Bu araştırmada,
eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının test
yönergesindeki bilgilerden hangisini daha önemli gördüklerinin sıralama
yargıları yöntemi ile ölçeklenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde
yürütülmüştür. Ölçeklendirme sürecinde araştırmacılar tarafından geliştirilen “Test
Yönergesi Bilgilerini Değerlendirme Formu” kullanılmıştır.
Sınav süresinin belirlenmesi ve test direktifindeki sorulara göre ayarlanması,
öğrencilerin cevap davranışlarını etkilemektedir. Öğrenciler, test
yönergelerinde bulunan bilgileri önem sırasına göre en çoktan en aza doğru
sıraladığında, “sınav süresi “ hakkındaki bilginin ilk sırada yer aldığı
görülmektedir. Bu bilgiyi “puanlama, “şans başarısına yönelik önlem alınıp
alınmayacağı”, “soru sayısı” hakkındaki bilgiler takip etmektedir. Cinsiyete
göre öğrencilerin test yönergelerinde bulunan bilgilerinden en önemli
gördükleri bilgilerin sıralaması incelendiğinde kadın ve erkek öğrenciler için
de “puanlama”, “sınav süresi”, “şans başarısına yönelik önlem alınıp
alınmayacağı” bilgilerini daha çok önemsedikleri görülmektedir. Sınıf düzeyine
göre bilgilerin sıralaması incelendiğinde üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri
için de “puanlama”, “sınav süresi”, “şans başarısına yönelik önlem alınıp
alınmayacağı” bilgilerinin ilk sıralarda yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç olarak, test direktifiyle ilgili seminerler düzenlenebilir ve
eğiticilerin sınavların nasıl hazırlanacağı konusundaki eksiklikleri
giderilebilir ve sorunları çözülebilir.
In this study, it is aimed to scale the information sought by the
students studying at the faculty of education in the test directive through the
method of sorting judgments. The study has been conducted in screening model.
The Test Directive Information Evaluation Form developed by the researchers has
been used for the scaling process. The research was carried out in different
departments of the Faculty of Education of a public university [Primary School
Teaching (PST), Social Studies Teaching (SST), Science and Technology Teaching
(STT), Turkish Language Teaching (TLT)] with 252 students who are attending the
third and fourth grade. Specifying the exam duration and adjusting it according
to the questions in the test directive affect the response behaviors of the
students. The information in the test directives have been sorted by the students
from most important to the least important as duration of the exam, scoring,
whether the measures are taken against success by chance and the number of
questions. When sorting based on the gender examined, it is seen that the
information of scoring, duration of exam and whether the measures are taken
against success by chance for both female and male students rank near the top
and they pay more attention to this information than others. According to the
grade level, the information of scoring, duration of exam and whether the
measures are taken against success by chance rank near the top for the 3rd and
4th grade students. In conclusion, seminars related to the test directive could
be organized and the deficiencies of the instructors about how to prepare the
tests could be eliminated and their problems could be solved.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0