Bu çalışmanın amacı,
Frey, Ellis, Bulgren, Hare & Ault (2015) tarafından geliştirilen bilimsel
argümantasyon testinin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Çalışmaya fen bilimleri
öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 222 lisans öğrencisi, 350 lise, 321
ortaokul öğrencisi katılmıştır. Uyarlanan testin güvenirlilik KR-20 değeri
lisans öğrencileri için 0.78, lise öğrencileri için 0.68 ve ortaokul
öğrencileri için 0.74 olarak bulunmuştur. Test ve madde analizleri sonucu
lisans öğrencileri için 29 maddeden oluşan testin maddelerinin ayırt edicilik
0.21 ile 0.60 arasında değişirken, madde güçlük değerleri 0.31 ile 0.85
arasında değişmektedir. Lise öğrencileri için madde analizi sonucu 28 maddeden
oluşan testin maddelerinin ayırt edicilik değerleri 0.19 ile 0.49 arasında
değişirken, madde güçlük değerleri 0.35 ile 0.92 arasında değişmektedir. Test
ve madde analizleri sonucu ortaokul öğrencileri için 30 maddeden oluşan testin
maddelerinin ayırt edicilik değerleri 0.21 ile 0.61 arasında değişirken, madde
güçlük değerleri 0.33 ile 0.76 arasında değişmektedir. Bu sonuçlar ışığında
geçerli ve güvenilir bilimsel argümantasyon testinin fen bilimleri öğretmen
adayları, lise öğrencileri ve ortaokul öğrencileri için uyarlandığı
görülmektedir.
The purpose of this study was to adapt test of scientific argumentation,
developed by Frey, Ellis, Bulgren, Hare & Ault (2015). 222 undergraduate
students studied at Science education department, 350 high school students and
321 middle school students was participated in this study. Reliability KR-20
value of adapted test was .78 for undergraduate students, .68 for high school
students and .74 for middle school students. Results of test and item analysis
showed that item discrimination indexes of 29-item test of Scientific
Argumentation varies between .21 and .60 for undergraduate students. Item
difficulty indexes of 29-item test vary between .31 and .85 for undergraduate
students. Results of test and item analysis showed that item discrimination
indexes of 28-item test of Scientific Argumentation varies between .19 and .49
for high school students. Item difficulty indexes of 28-item test vary between
.35 and .92 for high school students. Results of test and item analysis showed
that item discrimination indexes of 30-item test of Scientific Argumentation
varies between .21 and .61 for middle school
students. Item difficulty indexes of 30-item test vary between .33 and
.76 for middle school students. In the light of these results, reliable and
valid test of scientific argumentation was adapted into Turkish for
undergraduate students, high school students and middle school students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | November 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 1 |