Bu
çalışmanın amacı 2013 Okul Öncesi Eğitimi Programını değerler eğitimi
açısından incelemektir. Çalışma 90 okul öncesi öğretmeni katılımcıyla nitel
yöntemle yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından programda bulunan değerler ve
literatür taramasıyla tespit edilen aday değerler ile katılımcı görüşlerine
göre belirlenen toplam 40 değerin kazandırılmasının kazandırılmasına ilişkin
öğretmen görüşleri bir anketle alınmıştır.
Katılımcılar programda ve uygulamalarında var olan değerleri dört
kategoride sınıflandırmışlardır; programda bulunan değerlerden sorumluluk
almada gönüllü olma, beden temizliği, kibarlık, yardım isteme, sevgi ve
kurallara itaat etmeyi öğretmede sorun yaşamadıklarını ancak iletişim,
anlaşma, kendi ve başkalarının haklarını savunma, empati ve sorumluluğunu
bilme değerlerini kazandırmada sorun yaşadıklarını belirtmişlerdir. Çevre
temizliği, iletişimde kibarlık, paylaşma, hatasını kabul etme, özür dileme,
kendini işine verme, yardım teklif etme, işbölümü, grup üyesi olarak hareket
etme, emaneti koruma, samimi olma, tutumluluk, saygılı olma, vatan ve bayrak
sevgisi, birlik ve beraberlik duygusu programda olmayan ama kazandırılmasında
ciddi sorun yaşanmayan değerler arasında sayıldı. Programda bulunmayan,
katılımcıların bulunması gerektiğine inandığı ve kazandırılmasında sorun
yaşanan son değerler setinde ise zarar vermeden rekabet etme, güzelliği takdir
etme, duygularını kontrol etme, barışçı olma, iltifat etme ve cinsel
mahremiyetin yer aldığı görüldü. Çalışmanın okul öncesi programlarının
geliştirilmesinde değerler eğitimi açısından katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
The study aims to present teachers’ views on 2013 Turkish early-childhood
curriculum in values education context. It was conducted in qualitative method
with 90 preschool teachers. The participants categorized the values in four
groups in terms of their existence in the curriculum and their teaching. Of
the values exiting in the curriculum, the participants reported that they did
not have any difficulty in teaching being voluntary to take responsibilities,
physical hygiene, kindness, asking for help, love and learning to obey the
rules whereas they had problems in teaching communication, compromising,
defending their own rights and of others, empathy and stick to their
responsibilities. Environmental
cleaning, politeness in communication, sharing, accepting mistakes,
apologising, concentrating on duties, accepting apologies, offering help,
job-sharing, acting as group members, caring entrusted materials, being
sincere, thriftiness, being considerate, love for the country and flag and
learning unity and solidarity were counted among the values not existing in
the curriculum but the participants had negligible problems in their teaching.
The last set of values, which do not exist in the curriculum, but the
participant regarded necessary to teach were reported as learning to compete
without harming, appreciating beauties, controlling emotions, being peaceful,
complimenting and learning sexual privacy.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | June 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |