Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrenmeye Yönelik Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Uygulamalı Olarak Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2018, , 129 - 152, 29.06.2018
https://doi.org/10.17244/eku.335287

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, Sing-Chai, Teo ve
Beng-Lee (2009) tarafından geliştirilen, Öğrenmeye Yönelik Epistemolojik İnanç
Ölçeği’nin (ÖYEİÖ) Türkçeye uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmalarının
gerçekleştirilmesidir. Ayrıca katılımcı öğretmen adaylarının epistemolojik
inançlarının cinsiyet, akademik başarı, yaş, sınıf düzeyi ve bölüm türüne göre
değişimi de incelenmiştir. Araştırma İstanbul Aydın Üniversitesi, Eğitim
Fakültesi’nde öğrenim gören, toplamda 395 öğretmen adayının katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda
ÖYEİÖ’nün bilgiye ulaşabilme, genetik
doğaya karşı, mutlak ve tek gerçeklik ve epistemik çelişki olarak
dört alt
faktörün altında toplanan, 23 maddeden oluştuğu tespit edilmiştir. Kurulan
modelin iyi uyum indeksleri açısından kabul edilebilir düzeyde olduğu da tespit
edilmiştir. Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testleri, öğretmen adaylarının
epistemolojik inançlarının cinsiyete göre anlamlı bir şekilde farklılaştığını,
sınıf düzeyi ve bölüm türüne göre ise anlamlı bir şekilde farklılaşmadığını
göstermiştir. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçları ise epistemolojik
inançlar ile yaş ve akademik başarı değişkenleri arasında pozitif ve düşük
düzeyde bir ilişkinin olduğunu göstermiştir.

References

  • Acat, M. B., Tüken, G., & Karadağ, E. (2010). Bilimsel epistemolojik inançlar ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 67-89.
  • Alemdağ, C. (2015). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları, akademik öz-yeterlikleri ve öğrenme yaklaşımları. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bakır, S., & Adak, F. (2015). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(4), 24-36. Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: The Guilford Press.
  • Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women’s ways of knowing: The development of self, voice and mind. USA: Basic Books.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 229-242.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. 5. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 16. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate Behavioral Research, 1(2), 245-276.
  • Chan, K-W., & Elliot, R.G. (2004). Epistemological beliefs across cultures: critique and analysis of beliefs structure studies, Educational Psychology, 24(2), 123–142.
  • Chan, K. (2007). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and their relations with conceptions of learning and learning strategies. The Asia Pasific-Education Researher, 16(2), 199-214.
  • Chen, J. A., & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of grade 6 science students: Relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education (4th ed.). London: Routledge..
  • Çolakoğlu, Ö. M., & Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı faktör analiz sürecini etkileyen unsurların değerlendirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 58-64.
  • Dinç, E., İnel, Y., & Üztemur, S. S. (2016). Epistemik İnanç Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(3), 767-783.
  • Demirel, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyete, akademik başarıya ve sınıf düzeylerine göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik inançlar. Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Ed.), Eğitimde bireysel farklılıklar içinde (s. 261-290). Ankara: Nobel Yayın.
  • Elder, A. D. (1999). An exploration of fifth-grade students’ epistemological beliefs in science and an investigation of their relation to science learning. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Michigan, Michigan.
  • Erdamar, G. K., & Alpan, G. B. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Erdamar, G., & Alpan, G. (2015). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının ve Problem Çözme Yeteneklerinin Gelişimi: Boylamsal Bir Çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 77-91.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. (3 Edition). London: Sage Publications.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Journal of Educational Psychology Review, 13, 353–383.
  • Hofer, B. K., & Pintrich P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research. 67(1), 88-140.
  • Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (2002). Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing, Erlbaum, Mahwah, NJ.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E., & Ekiçi, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 782-813.
  • Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35(4), 401-415.
  • King, P. M., & Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Koç, S., & Memduhoğlu, H. B. (2017). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları: bir karma yöntem çalışma. Electronic Journal Of Social Sciences, 16(60), 119-134.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Magolda, M. (1992). Students’ Epistemological and Academic Experiences: Implication For Pedagogy. Review of Higher Education, 15(3), 265-87.
  • Oksal, A., Şenşekerci, E., & Bilgin, A. (2006). Merkezi epistemolojik inançlar ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 371-381.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Pallant, J. (2013). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
  • Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Schraw, G., Bendixen, L. D., & Dunkle, M. E. (2002). Development and validation of the epistemic belief Inventory (EBI). (Eds. Hofer, B & Pintrich, P, R.). Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing in (pp. 261-277). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Sing-Chai, C., Teo, T., & Beng-Lee, C. (2009). The change in epistemological beliefs and beliefs about teaching and learning: A study among pre-service teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 351-362.
  • Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the Epistemological Belief System: Introducing the Embedded Systemic Model and Coordinated Research Approach, Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer-Aikins, M., & Hutter, R. (2002). Epistemological beliefs and thinking about everyday contreversial issues. The Journal of Psychology, 136(1), 5-20.
  • Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319.
  • Stevens, J. P. (2012). Applied multivariate statistics for the social sciences. Routledge.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA. Thomson/Brooks/Cole.
  • Tabachnick, B. G. & Linda, S. F. (2012). Using multivariate statistics. (6 Edition). New York: Pearson
  • Tanase, M., & Wang, J. (2010). Initial epistemological beliefs transformation in one teacher education classroom: Case study of four pre-service teachers. Teaching and Teacher Education, 26(6), 1238-1248.
  • Taşkın, Ç. Ş. (2012). Epistemolojik İnançlar: Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımlarını Yordayıcı Bir Değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 273-285.
  • Topcu, M. S. (2011). Turkish elementary student teachers’ epistemological beliefs and moral reasoning. European Journal of Teacher Education, 34(1), 99-125.
  • Topçu, M. S., & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students’ metacognition an epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. İlköğretim Online, 8(3), 676-693.
  • Velicer, W. F., Peacock, A. C., & Jackson, D. N. (1982). A comparison of component and factor patterns: A Monte Carlo approach. Multivariate Behavioral Research, 17, 371-388.
  • Zhu, C., Valcke, M., & Schellens, M. (2008). The relationship between epistemological beliefs, learning conceptions, and approaches to study: a cross-cultural structural model?, Asia Pacific Journal of Education, 28(4), 411-423.

Reliability and Applied Adaptation Study of the Epistemological Belief Scale towards Learning

Year 2018, , 129 - 152, 29.06.2018
https://doi.org/10.17244/eku.335287

Abstract

The basic of the current research was to conduct
the Turkish langauge adaptation, reliability and validity analyses of the
Epistemological Belief Scale Towards Learning (EBSTL) that had been developed
by Sing-Chai, Teo, and Beng-Lee (2009). In addition, the participatory
prospective teachers’ (PTs) epistemological beliefs about learning were also
explored in terms of gender, academic attainment, age, grade level and academic
program type variables. The current research was conducted by the participation
of 395 prospective teachers who were enrolled in İstanbul Aydın University’s
Faculty of Education. Exploratory factor analysis demonstrated that EBSTL, incorporating
23 items, were composed by four sub-factors labelled as attaining the knowledge, nurture vs. nature, absolute and single
reality and epistemic confliction
. The established model was found out as
acknowledgeable in terms of goodness-of-fit indices that were extracted by
virtue of the confirmatory factor analysis. Mann Whitney-U and Kruskal Wallis-H
tests for variance analyses confirmed the fact that the PTs epistemological
beliefs about learning were significantly differed for the gender variable;
however, no significant differences were revealed for the grade level and
academic program types. Multiple regression analysis’ results also showed that
there was a positive and lower relation among the variables as epistemological
beliefs about learning, ages and academic attainments of the PTs.

References

  • Acat, M. B., Tüken, G., & Karadağ, E. (2010). Bilimsel epistemolojik inançlar ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 67-89.
  • Alemdağ, C. (2015). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları, akademik öz-yeterlikleri ve öğrenme yaklaşımları. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bakır, S., & Adak, F. (2015). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(4), 24-36. Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: The Guilford Press.
  • Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women’s ways of knowing: The development of self, voice and mind. USA: Basic Books.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 229-242.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. 5. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 16. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate Behavioral Research, 1(2), 245-276.
  • Chan, K-W., & Elliot, R.G. (2004). Epistemological beliefs across cultures: critique and analysis of beliefs structure studies, Educational Psychology, 24(2), 123–142.
  • Chan, K. (2007). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and their relations with conceptions of learning and learning strategies. The Asia Pasific-Education Researher, 16(2), 199-214.
  • Chen, J. A., & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of grade 6 science students: Relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education (4th ed.). London: Routledge..
  • Çolakoğlu, Ö. M., & Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı faktör analiz sürecini etkileyen unsurların değerlendirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 58-64.
  • Dinç, E., İnel, Y., & Üztemur, S. S. (2016). Epistemik İnanç Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(3), 767-783.
  • Demirel, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyete, akademik başarıya ve sınıf düzeylerine göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik inançlar. Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Ed.), Eğitimde bireysel farklılıklar içinde (s. 261-290). Ankara: Nobel Yayın.
  • Elder, A. D. (1999). An exploration of fifth-grade students’ epistemological beliefs in science and an investigation of their relation to science learning. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Michigan, Michigan.
  • Erdamar, G. K., & Alpan, G. B. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Erdamar, G., & Alpan, G. (2015). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının ve Problem Çözme Yeteneklerinin Gelişimi: Boylamsal Bir Çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 77-91.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. (3 Edition). London: Sage Publications.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Journal of Educational Psychology Review, 13, 353–383.
  • Hofer, B. K., & Pintrich P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research. 67(1), 88-140.
  • Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (2002). Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing, Erlbaum, Mahwah, NJ.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E., & Ekiçi, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 782-813.
  • Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35(4), 401-415.
  • King, P. M., & Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Koç, S., & Memduhoğlu, H. B. (2017). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları: bir karma yöntem çalışma. Electronic Journal Of Social Sciences, 16(60), 119-134.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Magolda, M. (1992). Students’ Epistemological and Academic Experiences: Implication For Pedagogy. Review of Higher Education, 15(3), 265-87.
  • Oksal, A., Şenşekerci, E., & Bilgin, A. (2006). Merkezi epistemolojik inançlar ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 371-381.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Pallant, J. (2013). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
  • Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Schraw, G., Bendixen, L. D., & Dunkle, M. E. (2002). Development and validation of the epistemic belief Inventory (EBI). (Eds. Hofer, B & Pintrich, P, R.). Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing in (pp. 261-277). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Sing-Chai, C., Teo, T., & Beng-Lee, C. (2009). The change in epistemological beliefs and beliefs about teaching and learning: A study among pre-service teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 351-362.
  • Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the Epistemological Belief System: Introducing the Embedded Systemic Model and Coordinated Research Approach, Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer-Aikins, M., & Hutter, R. (2002). Epistemological beliefs and thinking about everyday contreversial issues. The Journal of Psychology, 136(1), 5-20.
  • Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319.
  • Stevens, J. P. (2012). Applied multivariate statistics for the social sciences. Routledge.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA. Thomson/Brooks/Cole.
  • Tabachnick, B. G. & Linda, S. F. (2012). Using multivariate statistics. (6 Edition). New York: Pearson
  • Tanase, M., & Wang, J. (2010). Initial epistemological beliefs transformation in one teacher education classroom: Case study of four pre-service teachers. Teaching and Teacher Education, 26(6), 1238-1248.
  • Taşkın, Ç. Ş. (2012). Epistemolojik İnançlar: Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımlarını Yordayıcı Bir Değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 273-285.
  • Topcu, M. S. (2011). Turkish elementary student teachers’ epistemological beliefs and moral reasoning. European Journal of Teacher Education, 34(1), 99-125.
  • Topçu, M. S., & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students’ metacognition an epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. İlköğretim Online, 8(3), 676-693.
  • Velicer, W. F., Peacock, A. C., & Jackson, D. N. (1982). A comparison of component and factor patterns: A Monte Carlo approach. Multivariate Behavioral Research, 17, 371-388.
  • Zhu, C., Valcke, M., & Schellens, M. (2008). The relationship between epistemological beliefs, learning conceptions, and approaches to study: a cross-cultural structural model?, Asia Pacific Journal of Education, 28(4), 411-423.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ali Yiğit Kutluca

Yılmaz Soysal

Somayyeh Radmard

Publication Date June 29, 2018
Submission Date August 18, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Kutluca, A. Y., Soysal, Y., & Radmard, S. (2018). Öğrenmeye Yönelik Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Uygulamalı Olarak Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 14(2), 129-152. https://doi.org/10.17244/eku.335287