This study explores the self-efficacy levels of students in the Department of English Language and Literature at Fırat University regarding their ability to teach English. It examines how self-efficacy varies according to gender, academic year, and teaching experience. Using a causal-comparative research design, data were collected from 275 participants through the Language Teaching Self-Efficacy Scale (Deregözü & Gündoğar, 2020). Findings reveal that students demonstrate moderate self-efficacy in planning, performing, and evaluating language teaching. While gender did not significantly impact self-efficacy, academic year played a role—fourth-year students reported the highest levels. No significant differences were found based on teaching experience. The study highlights the need for integrating targeted pedagogical training into the curriculum to strengthen self-efficacy. It also calls for further longitudinal and comparative research to track the development of teaching self-efficacy over time. Due to the scarcity of related studies within English Language and Literature programs, this research contributes a unique perspective. It offers valuable insights into teacher preparation in non-education departments and emphasizes the importance of practice-oriented curricular enhancements to better equip students for future teaching roles.
Bu çalışma, Fırat Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin İngilizce öğretme yeterlik düzeylerini incelemektedir. Özellikle bu yeterlik düzeylerinin cinsiyet, öğrenim yılı ve öğretim deneyimine göre nasıl değiştiği araştırılmıştır. Nedensel karşılaştırma desenine dayanan araştırmada, 275 katılımcıdan Deregözü ve Gündoğar (2020) tarafından geliştirilen Dil Öğretimi Öz-Yeterlik Ölçeği aracılığıyla veri toplanmıştır. Bulgular, öğrencilerin dil öğretimini planlama, uygulama ve değerlendirme alanlarında orta düzeyde öz-yeterlik sergilediklerini göstermektedir. Cinsiyetin öz-yeterlik üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmazken, öğrenim yılına bağlı olarak öz-yeterlik düzeylerinde artış gözlemlenmiştir; dördüncü sınıf öğrencileri en yüksek düzeye sahiptir. Öğretim deneyimine bağlı anlamlı bir farklılık ise saptanmamıştır. Çalışma, öğretim programına hedefe yönelik pedagojik eğitimin dahil edilmesinin öz-yeterlik gelişimini destekleyeceğini vurgulamaktadır. Ayrıca öğretme yeterliğinin zamanla nasıl geliştiğini anlamak için uzunlamasına ve karşılaştırmalı araştırmalar yapılması önerilmektedir. İngiliz Dili ve Edebiyatı programlarında benzer çalışmaların azlığı, bu araştırmanın özgün katkısını ortaya koymaktadır. Çalışma, eğitim fakültesi dışındaki bölümlerde öğretmen yetiştirme süreçlerinin geliştirilmesi için önemli bulgular sunmakta ve uygulama temelli ders içeriklerinin önemini vurgulamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 8, 2025 |
Publication Date | September 23, 2025 |
Submission Date | January 15, 2025 |
Acceptance Date | July 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 35 Issue: 3 |