In this study, the perceptions of students and teachers towards assessment and evaluation during the process of distance education were investigated. The study was conducted at secondary and high schools. The study was conducted with 460 individuals composing of 133 teachers and 327 students. In the survey, there were demographic questions, open-ended and semi-structured questions in order to determine participants’ perceptions of assessment and evaluation in distance education. As a result of the analyses, it was determined that teachers found assessment and evaluation instruments used in distance education sufficient, reliable and useful, partially. It was determined that, in distance education, teachers used multiple-choice question technique at most. Doing assessment and evaluation during distance education was found to be beneficial in terms of determining learning deficiencies and increasing learning quality. Furthermore, it was asserted that there was a reliability problem in assessment and evaluation in distance education. On the other hand, students stated that lesson success ought to be assessed via face-to-face techniques. Students also stated that it was better for them to be evaluated via tests and assignments. Both students and teachers were of the opinion that there ought to be equality in opportunity during distance education processes
Distance learning assessment and evaluation in distance learning online evaluation teachers and students’ perceptions
Bu çalışmada uzaktan öğretim süreçlerinde ölçme ve değerlendirme yöntemlerine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırma ortaokul ve liselerde yürütülmüştür. Araştırma 133 öğretmen ve 327 öğrenci olmak üzere toplam 460 kişi ile yürütülmüştür. Ankette katılımcıların bazı demografik özelliklerini belirlemeye yönelik sorular ile çevrimiçi ölçme ve değerlendirme uygulamalarını değerlendirmeye yönelik yarı yapılandırılmış ve açık uçlu sorular yer almıştır. Araştırmada, veri analizi için betimsel analiz kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde, öğretmenlerin, uzaktan öğretimde kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını kısmen yeterli, güvenilir ve kullanışlı bulduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin uzaktan öğretimde en çok çoktan seçmeli soru tekniğini kullandıkları belirlenmiştir. Uzaktan öğretimde ölçme ve değerlendirme yapılmasının öğrenme eksiklerinin tespiti ve öğrenme kalitesinin arttırılması yönünden faydalı olduğu belirtilmiştir. Bununla birlikte, uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirmede güvenirlik sorunu olduğu ifade edilmiştir. Öğrenciler ise ders başarısının yüz yüze tekniklerle belirlenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Öğrenciler çoktan seçmeli soru tekniği ve ödevle değerlendirilmek istediklerini ifade etmişlerdir. Hem öğrenciler hem de öğretmenler uzaktan öğretim süreçlerine yönelik olarak teknolojide fırsat eşitliğinin sağlanması gerektiğini belirtmişlerdir.
uzaktan öğretim uzaktan öğretimde ölçme ve değerlendirme çevrimiçi değerlendirme öğretmen ve öğrenci görüşleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2022 |
Acceptance Date | December 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 1 |