Research Article
BibTex RIS Cite

Yöresel Yemeklerin Tanıtımı: Valilik ve Belediye Web Siteleri Üzerine Bir İçerik Analizi

Year 2021, , 213 - 233, 16.08.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.911186

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, gastronomi turizmi kapsamında şehirlerin ziyaret nedenleri arasında gösterilen yöresel yemeklere yönelik internette paylaşılan görsel ve metinsel ögeleri analiz etmektir. Araştırmanın amacı kapsamında Türkiye’nin 81 ili düzeyinde valilik ve belediye web siteleri incelenmiş ve yöresel yemeklere ait 2.048 adet çevrimiçi içerik değerlendirmeye alınmıştır. Bu içerikler, içerik analizi yöntemi kapsamında üç araştırmacı tarafından içeriğine uygun olarak kodlanmıştır. Araştırma sonuçlarında görülmüştür ki yöresel yemeklere yönelik tanıtımlar çoğunlukla belediye web sitelerinde yer almakta ve valilik web siteleri ile eşgüdümsel bir uyum sergilememektedir. Bununla birlikte Türkiye’deki birçok ilin belediye ve valilik web sitelerinde yöresel yemeklere yönelik herhangi bir tanıtım bilgisi bulunmamaktadır.

References

  • Allen, P. and Hinrichs, C. (2007). Buying into “buy local’: Engagements of United States local food initiatives.” . D. Maye, L. Holloway and M. Kneafsey (eds), In Alternative Food Geographies, (p. 255-272), Emerald Group Publishing.

Promotion of Local Food: A Content Analysis on The Governor's and Municipal Websites

Year 2021, , 213 - 233, 16.08.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.911186

Abstract

The main purpose of this study is to analyze the visual and textual elements shared on the internet for local foods, which are shown among the reasons for visiting cities within the scope of gastronomic tourism. For purposes of the study, Turkey's 81 provincial-level administrative districts and municipalities web sites has been examined, and 2,048 pieces of online content to local food was evaluated. These contents were coded in accordance with their content by three researchers within the scope of content analysis method. In the results of the research, it was seen that the promotions of local foods were mostly on the municipality websites and it was observed that this did not have a coordinated harmony with the governorship websites. However, any identification information about the local food does not have in many provinces municipalities and governorships website in Turkey. 

References

  • Allen, P. and Hinrichs, C. (2007). Buying into “buy local’: Engagements of United States local food initiatives.” . D. Maye, L. Holloway and M. Kneafsey (eds), In Alternative Food Geographies, (p. 255-272), Emerald Group Publishing.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nurettin Ayaz 0000-0003-2117-2015

Duygu Kırmızıkuşak 0000-0002-7686-1160

Ayşe Nur Uslu 0000-0002-3082-943X

Publication Date August 16, 2021
Submission Date April 7, 2021
Acceptance Date August 7, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Ayaz, N., Kırmızıkuşak, D., & Uslu, A. N. (2021). Yöresel Yemeklerin Tanıtımı: Valilik ve Belediye Web Siteleri Üzerine Bir İçerik Analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(2), 213-233. https://doi.org/10.32958/gastoria.911186