Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Views about Nature of Science of Preservice Science and Elementary School Teachers'

Year 2015, , 237 - 281, 23.07.2015
https://doi.org/10.17556/jef.52022

Abstract

The aim of this study is to determine the views of preservice science teachers and elementary school pre-service teachers about the nature of science. The study, performed in survey model, group of the research has consisted of 142 preservice teachers’ who study from class 4. and 1. department of science and classroom teaching. The questionnaire of “Views about the Nature of Science” (VOSTS) which consisted of nine categories and 114 multiple choice questions was developed by Aikenhead, Ryan and Fleming (1989) in an experimental way and 25-item VOSTS (TR) questionnaire which was translated and adapted to Turkish by Doğan Bora was used with the aim of determining the views of the participants. The interpretation of all of the survey questions was performed using frequency and percentage analysis of the three categories. As a result of research; it was determined that the participants had realistic views about; the effect of society on science, the effect of the science on society, characteristics of scientists, the nature of the observations, nature of the classification scheme, impermanence and changeability of knowledge on the other hand they had insufficient views about; the relation of the sex about scientific inventions, the nature of the scientific models, the relation between hypothesis- theory- law and epistemological status of the scientific knowledge

References

  • Abd-El-K.Halick, F., Bell, R.L. & Lederman, N. G. (1998). The Nature of Science And Instructional Practice: Making The Unnatural Natural. Science Education, 82, 417-436.
  • Abd-El-Khalick, F. & Lederman, N. G. (2000). Improving Science Teachers' Conceptions of Nature of Science: A Critical Review of the Literature. International Journal of Science Education. 22, 665-701.
  • Abd-El-Khalick, F. (2001). Embedding Nature of Science Instruction in Preservice Elementary Science Courses: Abandoning Scientism, But. Journal of Science Teacher Education. 12(3), 215-233.
  • Abd-El-Khalick, F. (2006). Preservice and Experienced Biology Teachers' Global and Specific Subject Matter Structures: Implications for Conceptions Of Pedagogical Content Knowledge. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(1), 1-29.
  • Aikenhead, G. (1987). High school graduates’ beliefs about science-technology society. III. Characteristics and limitations of scientific knowledge. Science Education, 71(4), 459–487.
  • Aikenhead, G., Fleming, R. W. & Ryan, A. G. (2013, Temmuz 2). CDN 5 form of VOSTS, http://www.usask.ca/education/people/aikenhead/vosts.pdf, 1989. (Erişim Tarihi: 2012, 2 Temmuz).
  • Altındağ, C. (2010). Bilimin Doğasını Öğretmen Adaylarına Öğretmeye Yönelik Bir Çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Altun Yalçın, S., Kahraman, S., Açışlı, S. & Yılmaz, Z. A. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Konusundaki Görüşlerinin Tespit Edilmesini. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(2), 181-197.
  • Arı, Ü. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Aslan, O., Yalçın N. & Taşar, M. F. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(3), 1-8.
  • Bell, R., Lederman, N. G. & Abd-El-Khalick, F. (2000). Developing and Acting Upon 114 One’s Conception of Nature Of Science: A follow-up study. Journal of Research in Science Teaching. 37, 563–581.
  • Beşli, B. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Tarihinden Kesitler İncelemelerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Briscoe, C. (1991). The Dynamic Interactions Among Beliefs, Role Metaphors And Teaching Practices. A Case Study of Teacher Change. Science Education. 75(2), 185-99.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem A.: Ankara
  • Çakır, Ç., N. (2012). Sınıf öğretmenlerinin bilimin doğasına ilişkin görüşleri ve bilimsel tutum ile fen öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Kütahya örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. & Bacanak, A. (2006). Fen Eğitiminde Yeni Bir Bakış: Fen-teknoloji- Toplum. Pegem Yayıncılık: Trabzon.
  • Demirbaş, M., Bozdoğan E. A. & Özbek, G. (2012). An Analysis from Different Variables of Views of Pre-Service Science Teachers in Turkey on the Nature of Science. Research Journal of Recent Sciences, 1(8), 29-35.
  • Doğan Bora, N. (2005). Türkiye Genelinde Ortaöğretim Fen Branşı Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilimin Doğası Üzerine Görüşlerinin Araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R. & Scott, P. (1996). Young People’s Images of Science, Open University Press, Buckingham.
  • Elby, A., ve Hammer, D. (2001). On the substance of a sophisticated epistemology. Science Education. 85(5), 554-567
  • Erdoğan, R. (2004). Investigation of the Preservice Science Teachers’ Views on Nature of Science. Unpublished Master’s Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
  • Gürses, A., Doğar, Ç. & Yalçın, M. (2005). Bilimin Doğası ve Yüksek Öğrenim Öğrencilerinin Bilimin Doğasına Dair Düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi. 166.
  • Hand, B., Lawrence, C. & Yore, L. D. (1999). A Writing in Science Framework Designed To Enhance science Literacy. International Journal of Science Education. 21(10), 1021-1035.
  • Hogan, K. (2000). Exploring A Process View of Students’ Knowledge About The Nature Of Science. Science Education. 84, 51-70.
  • Kahyaoğlu, E. (2004). Turkish Preservice Science Teachers’ Views on STS: Characteristics of Scientists’ Work. Unpublished Master’s Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel: Ankara.
  • Kenar, Z. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Küçük, M. (2006). Bilimin Doğasını İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerine Öğretmeye Yönelik Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and Teachers’ Conceptions of the Nature of Science: A Review of the Research. Journal of Research in Science Teaching. 29, 331-359.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Schwartz, R. S. (2002). Views of Nature of Science 131 Questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching. 39, 497–521.
  • Lederman, N.G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In S.K. Abell, & N.G. Lederman, (Editors), Handbook of research in science education (pp 831-879). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Liu, S. Y. & Lederman, N. G. (2007). Exploring Prospective Teachers’ Worldviews and Conceptions of Nature of Science. International Journal of Science Education. 29(10), 1281–1307.
  • Macaroğlu, E., Baysal, N. Z. & Şahin, F. (1999). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. D.E.Ü Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı. 10, 55-62.
  • Mccomas, W. F. (2000). The principal elements of the nature of science: dispelling the myths In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education. Rationales and Strategies. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi, 4-8 Sınıflar Öğretim Programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • M.E.B. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Moss, D. M., Abrams, E. D. & Robb, J. (2001). Examining Student Conceptions of the Nature of Science. International Journal of Science Education. 23(8), 771-790.
  • Murcia, K. & Schibeci, R. (1999). Primary Student Teacher’ Conceptions of the Nature of Science. International Journal Of Science Education. 21(11), 1123–1140.
  • Niaz, M. (2009). Progressive Transitions İn Chemistry Teachers’ Understanding of Nature of Science Based On Historical Controversies. Science & Education 18, 3–65.
  • Özbudak, Z. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğasını Anlama Düzeylerinin Tespit Edilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Özcan, I. (2011). Bilimin Doğası İnanışlarına Yönelik Bir Ölçeğin Geliştirilmesi ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası İnanışlarının Tespiti. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Palmquist, B. & Finley, F. N. (1997). Preservice Teacher’ Views of the Nature of Science During a Postbaccalaureate Science Teaching Program. Journal of Research in Science Teaching. 34(6), 595–615.
  • Reif, F. & Larkin, J.H. (1991). Cognition in Scientific and Everyday Domains: Comparison and Learning Implications. Journal of Research in Science Teaching. 28(9), 733-760.
  • Ryan, A. G. & Aikenhead, G. S. (1992). Students’ Preconceptions about the Epistemology of Science, Science Education, 76, 559-580.
  • Rubba, P. A., Bradford, C. S. & Harkness, W. J. (1996). A New Scoring Procedure for The Views on Science-Technology-Society Instrument. International Journal of Science Education.18, 387–400.
  • Sadler, T. D., Chambers, F. W. & Dana, L. Z. (2004). Student Conceptualizations of The Nature of Science in Response to A Socioscientific issue. International Journal of Science Education. 26(4), 387–409.
  • Saraç, E. (2012). Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimin Doğasına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Şahin, N., Deniz, S. & Görgen, I. (2006). Student Teachers’ Attitudes Concerning Understanding The nature Of Science in Turkey. International Education Journal, 7, 51–55.
  • Tatar, E., Karakuyu, Y. & Tüysüz, C. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimin Doğası Kavramları Hakkındaki Yanlış Anlamaları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 153-161.
  • Wong, D. E. (2002). To Appreciate Variation Between Scientist: A Perspective for Seeing Science’s Vitality. Wiley Periodicals, International Science Education. 86, 386–400.
  • Yalvaç, B. & Crawford, B. (2002). Eliciting prospective science teachers’ conceptions of the nature of science in Middle East Technical University (METU), in Ankara. Paper presented at the annual meeting of the Proceedings of the 2002 Annual International Conference of the Association for he Education of Teachers in Science (pp. 228-266), Pensacola, FL.
  • Association for he Education of Teachers in Science (ERIC Document Reproduction Service No. ED 465 602)
  • Yalçın, S. A. & Yalçın, S. (2011). Analyzing Elementary Teachers’ Views on The Nature of Science According to Their Academic Levels. Procedia Social and Behavioral Sciences. 15, 942–946.
  • Yenice, N. & Saydam, G. (2010). The Views of the 8th Grade Students About Nature Of Scientific Knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5012-5017.
  • Zeidler, D. L., Walker, K. A., Ackett, W. A. & Simmons, M. L. (2002). Tangled Up in Views: Beliefs in the Nature of Science and Responses to Socioscientific Dilemmas. Science Education. 86, 343 – 367.

Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimin Doğasına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2015, , 237 - 281, 23.07.2015
https://doi.org/10.17556/jef.52022

Abstract

Bu araştırmanın amacı fen bilgisi ve sınıf öğretmeni adaylarının bilimin doğasına yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 142 öğretmen adayı oluşturmuştur. Katılımcıların görüşlerini belirlemek amacı ile Aikenhead, Ryan ve Fleming (1989) tarafından geliştirilen 114 çoktan seçmeli sorudan oluşan “Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşler” (VOSTS) anketinin içinden Doğan Bora tarafından 2005 yılında Türkçe’ye çevrilmiş ve adapte edilmiş olan 25 maddelik VOSTS (TR) anketi kullanılmıştır. Anketin tüm sorularının genel olarak yorumlanması üç kategorinin frekans ve yüzdelik analizleri kullanılarak yapılmıştır. Araştırma soncunda; öğretmen adaylarının toplumun bilim üzerine etkisi, bilimin toplum üzerine etkisi, bilim insanının karakteristik özellikleri, gözlemlerin doğası, sınıflama düzenin doğası, bilimsel bilginin geçiciliği ve değişebilirliği hakkında gerçekçi görüşlere sahip oldukları görülürken, bilimsel buluşlarla cinsiyetin ilişkisi, bilimsel modellerin doğası, hipotez-teori-kanun arasındaki ilişki ve bilimsel bilginin epistemolojik durumu hakkında yetersiz görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir.

References

  • Abd-El-K.Halick, F., Bell, R.L. & Lederman, N. G. (1998). The Nature of Science And Instructional Practice: Making The Unnatural Natural. Science Education, 82, 417-436.
  • Abd-El-Khalick, F. & Lederman, N. G. (2000). Improving Science Teachers' Conceptions of Nature of Science: A Critical Review of the Literature. International Journal of Science Education. 22, 665-701.
  • Abd-El-Khalick, F. (2001). Embedding Nature of Science Instruction in Preservice Elementary Science Courses: Abandoning Scientism, But. Journal of Science Teacher Education. 12(3), 215-233.
  • Abd-El-Khalick, F. (2006). Preservice and Experienced Biology Teachers' Global and Specific Subject Matter Structures: Implications for Conceptions Of Pedagogical Content Knowledge. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(1), 1-29.
  • Aikenhead, G. (1987). High school graduates’ beliefs about science-technology society. III. Characteristics and limitations of scientific knowledge. Science Education, 71(4), 459–487.
  • Aikenhead, G., Fleming, R. W. & Ryan, A. G. (2013, Temmuz 2). CDN 5 form of VOSTS, http://www.usask.ca/education/people/aikenhead/vosts.pdf, 1989. (Erişim Tarihi: 2012, 2 Temmuz).
  • Altındağ, C. (2010). Bilimin Doğasını Öğretmen Adaylarına Öğretmeye Yönelik Bir Çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Altun Yalçın, S., Kahraman, S., Açışlı, S. & Yılmaz, Z. A. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Konusundaki Görüşlerinin Tespit Edilmesini. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(2), 181-197.
  • Arı, Ü. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Aslan, O., Yalçın N. & Taşar, M. F. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(3), 1-8.
  • Bell, R., Lederman, N. G. & Abd-El-Khalick, F. (2000). Developing and Acting Upon 114 One’s Conception of Nature Of Science: A follow-up study. Journal of Research in Science Teaching. 37, 563–581.
  • Beşli, B. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Tarihinden Kesitler İncelemelerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Briscoe, C. (1991). The Dynamic Interactions Among Beliefs, Role Metaphors And Teaching Practices. A Case Study of Teacher Change. Science Education. 75(2), 185-99.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem A.: Ankara
  • Çakır, Ç., N. (2012). Sınıf öğretmenlerinin bilimin doğasına ilişkin görüşleri ve bilimsel tutum ile fen öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Kütahya örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. & Bacanak, A. (2006). Fen Eğitiminde Yeni Bir Bakış: Fen-teknoloji- Toplum. Pegem Yayıncılık: Trabzon.
  • Demirbaş, M., Bozdoğan E. A. & Özbek, G. (2012). An Analysis from Different Variables of Views of Pre-Service Science Teachers in Turkey on the Nature of Science. Research Journal of Recent Sciences, 1(8), 29-35.
  • Doğan Bora, N. (2005). Türkiye Genelinde Ortaöğretim Fen Branşı Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilimin Doğası Üzerine Görüşlerinin Araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R. & Scott, P. (1996). Young People’s Images of Science, Open University Press, Buckingham.
  • Elby, A., ve Hammer, D. (2001). On the substance of a sophisticated epistemology. Science Education. 85(5), 554-567
  • Erdoğan, R. (2004). Investigation of the Preservice Science Teachers’ Views on Nature of Science. Unpublished Master’s Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
  • Gürses, A., Doğar, Ç. & Yalçın, M. (2005). Bilimin Doğası ve Yüksek Öğrenim Öğrencilerinin Bilimin Doğasına Dair Düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi. 166.
  • Hand, B., Lawrence, C. & Yore, L. D. (1999). A Writing in Science Framework Designed To Enhance science Literacy. International Journal of Science Education. 21(10), 1021-1035.
  • Hogan, K. (2000). Exploring A Process View of Students’ Knowledge About The Nature Of Science. Science Education. 84, 51-70.
  • Kahyaoğlu, E. (2004). Turkish Preservice Science Teachers’ Views on STS: Characteristics of Scientists’ Work. Unpublished Master’s Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel: Ankara.
  • Kenar, Z. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Küçük, M. (2006). Bilimin Doğasını İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerine Öğretmeye Yönelik Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and Teachers’ Conceptions of the Nature of Science: A Review of the Research. Journal of Research in Science Teaching. 29, 331-359.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Schwartz, R. S. (2002). Views of Nature of Science 131 Questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching. 39, 497–521.
  • Lederman, N.G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In S.K. Abell, & N.G. Lederman, (Editors), Handbook of research in science education (pp 831-879). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Liu, S. Y. & Lederman, N. G. (2007). Exploring Prospective Teachers’ Worldviews and Conceptions of Nature of Science. International Journal of Science Education. 29(10), 1281–1307.
  • Macaroğlu, E., Baysal, N. Z. & Şahin, F. (1999). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. D.E.Ü Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı. 10, 55-62.
  • Mccomas, W. F. (2000). The principal elements of the nature of science: dispelling the myths In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education. Rationales and Strategies. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi, 4-8 Sınıflar Öğretim Programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • M.E.B. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Moss, D. M., Abrams, E. D. & Robb, J. (2001). Examining Student Conceptions of the Nature of Science. International Journal of Science Education. 23(8), 771-790.
  • Murcia, K. & Schibeci, R. (1999). Primary Student Teacher’ Conceptions of the Nature of Science. International Journal Of Science Education. 21(11), 1123–1140.
  • Niaz, M. (2009). Progressive Transitions İn Chemistry Teachers’ Understanding of Nature of Science Based On Historical Controversies. Science & Education 18, 3–65.
  • Özbudak, Z. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğasını Anlama Düzeylerinin Tespit Edilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Özcan, I. (2011). Bilimin Doğası İnanışlarına Yönelik Bir Ölçeğin Geliştirilmesi ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası İnanışlarının Tespiti. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Palmquist, B. & Finley, F. N. (1997). Preservice Teacher’ Views of the Nature of Science During a Postbaccalaureate Science Teaching Program. Journal of Research in Science Teaching. 34(6), 595–615.
  • Reif, F. & Larkin, J.H. (1991). Cognition in Scientific and Everyday Domains: Comparison and Learning Implications. Journal of Research in Science Teaching. 28(9), 733-760.
  • Ryan, A. G. & Aikenhead, G. S. (1992). Students’ Preconceptions about the Epistemology of Science, Science Education, 76, 559-580.
  • Rubba, P. A., Bradford, C. S. & Harkness, W. J. (1996). A New Scoring Procedure for The Views on Science-Technology-Society Instrument. International Journal of Science Education.18, 387–400.
  • Sadler, T. D., Chambers, F. W. & Dana, L. Z. (2004). Student Conceptualizations of The Nature of Science in Response to A Socioscientific issue. International Journal of Science Education. 26(4), 387–409.
  • Saraç, E. (2012). Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimin Doğasına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Şahin, N., Deniz, S. & Görgen, I. (2006). Student Teachers’ Attitudes Concerning Understanding The nature Of Science in Turkey. International Education Journal, 7, 51–55.
  • Tatar, E., Karakuyu, Y. & Tüysüz, C. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimin Doğası Kavramları Hakkındaki Yanlış Anlamaları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 153-161.
  • Wong, D. E. (2002). To Appreciate Variation Between Scientist: A Perspective for Seeing Science’s Vitality. Wiley Periodicals, International Science Education. 86, 386–400.
  • Yalvaç, B. & Crawford, B. (2002). Eliciting prospective science teachers’ conceptions of the nature of science in Middle East Technical University (METU), in Ankara. Paper presented at the annual meeting of the Proceedings of the 2002 Annual International Conference of the Association for he Education of Teachers in Science (pp. 228-266), Pensacola, FL.
  • Association for he Education of Teachers in Science (ERIC Document Reproduction Service No. ED 465 602)
  • Yalçın, S. A. & Yalçın, S. (2011). Analyzing Elementary Teachers’ Views on The Nature of Science According to Their Academic Levels. Procedia Social and Behavioral Sciences. 15, 942–946.
  • Yenice, N. & Saydam, G. (2010). The Views of the 8th Grade Students About Nature Of Scientific Knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5012-5017.
  • Zeidler, D. L., Walker, K. A., Ackett, W. A. & Simmons, M. L. (2002). Tangled Up in Views: Beliefs in the Nature of Science and Responses to Socioscientific Dilemmas. Science Education. 86, 343 – 367.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Nilgün Yenice

Barış Özden

Ceyda Balcı

Publication Date July 23, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Yenice, N., Özden, B., & Balcı, C. (2015). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimin Doğasına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 237-281. https://doi.org/10.17556/jef.52022

Cited By