The main purpose of this study is to determine teacher perceptions on
what level the school principals exhibit empowering leadership. The population
of this study designed in survey model covers teachers working in primary,
secondary and high schools in Battalgazi and Yeşilyurt, the central districts
of the province of Malatya. 321 teachers selected to represent this population
constitute the sample. Data were collected through the Empowering Leadership
Scale. In data analyses were utilized T-test and One-way Analysis of Variance
(ANOVA). As a result, it was revealed that teacher perceptions regarding the
empowering leadership of school principals are high, male teachers and teachers
working with the school principal for one to four years and over perceive the
empowering leadership of their school principals more positively than female
teachers and teachers working for two years, respectively; however, their
perceptions did not significantly differ according to seniority, branch and
school type variables.
Bu araştırmanın temel amacı okul müdürlerinin güçlendirici liderliği ne
düzeyde sergilediklerine ilişkin öğretmen algılarının belirlenmesidir. Tarama
modelinde gerçekleştirilen bu çalışmanın evrenini Malatya ili merkez ilçeleri
olan Battalgazi ve Yeşilyurt’daki ilkokul, ortaokul ve liselerin öğretmenleri,
örneklemini ise evreni temsil eder nitelikte belirlenen 321 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Güçlendirici Liderlik Ölçeği aracılığı
ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t testi ve tekyönlü varyans analizinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul müdürlerinin güçlendirici
liderliğine ilişkin öğretmen algılarının yüksek düzeyde olduğu, okul
müdürlerinin güçlendirici liderliğini erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlerden;
bir yıl ile dört yıl ve üzeri süreyle okul müdürüyle birlikte çalışan
öğretmenlerin iki yıl birlikte çalışan öğretmenlerden daha olumlu
algıladıkları; ancak hizmet süresi (kıdem), branş ve okul türü değişkenlerine
göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education