fazla zaman ayıran öğrencilerin hayatın anlamı ve merhamet düzeylerinin daha yüksek, sosyal medya bağımlılıklarının ise daha düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Son olarak, öğrencilerde hayatın anlamı ve merhamet düzeyinin farklılık göstermediği ancak sosyal medya bağımlılığının paralel olarak artış gösterdiği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akdağ, B., & Ünsal, C. (2024). The mediating role of self-esteem between meaning in life and social media addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 11(1), 99-104. https://www.addicta.com.tr/Content/files/sayilar/38/99-104.pdf
  • Akdeniz, S. (2014). Farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekânın incelenmesi (Tez No. 373633) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Allegro, H. N. A., & Van Vliet, K. J. (2024). The lived experience and impact of compassion for others in undergraduate students’ recovery from suicidal ideation. Emerging Adulthood, 0(0). https://doi.org/10.1177/21676968241231025
  • Altınok, M. (2021). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılık ve yaşam doyumunun incelenmesi. TEBD, 19(1), 262- 291. https://doi.org/10.37217/tebd.689774
  • Andreassen, C. S., Pallesen, S., & Griffiths, M. D. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive Behaviors, 64, 287-293. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.03.006
  • Aydemir, B. (2018). Öğretmenlerdeki merhamet düzeylerinin cinsiyet, kıdem, branş ve algılanan anne-baba tutumlarına göre incelenmesi (Tez No. 527534) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın, C., Kaya, M., & Peker, H. (2015). Hayatın anlam ve amacı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (38), 39-55. https://doi.org/10.17120/omuifd.80248
  • Ayten A., & Acat, B. (2019). Ergenlerde internet bağımlılığı, değerler ve dindarlık düzeylerinin hayat memnuniyetini yordama gücü: Lise öğrencileri üzerine bir araştırma. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 847−870. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0091
  • Baydarman, M.N. (2019). Sosyal medya bağımlılığının ergenlerde dini tutum ve davranışlarla ilişkisi (Tez No. 584121) [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bonebright, C. A., Clay, D. L., & Ankenmann, R. D. (2000). The relationship of workaholism with work-life conflict, life satisfaction, and purpose in life. Journal of Counseling Psychology, 47(4), 469–477. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.4.469
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Chamberlain, K., & Zika, S. (1988). Measuring meaning in life: An examination of three scales. Personality and Individual Differences, 9(3), 589–596. https://doi.org/10.1016/0191-8869(88)90157-2
  • Çalışkan, Ş., & Dilmaç, B. (2022). Evli bireylerde manevi iyi oluş, ailede yılmazlık ve yaşamın anlamı arasındaki yordayıcı ilişkiler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 113-127. https://doi.org/10.33206/mjss.902045
  • Çapan, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin merhamet ve öz-anlayış düzeylerinin kişilik özellikleri açısından incelenmesi (Tez No. 554662) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirok, İ. (2019). Bilim ve sanat merkezlerine devam eden ortaokul öğrencilerinin yetenek ve empati ölçümleri arasında ilişkisel ve karşılaştırmalı bir inceleme (Tez No. 565761) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Derin, S., & Bilge, F. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 6(46), 35-51. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/631409
  • Djikic, M., Oatley, K., & Moldoveanu, M. C. (2013). Reading other minds: Effects of literature on empathy. Scientific study of literature, 3(1), 28-47. https://doi.org/10.1075/ssol.3.1.06dji
  • Feldman, D. B., & Snyder, C. R. (2005). Hope and the meaningful life: Theoretical and empirical associations between goal–directed thinking and life meaning. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(3), 401-421. https://doi.org/10.1521/jscp.24.3.401.65616
  • Frankl, V. (2013). İnsanın anlam arayışı. (S. Budak, Çev.). Okyanus Yayınları.
  • Frankl, V. E. (1963). Man’s search for meaning: An introduction to logotherapy. Washington Square Press.
  • Germer, C. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Routledge.
  • Gezgin, D. M. (2021). Lise öğrencilerinin sosyal medya kullanım davranışları ile okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 789-806. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.809823
  • Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15, 199-208. https://doi.org/10.1192/apt.bp.107.005264
  • Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53, 6–41. https://doi.org/10.1111/bjc.12043
  • Gilbert, P. (2016). Human nature and suffering (Ser. Routledge mental health classic editions). Taylor and Francis.
  • Gilbert, P., Catarino, F., Duarte, C., Matos, M., Kolts, R., Stubbs, J., Ceresatto, L., Duarte, J., Pinto-Gouveia, J. & Basran, J. (2017). The development of compassionate engagement and action scales for self and others. Journal of Compassionate Health Care, 4(4),1-24. https://doi.org/10.1186/s40639-017-0033-3
  • Gravetter, F., & Wallnau, L. (2014). Essentials of statistics for the behavioral sciences. Wadsworth.
  • Güven, P. (2015). Üniversite öğrencilerinde yaşamın amacı ve anlamı ile yaşam doyumu ve yakın ilişkiler (Tez No. 395267) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Güzel, H. (2019). Lise öğrencilerinin akademik öz yeterlik inanç düzeylerinin internet kullanımı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (11), 225-245. http://dx.doi.org/10.16991/INESJOURNAL.1413
  • Harlow, L. L., Newcomb, M. D., & Bentler, P. M. (1986). Depression, self-derogation, substance use, and suicide ideation: Lack of purpose in life as a mediational factor. Journal of Clinical Psychology, 42(1), 5-21. https://doi.org/10.1002/1097-4679
  • Hermanto, N., Zuroff, D. C., Kopala-Sibley, D. C., Kelly, A. C., Matos, M., Gilbert, P., & Koestner, R. (2016). Ability to receive compassion from others buffers the depressogenic effect of self-criticism. Personality and Individual Differences, 98, 324-332. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.055
  • Hicks, J. A., & King, L. A. (2007). Meaning in life and seeing the big picture: Positive affect and global focus cognition and emotion. Xp Psychology Press, 21(7), 1577-1584. http://dx.doi.org/10.1080/02699930701347304
  • Hupkens, S., Machielse, A., Goumans, M., & Derkx, P. (2018). Meaning in life of older persons: An integrative literature review. Nursing ethics, 25 (8), 973-991. https://doi.org/10.1177/0969733016680122
  • Işık, U., & Topbaş, H. (2015). Facebook ve bağımlılık: Medya bağımlılığı araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 319-336. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2930
  • İliş, A., & Gülbahçe, A. (2019). Sosyal medya bağımlılığı ile iletişim becerileri arasındaki yordayıcı ilişkinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (78), 45-60. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2564868
  • İskender, M., & Akın, A. (2011). Self-compassion and internet addiction. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), 215-221. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ944970.pdf
  • Kartal, B., Tutal, Ö., & Kansizoglu, B. (2023). Üniversite öğrencilerinin şefkat ve merhamet değerlerine sahip olma durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(4), 1138-1152. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3453879
  • Kaya, G. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile internet kullanım amaçları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Tez No. 525129) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Kefi, H., Mlaiki, A., & Kalika, M. (2015). Social Networking Continuance: When Habit Leads to Information Overload. In ECIS. ISBN 978-3-00-050284-2 http://aisel.aisnet.org/ecis2015_cr/93
  • Keyte, R., Mullis, L., Egan, H., Hussain, M., Cook, A., & Mantzios, M. (2021). Self-compassion and instagram use is explained by the relation to anxiety, depression, and stress. Journal of Technology in Behavioral Science, 6, 436-441. https://doi.org/10.1007/s41347-020-00186-z
  • Kıral, B., & Başdağ, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin merhamet eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 80-96. https://doi.org/10.24315/trkefd.366689
  • Kızgın, A., & Baştuğ, M. (2020). Okuma motivasyonu ve okuduğunu anlama becerisinin akademik başarıyı yordama düzeyi. Journal of Language Education and Research, 6(2), 601-612. https://doi.org/10.31464/jlere.767022
  • Kidd, D. C., & Castano, E. (2013). Reading literary fiction improves theory of mind. Science, 342(6156), 377-380. https://doi.org/10.1126/science.1239918
  • Koç, A. (2020). Öğrencilerin kitap okuma tutumları ile kitap okumanın DKAB öğretim programındaki değerlere etkisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Amasya İlahiyat Dergisi, (15), 275-319. https://doi.org/10.18498/amailad.781299
  • Koçak, M., & Traş, Z. (2021). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu ve hayatın anlamı arasındaki yordayıcı ilişkiler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1618-1631. https://doi.org/10.33206/mjss.893201
  • Koçak, M.C., Küçük, O., & Toprak, Ö. (2022). Zaman kullanımı bağlamında internet ve kitap okuma alışkanlığı üzerine bir araştırma. International Social Sciences Studies Journal, 8(94), 352-359. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.3817
  • Kotera, Y., Aledeh, M., Barnes, K., Rushforth, A., Adam, H., & Riswani, R. (2022). Academic motivation of Indonesian University students: Relationship with self-compassion and resilience. Healthcare (Basel, Switzerland), 10(10), 2092. https://doi.org/10.3390/healthcare10102092
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/194351
  • Lindeman, M., & Verkasalo, M. (1996). Meaning in life for Finnish students. The Journal of social psychology, 136(5), 647-649. https://doi.org/10.1080/00224545.1996.9714049
  • López, A., Sanderman, R., Ranchor, A. V., & Schroevers, M. J. (2018). Compassion for others and self-compassion: levels, correlates, and relationship with psychological well-being. Mindfulness, 9(1), 325-331. https://doi.org/10.1007/s12671-017-0777-z
  • Mantelou, A., & Karakasidou, E. (2019). The role of compassion for self and others, compassion fatigue and subjective happiness on levels of well-being of mental health professionals. Psychology, 10, 285-304. https://doi.org/10.4236/psych.2019.103021
  • Mitropoulou, E. M., Karagianni, M., & Thomadakis, C. (2022). Social media addiction, self-compassion, and psychological well-being: A structural equation model. Alpha Psychiatry, 23(6), 298–304. https://doi.org/10.5152%2Falphapsychiatry.2022.22957
  • Mongrain, M., Chin, J. M., & Shapira, L. B. (2011). Practicing compassion increases happiness and self-esteem. Journal of Happiness Studies, 12(6), 963-981. https://doi.org/10.1007/s10902-010-9239-1
  • Nas E. (2021). Pozitif psikolojide güncel bir kavram: Merhamet doyumu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(4), 668-684. https://doi.org/10.18863/pgy.852636
  • Nas, E. (2020). A metaphor research: Adults’ perceptions related to compassion concept. Euroasıa Journal of Social Sciences & Humanities, 7(17), 63–77. https://doi.org/10.38064/eurssh.139
  • Nas, E. (2022). Ergenlerin öz-merhamet ve umut düzelerinin incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 46-65. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2306528
  • Nas, E. (2023). The moderator role of self-compassion in the effect of teachers' self-efficacy on life satisfaction. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (43), 202-221. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2023.208
  • Nas, E., & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 64-84. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525744
  • Nas, E., & Sak, R. (2021a). Merhamet doyumu ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 2019-2036. https://doi.org/10.17755/esosder.910301
  • Nas, E., & Sak, R. (2021b). A new compassion scale for children and its psychometric properties. Child Psychiatry & Human Development, 52, 477–487. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01034-0
  • Nas, E., & Sak, R. (2022). Yetişkin merhamet ölçeği’nin geliştirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 2(535-548). https://doi.org/10.18069/firatsbed.1037168
  • Nas, E., & Sak, R. (2023). Öğretmen, hemşire ve polislerin merhamet düzeylerinin karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 1-15. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1053568
  • Nas, E., Sak, R., & Tanhan, F. (2021). Lise öğrencilerinin merhamet düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 305-334. https://doi.org/10.37669/milliegitim.737212
  • Neff, K. D. (2003a). The development of validation of a scale to measure self compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250. https://doi.org/10.1080/15298860390209035
  • Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101. https://doi.org/10.1080/15298860390129863
  • Owusu-Acheaw, M. (2016). Social media usage and its impact on reading habits: A study of Koforidua Polytechnic students. International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments, 4(3), 211-222. https://dx.doi.org/10.1504/IJSMILE.2016.079493
  • Özgenel, M., Canpolat, Ö., & Ekşi, H. (2019). Ergenler için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (ESMBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 629–662. https://addicta.com.tr/wp-content/uploads/2019/07/ADDICTA-T-2018-0086-OnlineFirst.pdf
  • Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Pür, İ. (2022). Lise öğrencilerinde merhamet ve dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21(21), 143-172. https://doi.org/10.51553/bozifder.1103595
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psycholog, 52, 141–166. https://psycnet.apa.org/doi/10.1146/annurev.psych.52.1.141
  • Sacco, T. L., & Copel, L. C. (2018). Compassion satisfaction: A concept analysis in nursing. Nursing forum, 53(1), 76–83. https://doi.org/10.1111/nuf.12213
  • Sak, R., Nas, E., Şahin-Sak, İ. T., Öneren-Şendil, Ç., Tekin-Sitrava, R., Taşkın, N., Kardeş, S., Yayla, A., & Dirik, Y. (2023). Compassion as a source of satisfaction and fear in professionals who work with people. Psychological Reports, 126(2), 946–966. https://doi.org/10.1177/00332941211061701
  • Salikhova, N. R. (2016). Types of meaningfulness of life and values of future teachers. International Journal of Environmental and Science Education, 11(8), 1943-1950. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1114602.pdf
  • Saraçlar, A., Ada, Ş., & Gönenç, H. (2022). Öğretmenlerin yaşam doyumları ile özyeterlik inançları arası ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 267-289. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1129599
  • Scannell, E. D., Allen, F. C. L., & Burton, J. (2002). Meaning in life and positive and negative well-being. North American Journal of Psychology, 4, 93–112. https://psycnet.apa.org/record/2002-17479-009
  • Schnell, T. (2009). The sources of meaning and meaning in life questionnaire (SoMe): Relations to demographics and well-being. The Journal of Positive Psychology, 4(6), 483-499. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/17439760903271074
  • Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5–14. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  • Sezgin, A., Kula, T., & Oral, B. (2022, 24-26 Kasım). Ergani lise öğrencilerinin merhamet düzeyleri ile manevî iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Sözlü sunum]. Geçmişten Günümüze Uluslararası Ergani Sempozyumu, Diyarbakır, Türkiye.
  • Sezgin, A.K. (2023). Lise öğrencilerinin internet bağımlılığı, maneviyat ve iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 827114) [Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sezgin, M., & Altay, I. (2021). Üniversite tercihinde sosyal medyanın aracı rolü. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(4), 87-104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbed
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(4), 23-32. https://doi.org/10.18094/si.92009
  • Söner, O., & Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 59-73. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1359219
  • Stamm, B.H. (2010). The concise ProQOL manual. Pocatello, ID: ProQOL.org.
  • Steger, M. F., Oishi, S., & Kesebir, S. (2011). Is a life without meaning satisfying? The moderating role of the search for meaning in satisfaction with life judgments. The Journal of Positive Psychology, 6(3), 173–180. http://dx.doi.org/10.1080/17439760.2011.569171
  • Strauss, C., Taylor, B. L., Gu, J., Kuyken, W., Baer, R., Jones, F., & Cavanagh, K. (2016). What is compassion and how canwe measure it? A review of definitions and measures. Clinical Psychology Review, 47, 15-27. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.05.004
  • Tutgun-Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma (Tez No. 396821) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271-283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003
  • Uslu, M. (2021), Türkiye’de sosyal medya bağımlılığı ve kullanımı araştırması. Turkish Academic Research Review, 6(2), 370-396. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/62824/933479
  • Walton, C. C., Baranoff, J., Gilbert, P., & Kirby, J. (2020). Self-compassion, social rank, and psychological distress in athletes of varying competitive levels. Psychology of Sport and Exercise. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101733
  • Vu, H. A., & Rivera, L. M. (2023). Self-compassion and negative outgroup attitudes: The mediating role of compassion for others. Self and Identity, 22(3), 470–485. https://doi.org/10.1080/15298868.2022.2117241
  • Werner, K. H., Jazaieri, H., Goldin, P. R., Ziv, M., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2012). Selfcompassion and soxial anxiety disorder. Anxiety Stress Coping, 25(5), 543-557. https://doi.org/10.1080/10615806.2011.608842
  • Wong, P.T. (1998). Implicit theories of meaningful life and the development of thePersonal Meaning Profile. In P. T. Wong & P. Fry (Eds.), The human quest formeaning (pp. 111–140). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Yalom, I. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books.
  • Yalom, I. (2001). Varoluşçu psikoterapi. (Z. İ. Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction. American Behavioral Scientist, 48, 402-441. http://dx.doi.org/10.1177/0002764204270278
  • Zika, S., & Chamberlain, K. (1992). On the relation between meaning in life and psychological well-being. British Journal of Psychology, 83, 133-145. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.2044-8295.1992.tb02429.x

Examining the Meaning of Life, Compassion, and Social Media Addiction in High School Students

Yıl 2024, Sayı: 45, 133 - 155, 30.06.2024

Öz

This study was conducted to examine the meaning of life, compassion, and social media addiction in high school students. The sample of the study, which was conducted in the survey model, included 283 high school students. Data were collected using the Meaning and Purpose of Life Scale, Compassion Scale for Children, and Social Media Addiction Scale for Adolescents. As a result of the analyses, it was seen that the students' levels of finding life meaningful and compassion were at a high level, and their social media addiction levels were below the average level. A significant positive relationship was found between the meaning of life and compassion. A significant negative relationship was found between the meaning of life and social media addiction. However, there was no significant relationship between compassion and social media addiction. In addition, students who spent more time reading books had high levels of meaning in life and compassion and low levels of social media addiction. Finally, it was found that the meaning of life and compassion levels of students did not differ as internet use increased, but social media addiction increased.

Kaynakça

  • Akdağ, B., & Ünsal, C. (2024). The mediating role of self-esteem between meaning in life and social media addiction. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 11(1), 99-104. https://www.addicta.com.tr/Content/files/sayilar/38/99-104.pdf
  • Akdeniz, S. (2014). Farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekânın incelenmesi (Tez No. 373633) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Allegro, H. N. A., & Van Vliet, K. J. (2024). The lived experience and impact of compassion for others in undergraduate students’ recovery from suicidal ideation. Emerging Adulthood, 0(0). https://doi.org/10.1177/21676968241231025
  • Altınok, M. (2021). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılık ve yaşam doyumunun incelenmesi. TEBD, 19(1), 262- 291. https://doi.org/10.37217/tebd.689774
  • Andreassen, C. S., Pallesen, S., & Griffiths, M. D. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive Behaviors, 64, 287-293. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.03.006
  • Aydemir, B. (2018). Öğretmenlerdeki merhamet düzeylerinin cinsiyet, kıdem, branş ve algılanan anne-baba tutumlarına göre incelenmesi (Tez No. 527534) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın, C., Kaya, M., & Peker, H. (2015). Hayatın anlam ve amacı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (38), 39-55. https://doi.org/10.17120/omuifd.80248
  • Ayten A., & Acat, B. (2019). Ergenlerde internet bağımlılığı, değerler ve dindarlık düzeylerinin hayat memnuniyetini yordama gücü: Lise öğrencileri üzerine bir araştırma. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 847−870. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0091
  • Baydarman, M.N. (2019). Sosyal medya bağımlılığının ergenlerde dini tutum ve davranışlarla ilişkisi (Tez No. 584121) [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bonebright, C. A., Clay, D. L., & Ankenmann, R. D. (2000). The relationship of workaholism with work-life conflict, life satisfaction, and purpose in life. Journal of Counseling Psychology, 47(4), 469–477. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.4.469
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Chamberlain, K., & Zika, S. (1988). Measuring meaning in life: An examination of three scales. Personality and Individual Differences, 9(3), 589–596. https://doi.org/10.1016/0191-8869(88)90157-2
  • Çalışkan, Ş., & Dilmaç, B. (2022). Evli bireylerde manevi iyi oluş, ailede yılmazlık ve yaşamın anlamı arasındaki yordayıcı ilişkiler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 113-127. https://doi.org/10.33206/mjss.902045
  • Çapan, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin merhamet ve öz-anlayış düzeylerinin kişilik özellikleri açısından incelenmesi (Tez No. 554662) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirok, İ. (2019). Bilim ve sanat merkezlerine devam eden ortaokul öğrencilerinin yetenek ve empati ölçümleri arasında ilişkisel ve karşılaştırmalı bir inceleme (Tez No. 565761) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Derin, S., & Bilge, F. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 6(46), 35-51. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/631409
  • Djikic, M., Oatley, K., & Moldoveanu, M. C. (2013). Reading other minds: Effects of literature on empathy. Scientific study of literature, 3(1), 28-47. https://doi.org/10.1075/ssol.3.1.06dji
  • Feldman, D. B., & Snyder, C. R. (2005). Hope and the meaningful life: Theoretical and empirical associations between goal–directed thinking and life meaning. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(3), 401-421. https://doi.org/10.1521/jscp.24.3.401.65616
  • Frankl, V. (2013). İnsanın anlam arayışı. (S. Budak, Çev.). Okyanus Yayınları.
  • Frankl, V. E. (1963). Man’s search for meaning: An introduction to logotherapy. Washington Square Press.
  • Germer, C. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Routledge.
  • Gezgin, D. M. (2021). Lise öğrencilerinin sosyal medya kullanım davranışları ile okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 789-806. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.809823
  • Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15, 199-208. https://doi.org/10.1192/apt.bp.107.005264
  • Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53, 6–41. https://doi.org/10.1111/bjc.12043
  • Gilbert, P. (2016). Human nature and suffering (Ser. Routledge mental health classic editions). Taylor and Francis.
  • Gilbert, P., Catarino, F., Duarte, C., Matos, M., Kolts, R., Stubbs, J., Ceresatto, L., Duarte, J., Pinto-Gouveia, J. & Basran, J. (2017). The development of compassionate engagement and action scales for self and others. Journal of Compassionate Health Care, 4(4),1-24. https://doi.org/10.1186/s40639-017-0033-3
  • Gravetter, F., & Wallnau, L. (2014). Essentials of statistics for the behavioral sciences. Wadsworth.
  • Güven, P. (2015). Üniversite öğrencilerinde yaşamın amacı ve anlamı ile yaşam doyumu ve yakın ilişkiler (Tez No. 395267) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Güzel, H. (2019). Lise öğrencilerinin akademik öz yeterlik inanç düzeylerinin internet kullanımı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (11), 225-245. http://dx.doi.org/10.16991/INESJOURNAL.1413
  • Harlow, L. L., Newcomb, M. D., & Bentler, P. M. (1986). Depression, self-derogation, substance use, and suicide ideation: Lack of purpose in life as a mediational factor. Journal of Clinical Psychology, 42(1), 5-21. https://doi.org/10.1002/1097-4679
  • Hermanto, N., Zuroff, D. C., Kopala-Sibley, D. C., Kelly, A. C., Matos, M., Gilbert, P., & Koestner, R. (2016). Ability to receive compassion from others buffers the depressogenic effect of self-criticism. Personality and Individual Differences, 98, 324-332. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.055
  • Hicks, J. A., & King, L. A. (2007). Meaning in life and seeing the big picture: Positive affect and global focus cognition and emotion. Xp Psychology Press, 21(7), 1577-1584. http://dx.doi.org/10.1080/02699930701347304
  • Hupkens, S., Machielse, A., Goumans, M., & Derkx, P. (2018). Meaning in life of older persons: An integrative literature review. Nursing ethics, 25 (8), 973-991. https://doi.org/10.1177/0969733016680122
  • Işık, U., & Topbaş, H. (2015). Facebook ve bağımlılık: Medya bağımlılığı araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 319-336. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2930
  • İliş, A., & Gülbahçe, A. (2019). Sosyal medya bağımlılığı ile iletişim becerileri arasındaki yordayıcı ilişkinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (78), 45-60. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2564868
  • İskender, M., & Akın, A. (2011). Self-compassion and internet addiction. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), 215-221. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ944970.pdf
  • Kartal, B., Tutal, Ö., & Kansizoglu, B. (2023). Üniversite öğrencilerinin şefkat ve merhamet değerlerine sahip olma durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(4), 1138-1152. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3453879
  • Kaya, G. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile internet kullanım amaçları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Tez No. 525129) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Kefi, H., Mlaiki, A., & Kalika, M. (2015). Social Networking Continuance: When Habit Leads to Information Overload. In ECIS. ISBN 978-3-00-050284-2 http://aisel.aisnet.org/ecis2015_cr/93
  • Keyte, R., Mullis, L., Egan, H., Hussain, M., Cook, A., & Mantzios, M. (2021). Self-compassion and instagram use is explained by the relation to anxiety, depression, and stress. Journal of Technology in Behavioral Science, 6, 436-441. https://doi.org/10.1007/s41347-020-00186-z
  • Kıral, B., & Başdağ, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin merhamet eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 80-96. https://doi.org/10.24315/trkefd.366689
  • Kızgın, A., & Baştuğ, M. (2020). Okuma motivasyonu ve okuduğunu anlama becerisinin akademik başarıyı yordama düzeyi. Journal of Language Education and Research, 6(2), 601-612. https://doi.org/10.31464/jlere.767022
  • Kidd, D. C., & Castano, E. (2013). Reading literary fiction improves theory of mind. Science, 342(6156), 377-380. https://doi.org/10.1126/science.1239918
  • Koç, A. (2020). Öğrencilerin kitap okuma tutumları ile kitap okumanın DKAB öğretim programındaki değerlere etkisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Amasya İlahiyat Dergisi, (15), 275-319. https://doi.org/10.18498/amailad.781299
  • Koçak, M., & Traş, Z. (2021). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu ve hayatın anlamı arasındaki yordayıcı ilişkiler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1618-1631. https://doi.org/10.33206/mjss.893201
  • Koçak, M.C., Küçük, O., & Toprak, Ö. (2022). Zaman kullanımı bağlamında internet ve kitap okuma alışkanlığı üzerine bir araştırma. International Social Sciences Studies Journal, 8(94), 352-359. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.3817
  • Kotera, Y., Aledeh, M., Barnes, K., Rushforth, A., Adam, H., & Riswani, R. (2022). Academic motivation of Indonesian University students: Relationship with self-compassion and resilience. Healthcare (Basel, Switzerland), 10(10), 2092. https://doi.org/10.3390/healthcare10102092
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/194351
  • Lindeman, M., & Verkasalo, M. (1996). Meaning in life for Finnish students. The Journal of social psychology, 136(5), 647-649. https://doi.org/10.1080/00224545.1996.9714049
  • López, A., Sanderman, R., Ranchor, A. V., & Schroevers, M. J. (2018). Compassion for others and self-compassion: levels, correlates, and relationship with psychological well-being. Mindfulness, 9(1), 325-331. https://doi.org/10.1007/s12671-017-0777-z
  • Mantelou, A., & Karakasidou, E. (2019). The role of compassion for self and others, compassion fatigue and subjective happiness on levels of well-being of mental health professionals. Psychology, 10, 285-304. https://doi.org/10.4236/psych.2019.103021
  • Mitropoulou, E. M., Karagianni, M., & Thomadakis, C. (2022). Social media addiction, self-compassion, and psychological well-being: A structural equation model. Alpha Psychiatry, 23(6), 298–304. https://doi.org/10.5152%2Falphapsychiatry.2022.22957
  • Mongrain, M., Chin, J. M., & Shapira, L. B. (2011). Practicing compassion increases happiness and self-esteem. Journal of Happiness Studies, 12(6), 963-981. https://doi.org/10.1007/s10902-010-9239-1
  • Nas E. (2021). Pozitif psikolojide güncel bir kavram: Merhamet doyumu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(4), 668-684. https://doi.org/10.18863/pgy.852636
  • Nas, E. (2020). A metaphor research: Adults’ perceptions related to compassion concept. Euroasıa Journal of Social Sciences & Humanities, 7(17), 63–77. https://doi.org/10.38064/eurssh.139
  • Nas, E. (2022). Ergenlerin öz-merhamet ve umut düzelerinin incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 46-65. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2306528
  • Nas, E. (2023). The moderator role of self-compassion in the effect of teachers' self-efficacy on life satisfaction. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (43), 202-221. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2023.208
  • Nas, E., & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 64-84. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525744
  • Nas, E., & Sak, R. (2021a). Merhamet doyumu ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 2019-2036. https://doi.org/10.17755/esosder.910301
  • Nas, E., & Sak, R. (2021b). A new compassion scale for children and its psychometric properties. Child Psychiatry & Human Development, 52, 477–487. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01034-0
  • Nas, E., & Sak, R. (2022). Yetişkin merhamet ölçeği’nin geliştirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 2(535-548). https://doi.org/10.18069/firatsbed.1037168
  • Nas, E., & Sak, R. (2023). Öğretmen, hemşire ve polislerin merhamet düzeylerinin karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 1-15. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1053568
  • Nas, E., Sak, R., & Tanhan, F. (2021). Lise öğrencilerinin merhamet düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 305-334. https://doi.org/10.37669/milliegitim.737212
  • Neff, K. D. (2003a). The development of validation of a scale to measure self compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250. https://doi.org/10.1080/15298860390209035
  • Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101. https://doi.org/10.1080/15298860390129863
  • Owusu-Acheaw, M. (2016). Social media usage and its impact on reading habits: A study of Koforidua Polytechnic students. International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments, 4(3), 211-222. https://dx.doi.org/10.1504/IJSMILE.2016.079493
  • Özgenel, M., Canpolat, Ö., & Ekşi, H. (2019). Ergenler için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (ESMBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 629–662. https://addicta.com.tr/wp-content/uploads/2019/07/ADDICTA-T-2018-0086-OnlineFirst.pdf
  • Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Pür, İ. (2022). Lise öğrencilerinde merhamet ve dindarlık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21(21), 143-172. https://doi.org/10.51553/bozifder.1103595
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psycholog, 52, 141–166. https://psycnet.apa.org/doi/10.1146/annurev.psych.52.1.141
  • Sacco, T. L., & Copel, L. C. (2018). Compassion satisfaction: A concept analysis in nursing. Nursing forum, 53(1), 76–83. https://doi.org/10.1111/nuf.12213
  • Sak, R., Nas, E., Şahin-Sak, İ. T., Öneren-Şendil, Ç., Tekin-Sitrava, R., Taşkın, N., Kardeş, S., Yayla, A., & Dirik, Y. (2023). Compassion as a source of satisfaction and fear in professionals who work with people. Psychological Reports, 126(2), 946–966. https://doi.org/10.1177/00332941211061701
  • Salikhova, N. R. (2016). Types of meaningfulness of life and values of future teachers. International Journal of Environmental and Science Education, 11(8), 1943-1950. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1114602.pdf
  • Saraçlar, A., Ada, Ş., & Gönenç, H. (2022). Öğretmenlerin yaşam doyumları ile özyeterlik inançları arası ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 267-289. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1129599
  • Scannell, E. D., Allen, F. C. L., & Burton, J. (2002). Meaning in life and positive and negative well-being. North American Journal of Psychology, 4, 93–112. https://psycnet.apa.org/record/2002-17479-009
  • Schnell, T. (2009). The sources of meaning and meaning in life questionnaire (SoMe): Relations to demographics and well-being. The Journal of Positive Psychology, 4(6), 483-499. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/17439760903271074
  • Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5–14. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  • Sezgin, A., Kula, T., & Oral, B. (2022, 24-26 Kasım). Ergani lise öğrencilerinin merhamet düzeyleri ile manevî iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Sözlü sunum]. Geçmişten Günümüze Uluslararası Ergani Sempozyumu, Diyarbakır, Türkiye.
  • Sezgin, A.K. (2023). Lise öğrencilerinin internet bağımlılığı, maneviyat ve iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki (Tez No. 827114) [Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sezgin, M., & Altay, I. (2021). Üniversite tercihinde sosyal medyanın aracı rolü. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(4), 87-104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbed
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(4), 23-32. https://doi.org/10.18094/si.92009
  • Söner, O., & Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 59-73. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1359219
  • Stamm, B.H. (2010). The concise ProQOL manual. Pocatello, ID: ProQOL.org.
  • Steger, M. F., Oishi, S., & Kesebir, S. (2011). Is a life without meaning satisfying? The moderating role of the search for meaning in satisfaction with life judgments. The Journal of Positive Psychology, 6(3), 173–180. http://dx.doi.org/10.1080/17439760.2011.569171
  • Strauss, C., Taylor, B. L., Gu, J., Kuyken, W., Baer, R., Jones, F., & Cavanagh, K. (2016). What is compassion and how canwe measure it? A review of definitions and measures. Clinical Psychology Review, 47, 15-27. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.05.004
  • Tutgun-Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma (Tez No. 396821) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271-283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003
  • Uslu, M. (2021), Türkiye’de sosyal medya bağımlılığı ve kullanımı araştırması. Turkish Academic Research Review, 6(2), 370-396. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/62824/933479
  • Walton, C. C., Baranoff, J., Gilbert, P., & Kirby, J. (2020). Self-compassion, social rank, and psychological distress in athletes of varying competitive levels. Psychology of Sport and Exercise. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101733
  • Vu, H. A., & Rivera, L. M. (2023). Self-compassion and negative outgroup attitudes: The mediating role of compassion for others. Self and Identity, 22(3), 470–485. https://doi.org/10.1080/15298868.2022.2117241
  • Werner, K. H., Jazaieri, H., Goldin, P. R., Ziv, M., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2012). Selfcompassion and soxial anxiety disorder. Anxiety Stress Coping, 25(5), 543-557. https://doi.org/10.1080/10615806.2011.608842
  • Wong, P.T. (1998). Implicit theories of meaningful life and the development of thePersonal Meaning Profile. In P. T. Wong & P. Fry (Eds.), The human quest formeaning (pp. 111–140). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Yalom, I. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books.
  • Yalom, I. (2001). Varoluşçu psikoterapi. (Z. İ. Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction. American Behavioral Scientist, 48, 402-441. http://dx.doi.org/10.1177/0002764204270278
  • Zika, S., & Chamberlain, K. (1992). On the relation between meaning in life and psychological well-being. British Journal of Psychology, 83, 133-145. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.2044-8295.1992.tb02429.x
Toplam 96 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Kasım Sezgin 0000-0003-2365-2784

Mehmet Nesim Anuştekin 0000-0001-9540-5315

Eşref Nas 0000-0002-4524-9534

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Sezgin, A. K., Anuştekin, M. N., & Nas, E. (2024). Lise Öğrencilerinde Hayatın Anlamı, Merhamet ve Sosyal Medya Bağımlılığının İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(45), 133-155.