BibTex RIS Cite

ERREURS INTERLINGUALES CHEZ DES APPRENANTS TURCOPHONES EN SITUATION TRILINGUE : TURC-ANGLAISFRANÇAIS / Interlingual Errors in Turkish Learners Trilingual Situation: Turkish-English-French-

Year 2013, Issue: 27, 113 - 126, 01.07.2013

Abstract

Artık öğrenimin bir parçası olarak kabul edilen hatalar dil içi veya diller
arası olabilirler. Bu çalışmada iki yıldır Fransızca yabancı dil öğrenimi gören ve
öncesinde de 6-8 yıl süresince İngilizce eğitimi almış 15 Türk öğrencinin yazılı
kâğıtlarını ele alarak diller arası hatalarını (toplam 19 tane) inceledik. Bu tür
hataları incelemekteki amacımız Fransızcada karşılaşılan olumsuz aktarım
hatalarına sebep olan dili tespit etmekti: öğrencilerin anadili olan Türkçe mi,
yoksa ikinci yabancı dili olan İngilizce mi?
Yapılan incelemenin sonucunda, dil sistemi Fransız diline daha yakın olan
İngilizce dışında, Fransız dilinin sistemine uzak olmasına rağmen Türkçenin de
Fransızca yazma becerisini olumsuz yönde etkilediği görülmüştür: Fransızca
yazarken, Türk öğrencinin anadili de, ikinci dili de olumsuz aktarım hataları
yapmasına sebep olmaktadır.
Anahtar kelimeler: diller arası hatalar, olumsuz aktarım, Fransızca,
İngilizce, Türkçe

The errors now recognized as an aspect of learning can be intralingual or
interlingual. In this study we treated interlingual errors (19 in all) from 15 copies
of Turkish people learning French for 2 years and who learned before English
for 6-8 years. Our objective was to analyze the interlingual errors to see if the
negative transfers were more caused by their mother tongue, Turkish, or their
second language, English. It was interesting to observe that the two languages
influenced Turkish-speaking learners when they write in French. But we thought
particularly that English led to more negative transfer because of its system near
the French language and we think that Turkish led less to the negative transfers
because of its distant system to the French language.
Keywords: Interlingual errors, interferences, French, English, Turkish

Year 2013, Issue: 27, 113 - 126, 01.07.2013

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Veda Aslım Yetiş

Publication Date July 1, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2013 Issue: 27

Cite

APA Yetiş, V. A. (2013). ERREURS INTERLINGUALES CHEZ DES APPRENANTS TURCOPHONES EN SITUATION TRILINGUE : TURC-ANGLAISFRANÇAIS / Interlingual Errors in Turkish Learners Trilingual Situation: Turkish-English-French-. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(27), 113-126.