Bu araştırma, sayısal ve sözel
bölümlerdeki üniversite öğrencilerinin temel aldıkları sözcük çözümleme
stratejilerini karşılaştırmalı olarak incelemeyi amaçlayan betimsel bir
çalışmadır. Araştırmaya, toplam 271 (135’i sayısal; 136’sı sözel bölümden olmak
üzere) üniversite öğrencisi dahil edilmiş ve öğrencilerin sözcük çözümleme
becerileri, anlamlı sözcüklerin çözümlenmesi ve anlamsız sözcüklerin
çözümlenmesi olmak üzere iki farklı işlem ile değerlendirilmiştir. Bu aşamada anlamlı sözcük çiftleri ve anlamlı sözcüklerden oluşturulan
anlamsız sözcük çiftleri kullanılmıştır. Öğrenciler sözcükleri bir bilgisayar
programı üzerinden sessizce okuyarak sözcük çiftlerinin aynı olup olmadığına
karar vermişlerdir. Verdikleri yanıtlar bilgisayar programı tarafından doğruluk
ve hız açısından kaydedilmiştir. Veriler, varyans
analizi (GLM-ANOVA) ve iki faktörlü MANOVA (GLM-MANOVA) testleri kullanılarak
analiz edilmiştir. Sonuçlar, her iki grupta yer alan öğrencilerin anlamlı sözcükleri
anlamsız sözcüklere göre daha hızlı çözümlediklerini göstermiştir. Sözcük
çözümleme performansı bakımından sayısal ve sözel bölümden gelen öğrenciler
arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırmanın tartışma bölümünde,
alanyazındaki tek ve çift yönlü okuma kuramları temelinde, analizlerden elde
edilen bulgular ile öğrencilerin sözcük çözümleme stratejileri ayrıntılı olarak
tartışılmıştır. Bu bulgular, sayısal ve sözel bölüm öğrencilerinin sözcük
çözümleme sürecinde benzer sözcük çözümleme stratejileri kullandığını düşündürmektedir.
Çift yönlü okuma kuramı okuma sözcük çözümleme üniversite öğrencileri sesbilgisel çözümleme
Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Koordinatörlüğü
18L0230001
This is a descriptive study aiming to examine the main word decoding
strategies of university students from quantitative and verbal graduate
programs. A total of 271 (135 quantitative; 136 verbal) university students
were enrolled in the current study and the word decoding skills were evaluated
with two different processes that include decoding of real- words and decoding
of pseudo-words. In this stage, real- word
pairs and pseudo- word pairs formed from real- words were used. The students read
the words silently through a computer program and decided whether the word
pairs were the same. Their responses were recorded by the computer program for
accuracy and speed. Data were analyzed by using variance analysis (GLM-ANOVA)
and two-factor MANOVA (GLM-MANOVA) tests. The results showed that students in
both groups decoded the real- words faster than the pseudo-words. There was no significant
difference between the two groups in terms of their word decoding performance.
In the conclusion part of the study, the findings obtained from the analyzes
and the word decoding strategies of the students were discussed in detail based
on the one-route and dual route-cascaded reading model in the literature. These
results suggest that university students from quantitative and verbal programs
have similar word decoding strategies.
Dual route-cascaded reading model phonological decoding reading university students word decoding
18L0230001
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 18L0230001 |
Publication Date | December 24, 2019 |
Submission Date | July 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |