Research Article
BibTex RIS Cite

An Examination of Articles Published on Gastronomy and Culinary Arts Education in Turkey

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 140 - 166, 19.10.2025
https://doi.org/10.32958/gastoria.1693069

Abstract

This study aimed to evaluate both the quality and quantity of articles published on gastronomy education in Turkey and to examine the perspectives addressed within these articles. To this end, the relevant articles were analyzed through bibliometric and content analysis methods. The keywords “Gastronomy Education,” “Gastronomy and Culinary Arts Education,” and “Culinary Education” were used to search Google Scholar, DergiPark, and the Tr-Dizin database. Following an initial screening, 42 articles whose primary focus was gastronomy education were selected for the data set. Bibliometric analysis data were extracted from these articles, and analysis and graphing of the data were performed in Microsoft Excel suftware. The evaluation of the article data was conducted across a total of 12 parameters. In addition, content analysis was conducted based on the topics of the articles in the dataset to determine the main theme and subthemes. A word cloud of the keywords was prepared using MATLAB R2018b program. The study results revealed that publications on gastronomy education have rapidly increased over the past two years and that two-thirds of the articles were published in journals indexed in Tr-Dizin. Although 86% of the articles were research papers, the most frequently used research method was qualitative, accounting for 88%. The most frequently used keywords were “Gastronomy,” “Gastronomy Education,” and “Gastronomy and Culinary Arts.” When the topics of the articles were examined, it was observed that studies on the overall evaluation of gastronomy education and on curriculum predominated. The research findings are believed to benefit researchers by providing an overview of the general profile, main outlines, and prevailing trends of articles written in the field.

References

  • Akmeşe, K. A. (2021). Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümlerinin Müfredatları Üzerine Bir Araştırma. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (6), 75-93.
  • Akyurt, H., & Yolasığmazoğlu, N. (2024). Üniversitelerdeki Gastronomi Eğitiminde Gıda Mühendisliğinin Önemi ve Gastronomi Mühendisliği. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 8(102), 3222-3236.
  • Alan, A.A., & Şen, Ö. (2020). Gastronomi Temalı Festivaller Üzerine Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 132-144.
  • Altaş, A. (2017). Türkçe'ye Tercüme Edilen Gastronomi Kitaplarının Bibliyometrik Analizi. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 103–117.
  • Alyakut, Ö., & Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Mesleklerine Yönelik Metafor Algılarının Değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 823-852.
  • Arama Konferansı. (2015). VII. Gastronomi Eğitimi Arama Konferansı. Akademik Turizm Eğitimi, Anatolia Dergisi ve Türkiye Aşçılar Federasyonu, Antalya Expo Center, Antalya, 26-27 Şubat.
  • Arıkan, A. D. (2024). Gastronomi Bölümünde Matematik Dersi Mi? Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(2), 676-686.
  • Arıker, Ç. (2012). Restoran web sitelerinin içerik ve sunumlarının analizi: İstanbul örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(2), 145-172.
  • Armutoğlu, İ., & Güldemir, O. (2024). Osmanlı Mutfak Kültürüne Disiplinlerarası Bir Bakış: Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(4), 2737-2758.
  • Arslan, F. (2022). Gastronomi ve Turizm Alanında Coğrafi İşaret Konulu Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 5(11), 1544-1556.
  • Arslanhan, Y. (2019). Gastronomi ve mutfak sanatları mezunlarının sektördeki durumu ve almış oldukları eğitimden memnuniyet düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Bolu İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslanhan, Y., & Yaman, Z. Ö. (2020). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Mezunlarının Eğitime İlişkin Memnuniyet Düzeyleri ile İstihdam Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(3), 2013-2028.
  • Ayaz, N., & Türkmen, B. M. (2018). Yöresel Yiyecekleri Konu Alan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 2(1), 22-38.
  • Aycı, E. (2022). Lisans Düzeyinde Gastronomi Eğitimi ve Bu Bölümlerde Görev Yapan Akademik Personelin Analizi (Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Anabilim Dalı). Balıkesir Üniversitesi.
  • Babaç, E., & Önçel, S. (2018). Anadolu Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğrencilerinin Özyeterliklerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(2), 282-298.
  • Bakan, R., Kokonalıoğlu, H. T., & Çubuk, F. Y. (2024). Mezun Öğrencilerin, Akademisyenlerin ve Şeflerin Gastronomi Ve Gastronomi Eğitimine Bakış Açılarının Belirlenmesi. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 7(2), 555-579.
  • Bayram, Ü., & Arıcı, S. (2021). Gastronomi Araştırmalarına Bütüncül Bir Bakış: Bibliyometrik Bir Analiz. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(4), 2734-2757.
  • Beyter, N., Zıvalı, E. & Yalçın, E. (2019). Türkiye’de lisans düzeyinde gastronomi eğitiminin değerlendirilmesi. IV. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi (19–21 Eylül 2019), 461–466.
  • Bingöl, M. P., & Özkaya, F. (2020). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Alanında Temel Sanat Eğitimi Uygulamaları. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(1), 175-192.
  • Bişiren, A., & Gençer, K. (2023). Türkiye’deki Üniversitelerde Verilen Aşçılık Eğitimi ile Gastronomi Ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 337-350.
  • Boz, N. (2024). Mutfakta Sürdürülebilir Gelecek: Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde Sürdürülebilirlik İncelemesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 29-41.
  • Bozok, D., Kılıç, S. N., & Özdemir, S. S. (2017). Bibliometric analysis of rural tourism on tourism literature. Journal of Human Sciences, 14(1), 187-202.
  • Bucak, T., & Yiğit, S. (2018). Gastronomi Eğitiminde Profesyonel Mutfak Okullarının Etkisi: İstanbul Mutfak Sanatları Akademisi (MSA) Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, 809-822.
  • Cankül, D., & Ünal, M. (2021). Türkiye’de Turizm ve Gastronomi Alanında Menü İle İlgili Araştırmaların Bibliyometrik Analizi. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(3), 569-576.
  • Ceylan, V., & Sarıışık, M. (2018). Moleküler Gastronomi Alanında Yapılan Çalışmaların Bibliyometrik Analizi Üzerine Bir Araştırma. 1. Uluslararası Turizmde Yeni Jenerasyonlar ve Yeni Trendler Kongresi (pp. 01-03). Sakarya, Türkiye.
  • Çağlayan, E. (2019). Temel Sanat Eğitimi Dersinin Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimindeki Yeri ve Önemi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 3084-3095.
  • Çakıcı, A.C., Yıldırım, O., & Karacaoğlu, S. (2013) Ulusal turizm kongreleri bildirilerinin bibliyometrik profili. 14.Ulusal Turizm Kongresi, 05-08 Aralık 2013, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Çarbuğa, Ü., & Kocaman, E. M. (2019). Türkiye’de ve Dünyada Yiyecek İçecek Sektörüne Yönelik Eğitim Veren Lisans Programlarının Kıyaslanması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 143-150.
  • Çarbuğa, Ü., Aydın, M., Sormaz, Ü., & Yılmaz, M. (2018). Gastronomi Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının Uygulamalı Meslek Derslerinin Değerlendirilmesi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (3), 1-9.
  • Çekiç, İ., & Oğan, Y. A. (2023). Critical Outlook on The Problems of Formation and Content of Gastronomy and Culinary Arts Education [Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Şekil ve İçerik Sorunları Üzerine Eleştirel Bir Bakış]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 407–420.
  • Çetin, K. (2023). Gastronomi Deneyimine İlişkin Bilimsel Bilginin Haritalanması: Bibliyometrik Bir Analiz. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 551-574.
  • Çiçek, D., & Kozak, N. (2012). Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi’nde Yayımlanan Hakem Denetimli Makalelerin Bibliyometrik Profili. Türk Kütüphaneciliği, 26(4), 734-756.
  • Çuhadar, M., & Morçin, İ. (2020). Türkiye’de Gastronomi Turizmi ile İlgili Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Journal of Recreation and Tourism Research, 7(1), 92-106.
  • Demir, Ö. (2023). Gastronomi eğitimi ve yiyecek içecek endüstrisi arasındaki bağlantı(sızlık)lar: Paydaşlar üzerine araştırma ve model önerisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, Ö., & Seyhan, M. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Müfredatlarında Yer Alan Sanat İçerikli Derslerin Değerlendirilmesi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 1003-1014.
  • Demirses, İ., Bayrak, D., Kement, Ü., & Köksal, G. (2023). Gastronomi Deneyimi Üzerine Bibliyometrik Bir Araştırma. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(2), 87-104.
  • Denk, E., & Oğan, Y. (2025). Gastronomi ve Coğrafi İşaretlerin Sistematik Derleme Tekniğiyle İncelenmesi, Kent Akademisi Dergisi, 18(2):999-1023.
  • Deveci, B., Deveci, B., Aymankuy, Y., & Aymankuy, Ş. (2020). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Akademik Personelinin Eğitim Profili: Devlet Üniversiteleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2506-2526.
  • Diodato, V. P. (1994). Dictionary of Bibliometrics. USA: The Hawthorne Press.
  • Eker, A., Soylu, S., & Kabacık, M. (2023). Yiyecek ve Koku Konulu Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(2), 132-147.
  • Ercan, F. (2023). Türkiye’deki Gastronomi Turizmi Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(2), 1058–1075.
  • Eşitti, B. B., & Bay, E. (2023). Gastronomi Eğitimi Alanında Yayınlanan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2), 31-41.
  • Evren, S., & Kozak, N. (2012). Türkiye'de 2000-2010 Yılları Arasında Yayımlanan Turizm Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi. In N. Kozak & M. Yeşiltaş (Eds.), Vı. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 250-267). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gazelci, S. C., & Aksoy, M. (2024). Türkiye’de Oluşturulan Teorik Gastronomi Rotalarının Bibliyometrik Analizi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(1), 149-167.
  • Genç, Z. (2023). Sapanca İlçesindeki Beş Yıldızlı Otellerin Müşteri Yorumları ile İlgili Genel Bir Analiz ve “Temizlik” Algısının Değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 7(3), 511-523.
  • Girgin, G. K., & Demir, Ö. (2023). Türkiye’deki Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimine Genel Bir Bakış. Journal Of Gastronomy, Hospitality And Travel. 6(1), 266-275.
  • Görkem, O., & Sevim, B. (2016). Gastronomi Eğitiminde Geç Mi Kalındı, Acele Mi Ediliyor? Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 977-988.
  • Gülcan, D., Ercan, M. O., & Katlav, E. Ö. (2021). Sürdürülebilir Gastronomi Turizminin Bibliyometrik Özellikler Açısından İncelenmesi. Journal Of Tourism & Gastronomy Studies, 9(4), 2540–2560.
  • Güzeller, C. O., & Çeliker, N. (2017). Geçmişten Günümüze Gastronomi Bilimi: Bibliyometrik Bir Analiz. Journal Of Tourism & Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 88-102.
  • Hall, C. M. (2011). Publish And Perish? Bibliometric Analysis, Journal Ranking and The Assessment of Research Quality in Tourism. Tourism Management, 32, 16–27.
  • Hegarty, J. (2011). Achieving excellence by means of critical reflection and cultural imagination in culinary arts and gastronomy education. Journal of Culinary Science & Technology, 9 (2), 55–65.
  • Işık, C., Günlü Küçükaltan, E., Kaygalak Çelebi, S., Çalkın, Ö., Enser, İ., & Çelik, A. (2019). Turizm ve Girişimcilik Alanında Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 119-149.
  • İpar, M. S., Babaç, E., & Kök, A. (2020). Yeşil Nesil Restoranlara Yönelik Müşteri Yorumlarının İçerik Analizi ile Değerlendirilmesi, Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 3(2), 260-269.
  • İşeri, C., & Önçel, S. (2024). Gastronomi Başlığı Altında Yayımlanmış Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(1), 187–203.
  • Jeou-Shyan, L. & Lee, H. Y. (2010). What does it take to be a creative culinary artist? Journal of Culinary Science & Technology, 5 (2–3), 5–22.
  • Karaca, E. (2018). Dünya genelindeki yükseköğretim kurumlarında verilen gastronomi öğreniminin karşılaştırılmalı analizi (Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı). Sakarya Üniversitesi.
  • Karakaş, D., & Çelenk, M. (2024). Bibliometric Analysis of Graduate Thesis Written at the Field of Gastronomy and Culinary Arts at the Level of Doctoral. Journal of Silk Road Tourism Research, 4(1), 1-10.
  • Kargiglioğlu, Ş. (2021). Sokak Lezzetleri Konusuyla İlgili Yapılan Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 1857-1873.
  • Kasaroğlu, K., Sarıbaş, Ö., & Güler, M. E. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitim Programlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(51), 213-225.
  • Keskin, O., & Kızıl, Ş. (2023). Gastronomi ve mutfak sanatları alanında kariyer planlamanın önündeki engeller. Hakkari Review, 7(2), 27-36.
  • Köşker, H. (2020). Coğrafi İşaret Konusunda Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(4), 775-787.
  • Kurnaz, A., Babür, T. E., & Kurnaz, H. A. (2018). Gastronomi Eğitiminde Bir Sosyal Sorumluluk Projesi: Mengen Ulusal Aşçılık Kampı. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 504-520.
  • Kurnaz, A., Kurnaz Akyurt, H. & Kılıç, B. (2014). Ön Lisans Düzeyinde Eğitim Alan Aşçılık Programı Öğrencilerinin Mesleki Tutumlarının Belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 41-61.
  • Mankan, E. (2016). Türkiye’de Sunulan Gastronomi Alanında Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinde Gastronomi Eğitiminin Yeri. The Journal of Turk-Islam World Social Studies, 9(9), 72-81.
  • Mutlu, A. S. (2024). Gastronomi Kenti/Şehri Konulu Makalelerin Maxqda ile Bibliyometrik Analizi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(2), 169-188.
  • Oğan, Y. (2024). Gastronomik Kimlik ve Miras Bağlamında Bir Bibliyometrik Analiz. Tourism and Recreation, 6(1), 76-88.
  • Öney, H. (2016). Gastronomi Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 193-202.
  • Özdemir, S., & Kasap, G. (2021). Ulusal Turizm Kongrelerinde “Gastronomi ve Mutfak Sanatları” İle İlgili Yayınlanan Bildirilerin Bibliyometrik Analizi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 7(4), 391-402.
  • Öztürk, G., & Koç, F. (2024). Gastronomiyi Konu Alan Ulusal Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi. Karadeniz Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 25-50. Padmanandam, K., Bheri, S. P. V. D. S., Vegesna, L. H., & Sruthi, K. (2021). A Speech Recognized Dynamic Word Cloud Visualization for Text Summarization. Proceedings of the 6th International Conference on Inventive Computation Technologies, ICICT 2021, 609–613
  • Pritchard, A. (1969). Statistical Bibliography or Bibliometrics? Journal of Documentation, 25, 348-349.
  • Samancı, Ö. (2020). Gastronomi: Disiplinler arası bir buluşma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31 (1), 92–95.
  • Sandıkçı, M., & Mutlu, H. (2019). Gastronomi Alanında Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Profili (2013-2017). The Journal of Social Sciences, 6(33), 32-42.
  • Sarı, D., Murat, B. D., Murat, E., & Samancı, M. (2024). Nörogastronomi Kavramı ve Uygulamalarının Bibliyometrik Analiz Yöntemi ile İncelenmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 11(3), 66-84.
  • Sarıoğlan, M., Avcıkurt, C., & Sezen, T. S. (2020). Gastronomi Eğitiminde Kavram Yanılgıları. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 3408-3425.
  • Semint, S., & Özbay, G. (2021). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde İstihdam Yapısına İlişkin Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 2060-2075.
  • Sökmen, A., & Karamustafa, A. T. (2024). Gastronomi Eğitimi ile İlgili Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(1), 18-38.
  • Sökmen, C., & Özkanlı, O. (2018). Gastronomi Turizmi Alınyazının Gelişimi: Journal Of Tourism And Gastronomy Studies Dergisinde Yayımlanan Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(2), 99-127.
  • Sünnetçioğlu, A., Yalçınkaya, P., Olcay, M., & Mercan, Ş. O. (2017). Turizm Alanında Yazılmış Olan Gastronomiye İlişkin Tezlerin Bibliyometrik Profili. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 345–354.
  • Şahin, E., Akdağ, G., Çakıcı, C., & Onur, N. (2018). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Anabilim Dallarında Yayınlanan Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 30-41.
  • Şat, R., Sezen, T. S., & Doğdubay, M. (2023). Türkiye’de Gastronomi Eğitiminin Tarihi ve Gelişimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 34(3), 318-334.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2023). Cumhuriyet Sonrası Türkiye'de Sürdürülebilir Gastronomiye Dair Hazırlanan Lisansüstü Tez Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi. Kent Akademisi, 16(Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Yılı Özel Sayısı), 559–576.
  • Şimşek, A., Solmaz, R., & Güleç, E. (2020). YÖK Atlas Verilerine Göre Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümlerinin Değerlendirilmesi: Ege Bölgesi Örneği. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 127-137.
  • Temizkan, R., Bulgan, B., & Satı, A. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Programlarında Görevli Öğretim Elemanlarının Analizi. Annals of Gastronomy and Tourism Studies, 1(2), 1-13.
  • Temizkan, S. P., & Sever, Y. (2021). Gastronomi Eğitim Mutfaklarının Temel Mutfak Uygulamaları Kapsamında Planlanması: Gerekçelendirme. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 388-419.
  • Timur, B. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde Proje Temelli Öğrenme ve Akademik Motivasyon. Tourism and Recreation, 6(1), 170-181.
  • Topal, H., & Gök, İ. (2020). Fine Dining Restoranların İstihdam Politikalarına Gastronomi Eğitiminin Etkisi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 2883-2897.
  • Turgut, H., & Güney, S. K. (2021). Üniversite Sektör İş Birliği Çerçevesinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Programlarının Türk Mutfağına Yönelik Derslerinin Sektör İhtiyaçları Bağlamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(4), 2776-2797.
  • Tütüncü, Ö. (2019). Lisans Eğitiminde Mutfak Zanaatları ve Gastronomi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(1), 93-97.
  • Uçuk, C. (2023). Afet Gastronomisi Kapsamında Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümleri İçin Afet Durumlarında Mutfak Yönetimi Dersi Önerisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(1), 459-471.
  • Uygun, E., Levent, S., & Özkul, E. (2019). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren üniversitelerin ders programlarının kırsal turizm açısından incelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 498-516.
  • Ünür, K., & Sünnetçioğlu, S. (2024). Gastronomi Eğitiminde Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Gastronomi Akademisyenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Journal of Global Tourism and Technology Research, 5(2), 76-89.
  • Ünüvar, R. T. (2020). Türkiye'de gastronomi eğitiminin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Varol, E., & Seçim, Y. (2022). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Uygulama Mutfağının Tasarım ve Tetkiki: İstanbul Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 763-782.
  • Yalçın, H., & Esen, M. (2016). Bilimin Metrisi. H. Yalçın, M. Esen, S. Burmaoğlu & M. F. Sorkun (Ed.), Bilim, Teknoloji ve İnovasyon Çağında Araştırma Üniversitesi Olmak içinde (s. 101 – 128). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, Z. Ö., & Bulduk, S. (2019). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Kalite Göstergeleri Açısından Değerlendirilmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 7(5), 2770-2804.
  • Yazıcıoğlu, İ., & Özata, E. (2017). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğrencilerinin Ders Programı Algılarının Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 5(4), 17-32.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, İ., Düzgün, M., & Olcay, A. (2023). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenen Problem Durumları Bağlamında Analizi. Aydın Gastronomy, 7(1), 91-106.
  • Yılmaz, O. G. (2019). Türkiye’de Ortaöğretim ve Yükseköğretim Düzeyindeki Gastronomi Eğitiminin Değerlendirilmesi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 229-248.
  • YÖK Atlas. (2024). Gastronomi ve mutfak sanatları lisans programı. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=19024 Erişim tarihi: 14 Aralık 2024.

Türkiye’de Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi Konusunda Yayınlanmış Makaleler Üzerine Bir İnceleme

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 140 - 166, 19.10.2025
https://doi.org/10.32958/gastoria.1693069

Abstract

Özet
Bu çalışmada Türkiye’de gastronomi eğitimi üzerine yayınlanmış makalelerin nicel durumunun yanı sıra niteliklerinin belirlenmesi ve makalelerde ele alınan bakış açılarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda ilgili makaleler, bibliyometrik analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Öncelikle Google Scholar, DergiPark ve Tr-Dizin Yayın arama motorları üzerinden “Gastronomi Eğitimi”, “Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi”, “Mutfak Eğitimi” sözcükleri taratılmıştır. İncelemeler sonucunda ulaşılan çalışmalar okunarak ana konusu gastronomi eğitimi olan 42 adet makale veri setine eklenmiştir. İlgili makaleler incelenerek bibliyometrik analiz verileri oluşturulmuştur. Verilerin analiz ve grafikleme işlemleri Microsoft Excel programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Makale verileri toplamda 12 parametrede değerlendirilmiştir. Ayrıca veri setinde yer alan makalelerin konularına göre içerik analizi yapılarak ana tema ve alt temaları belirlenmiştir. Kelime bulutu MATLAB R2018b programı kullanılarak hazırlanmıştır. Çalışma sonucunda gastronomi eğitimi hakkında yayımlanan makalelerin son iki yılda hızla arttığı ve makalelerin üçte ikisinin Tr-Dizinde taranan dergilerde yayınlandığı tespit edilmiştir. Makalelerin %86’sı araştırma makalesi olmakla birlikte sık kullanılan araştırma yöntemi ise %88 oranla nitel araştırmadır. Makalelerde en çok kullanılan anahtar kelimeler “Gastronomi”, “Gastronomi Eğitimi” ve “Gastronomi ve Mutfak Sanatları” kelimeleridir. Makalelerin konuları incelendiğinde ise gastronomi eğitiminin genel değerlendirmesi ve müfredat üzerine gerçekleştirilen çalışmaların yoğunlukta olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları araştırmacılara alanda yazılmış makalelerin ilgili konuya dair genel profilinin, ana hatlarının ve yorumlamalara bağlı olarak genel eğilimlerin ne olduğu hakkında fayda sağlayacağı düşünülmektedir.

Ethical Statement

Bu çalışmanın gerçekleştirilmesi için herhangi bir etik izine ihtiyaç oluşmamıştır. Araştırmanın tüm aşamalarının etik ilkelerine uygun biçimde gerçekleştirildiğini beyan ederiz.

References

  • Akmeşe, K. A. (2021). Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümlerinin Müfredatları Üzerine Bir Araştırma. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (6), 75-93.
  • Akyurt, H., & Yolasığmazoğlu, N. (2024). Üniversitelerdeki Gastronomi Eğitiminde Gıda Mühendisliğinin Önemi ve Gastronomi Mühendisliği. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 8(102), 3222-3236.
  • Alan, A.A., & Şen, Ö. (2020). Gastronomi Temalı Festivaller Üzerine Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 132-144.
  • Altaş, A. (2017). Türkçe'ye Tercüme Edilen Gastronomi Kitaplarının Bibliyometrik Analizi. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 103–117.
  • Alyakut, Ö., & Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Mesleklerine Yönelik Metafor Algılarının Değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 823-852.
  • Arama Konferansı. (2015). VII. Gastronomi Eğitimi Arama Konferansı. Akademik Turizm Eğitimi, Anatolia Dergisi ve Türkiye Aşçılar Federasyonu, Antalya Expo Center, Antalya, 26-27 Şubat.
  • Arıkan, A. D. (2024). Gastronomi Bölümünde Matematik Dersi Mi? Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(2), 676-686.
  • Arıker, Ç. (2012). Restoran web sitelerinin içerik ve sunumlarının analizi: İstanbul örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(2), 145-172.
  • Armutoğlu, İ., & Güldemir, O. (2024). Osmanlı Mutfak Kültürüne Disiplinlerarası Bir Bakış: Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(4), 2737-2758.
  • Arslan, F. (2022). Gastronomi ve Turizm Alanında Coğrafi İşaret Konulu Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 5(11), 1544-1556.
  • Arslanhan, Y. (2019). Gastronomi ve mutfak sanatları mezunlarının sektördeki durumu ve almış oldukları eğitimden memnuniyet düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Bolu İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslanhan, Y., & Yaman, Z. Ö. (2020). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Mezunlarının Eğitime İlişkin Memnuniyet Düzeyleri ile İstihdam Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(3), 2013-2028.
  • Ayaz, N., & Türkmen, B. M. (2018). Yöresel Yiyecekleri Konu Alan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 2(1), 22-38.
  • Aycı, E. (2022). Lisans Düzeyinde Gastronomi Eğitimi ve Bu Bölümlerde Görev Yapan Akademik Personelin Analizi (Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Anabilim Dalı). Balıkesir Üniversitesi.
  • Babaç, E., & Önçel, S. (2018). Anadolu Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğrencilerinin Özyeterliklerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(2), 282-298.
  • Bakan, R., Kokonalıoğlu, H. T., & Çubuk, F. Y. (2024). Mezun Öğrencilerin, Akademisyenlerin ve Şeflerin Gastronomi Ve Gastronomi Eğitimine Bakış Açılarının Belirlenmesi. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 7(2), 555-579.
  • Bayram, Ü., & Arıcı, S. (2021). Gastronomi Araştırmalarına Bütüncül Bir Bakış: Bibliyometrik Bir Analiz. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(4), 2734-2757.
  • Beyter, N., Zıvalı, E. & Yalçın, E. (2019). Türkiye’de lisans düzeyinde gastronomi eğitiminin değerlendirilmesi. IV. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi (19–21 Eylül 2019), 461–466.
  • Bingöl, M. P., & Özkaya, F. (2020). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Alanında Temel Sanat Eğitimi Uygulamaları. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(1), 175-192.
  • Bişiren, A., & Gençer, K. (2023). Türkiye’deki Üniversitelerde Verilen Aşçılık Eğitimi ile Gastronomi Ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 337-350.
  • Boz, N. (2024). Mutfakta Sürdürülebilir Gelecek: Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde Sürdürülebilirlik İncelemesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 29-41.
  • Bozok, D., Kılıç, S. N., & Özdemir, S. S. (2017). Bibliometric analysis of rural tourism on tourism literature. Journal of Human Sciences, 14(1), 187-202.
  • Bucak, T., & Yiğit, S. (2018). Gastronomi Eğitiminde Profesyonel Mutfak Okullarının Etkisi: İstanbul Mutfak Sanatları Akademisi (MSA) Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, 809-822.
  • Cankül, D., & Ünal, M. (2021). Türkiye’de Turizm ve Gastronomi Alanında Menü İle İlgili Araştırmaların Bibliyometrik Analizi. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(3), 569-576.
  • Ceylan, V., & Sarıışık, M. (2018). Moleküler Gastronomi Alanında Yapılan Çalışmaların Bibliyometrik Analizi Üzerine Bir Araştırma. 1. Uluslararası Turizmde Yeni Jenerasyonlar ve Yeni Trendler Kongresi (pp. 01-03). Sakarya, Türkiye.
  • Çağlayan, E. (2019). Temel Sanat Eğitimi Dersinin Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimindeki Yeri ve Önemi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 3084-3095.
  • Çakıcı, A.C., Yıldırım, O., & Karacaoğlu, S. (2013) Ulusal turizm kongreleri bildirilerinin bibliyometrik profili. 14.Ulusal Turizm Kongresi, 05-08 Aralık 2013, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Çarbuğa, Ü., & Kocaman, E. M. (2019). Türkiye’de ve Dünyada Yiyecek İçecek Sektörüne Yönelik Eğitim Veren Lisans Programlarının Kıyaslanması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 143-150.
  • Çarbuğa, Ü., Aydın, M., Sormaz, Ü., & Yılmaz, M. (2018). Gastronomi Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının Uygulamalı Meslek Derslerinin Değerlendirilmesi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (3), 1-9.
  • Çekiç, İ., & Oğan, Y. A. (2023). Critical Outlook on The Problems of Formation and Content of Gastronomy and Culinary Arts Education [Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Şekil ve İçerik Sorunları Üzerine Eleştirel Bir Bakış]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 407–420.
  • Çetin, K. (2023). Gastronomi Deneyimine İlişkin Bilimsel Bilginin Haritalanması: Bibliyometrik Bir Analiz. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 551-574.
  • Çiçek, D., & Kozak, N. (2012). Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi’nde Yayımlanan Hakem Denetimli Makalelerin Bibliyometrik Profili. Türk Kütüphaneciliği, 26(4), 734-756.
  • Çuhadar, M., & Morçin, İ. (2020). Türkiye’de Gastronomi Turizmi ile İlgili Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Journal of Recreation and Tourism Research, 7(1), 92-106.
  • Demir, Ö. (2023). Gastronomi eğitimi ve yiyecek içecek endüstrisi arasındaki bağlantı(sızlık)lar: Paydaşlar üzerine araştırma ve model önerisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, Ö., & Seyhan, M. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Müfredatlarında Yer Alan Sanat İçerikli Derslerin Değerlendirilmesi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 1003-1014.
  • Demirses, İ., Bayrak, D., Kement, Ü., & Köksal, G. (2023). Gastronomi Deneyimi Üzerine Bibliyometrik Bir Araştırma. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(2), 87-104.
  • Denk, E., & Oğan, Y. (2025). Gastronomi ve Coğrafi İşaretlerin Sistematik Derleme Tekniğiyle İncelenmesi, Kent Akademisi Dergisi, 18(2):999-1023.
  • Deveci, B., Deveci, B., Aymankuy, Y., & Aymankuy, Ş. (2020). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Akademik Personelinin Eğitim Profili: Devlet Üniversiteleri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2506-2526.
  • Diodato, V. P. (1994). Dictionary of Bibliometrics. USA: The Hawthorne Press.
  • Eker, A., Soylu, S., & Kabacık, M. (2023). Yiyecek ve Koku Konulu Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(2), 132-147.
  • Ercan, F. (2023). Türkiye’deki Gastronomi Turizmi Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(2), 1058–1075.
  • Eşitti, B. B., & Bay, E. (2023). Gastronomi Eğitimi Alanında Yayınlanan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2), 31-41.
  • Evren, S., & Kozak, N. (2012). Türkiye'de 2000-2010 Yılları Arasında Yayımlanan Turizm Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi. In N. Kozak & M. Yeşiltaş (Eds.), Vı. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 250-267). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gazelci, S. C., & Aksoy, M. (2024). Türkiye’de Oluşturulan Teorik Gastronomi Rotalarının Bibliyometrik Analizi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(1), 149-167.
  • Genç, Z. (2023). Sapanca İlçesindeki Beş Yıldızlı Otellerin Müşteri Yorumları ile İlgili Genel Bir Analiz ve “Temizlik” Algısının Değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 7(3), 511-523.
  • Girgin, G. K., & Demir, Ö. (2023). Türkiye’deki Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimine Genel Bir Bakış. Journal Of Gastronomy, Hospitality And Travel. 6(1), 266-275.
  • Görkem, O., & Sevim, B. (2016). Gastronomi Eğitiminde Geç Mi Kalındı, Acele Mi Ediliyor? Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 977-988.
  • Gülcan, D., Ercan, M. O., & Katlav, E. Ö. (2021). Sürdürülebilir Gastronomi Turizminin Bibliyometrik Özellikler Açısından İncelenmesi. Journal Of Tourism & Gastronomy Studies, 9(4), 2540–2560.
  • Güzeller, C. O., & Çeliker, N. (2017). Geçmişten Günümüze Gastronomi Bilimi: Bibliyometrik Bir Analiz. Journal Of Tourism & Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 88-102.
  • Hall, C. M. (2011). Publish And Perish? Bibliometric Analysis, Journal Ranking and The Assessment of Research Quality in Tourism. Tourism Management, 32, 16–27.
  • Hegarty, J. (2011). Achieving excellence by means of critical reflection and cultural imagination in culinary arts and gastronomy education. Journal of Culinary Science & Technology, 9 (2), 55–65.
  • Işık, C., Günlü Küçükaltan, E., Kaygalak Çelebi, S., Çalkın, Ö., Enser, İ., & Çelik, A. (2019). Turizm ve Girişimcilik Alanında Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 119-149.
  • İpar, M. S., Babaç, E., & Kök, A. (2020). Yeşil Nesil Restoranlara Yönelik Müşteri Yorumlarının İçerik Analizi ile Değerlendirilmesi, Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 3(2), 260-269.
  • İşeri, C., & Önçel, S. (2024). Gastronomi Başlığı Altında Yayımlanmış Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(1), 187–203.
  • Jeou-Shyan, L. & Lee, H. Y. (2010). What does it take to be a creative culinary artist? Journal of Culinary Science & Technology, 5 (2–3), 5–22.
  • Karaca, E. (2018). Dünya genelindeki yükseköğretim kurumlarında verilen gastronomi öğreniminin karşılaştırılmalı analizi (Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı). Sakarya Üniversitesi.
  • Karakaş, D., & Çelenk, M. (2024). Bibliometric Analysis of Graduate Thesis Written at the Field of Gastronomy and Culinary Arts at the Level of Doctoral. Journal of Silk Road Tourism Research, 4(1), 1-10.
  • Kargiglioğlu, Ş. (2021). Sokak Lezzetleri Konusuyla İlgili Yapılan Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 1857-1873.
  • Kasaroğlu, K., Sarıbaş, Ö., & Güler, M. E. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitim Programlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(51), 213-225.
  • Keskin, O., & Kızıl, Ş. (2023). Gastronomi ve mutfak sanatları alanında kariyer planlamanın önündeki engeller. Hakkari Review, 7(2), 27-36.
  • Köşker, H. (2020). Coğrafi İşaret Konusunda Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(4), 775-787.
  • Kurnaz, A., Babür, T. E., & Kurnaz, H. A. (2018). Gastronomi Eğitiminde Bir Sosyal Sorumluluk Projesi: Mengen Ulusal Aşçılık Kampı. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 504-520.
  • Kurnaz, A., Kurnaz Akyurt, H. & Kılıç, B. (2014). Ön Lisans Düzeyinde Eğitim Alan Aşçılık Programı Öğrencilerinin Mesleki Tutumlarının Belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 41-61.
  • Mankan, E. (2016). Türkiye’de Sunulan Gastronomi Alanında Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinde Gastronomi Eğitiminin Yeri. The Journal of Turk-Islam World Social Studies, 9(9), 72-81.
  • Mutlu, A. S. (2024). Gastronomi Kenti/Şehri Konulu Makalelerin Maxqda ile Bibliyometrik Analizi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(2), 169-188.
  • Oğan, Y. (2024). Gastronomik Kimlik ve Miras Bağlamında Bir Bibliyometrik Analiz. Tourism and Recreation, 6(1), 76-88.
  • Öney, H. (2016). Gastronomi Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 193-202.
  • Özdemir, S., & Kasap, G. (2021). Ulusal Turizm Kongrelerinde “Gastronomi ve Mutfak Sanatları” İle İlgili Yayınlanan Bildirilerin Bibliyometrik Analizi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 7(4), 391-402.
  • Öztürk, G., & Koç, F. (2024). Gastronomiyi Konu Alan Ulusal Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi. Karadeniz Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 25-50. Padmanandam, K., Bheri, S. P. V. D. S., Vegesna, L. H., & Sruthi, K. (2021). A Speech Recognized Dynamic Word Cloud Visualization for Text Summarization. Proceedings of the 6th International Conference on Inventive Computation Technologies, ICICT 2021, 609–613
  • Pritchard, A. (1969). Statistical Bibliography or Bibliometrics? Journal of Documentation, 25, 348-349.
  • Samancı, Ö. (2020). Gastronomi: Disiplinler arası bir buluşma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31 (1), 92–95.
  • Sandıkçı, M., & Mutlu, H. (2019). Gastronomi Alanında Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Profili (2013-2017). The Journal of Social Sciences, 6(33), 32-42.
  • Sarı, D., Murat, B. D., Murat, E., & Samancı, M. (2024). Nörogastronomi Kavramı ve Uygulamalarının Bibliyometrik Analiz Yöntemi ile İncelenmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 11(3), 66-84.
  • Sarıoğlan, M., Avcıkurt, C., & Sezen, T. S. (2020). Gastronomi Eğitiminde Kavram Yanılgıları. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 3408-3425.
  • Semint, S., & Özbay, G. (2021). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde İstihdam Yapısına İlişkin Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 2060-2075.
  • Sökmen, A., & Karamustafa, A. T. (2024). Gastronomi Eğitimi ile İlgili Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(1), 18-38.
  • Sökmen, C., & Özkanlı, O. (2018). Gastronomi Turizmi Alınyazının Gelişimi: Journal Of Tourism And Gastronomy Studies Dergisinde Yayımlanan Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(2), 99-127.
  • Sünnetçioğlu, A., Yalçınkaya, P., Olcay, M., & Mercan, Ş. O. (2017). Turizm Alanında Yazılmış Olan Gastronomiye İlişkin Tezlerin Bibliyometrik Profili. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 345–354.
  • Şahin, E., Akdağ, G., Çakıcı, C., & Onur, N. (2018). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Anabilim Dallarında Yayınlanan Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 30-41.
  • Şat, R., Sezen, T. S., & Doğdubay, M. (2023). Türkiye’de Gastronomi Eğitiminin Tarihi ve Gelişimi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 34(3), 318-334.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2023). Cumhuriyet Sonrası Türkiye'de Sürdürülebilir Gastronomiye Dair Hazırlanan Lisansüstü Tez Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi. Kent Akademisi, 16(Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Yılı Özel Sayısı), 559–576.
  • Şimşek, A., Solmaz, R., & Güleç, E. (2020). YÖK Atlas Verilerine Göre Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümlerinin Değerlendirilmesi: Ege Bölgesi Örneği. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 127-137.
  • Temizkan, R., Bulgan, B., & Satı, A. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Programlarında Görevli Öğretim Elemanlarının Analizi. Annals of Gastronomy and Tourism Studies, 1(2), 1-13.
  • Temizkan, S. P., & Sever, Y. (2021). Gastronomi Eğitim Mutfaklarının Temel Mutfak Uygulamaları Kapsamında Planlanması: Gerekçelendirme. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 388-419.
  • Timur, B. (2024). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde Proje Temelli Öğrenme ve Akademik Motivasyon. Tourism and Recreation, 6(1), 170-181.
  • Topal, H., & Gök, İ. (2020). Fine Dining Restoranların İstihdam Politikalarına Gastronomi Eğitiminin Etkisi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 2883-2897.
  • Turgut, H., & Güney, S. K. (2021). Üniversite Sektör İş Birliği Çerçevesinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Programlarının Türk Mutfağına Yönelik Derslerinin Sektör İhtiyaçları Bağlamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(4), 2776-2797.
  • Tütüncü, Ö. (2019). Lisans Eğitiminde Mutfak Zanaatları ve Gastronomi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(1), 93-97.
  • Uçuk, C. (2023). Afet Gastronomisi Kapsamında Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümleri İçin Afet Durumlarında Mutfak Yönetimi Dersi Önerisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(1), 459-471.
  • Uygun, E., Levent, S., & Özkul, E. (2019). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren üniversitelerin ders programlarının kırsal turizm açısından incelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 498-516.
  • Ünür, K., & Sünnetçioğlu, S. (2024). Gastronomi Eğitiminde Sanal Gerçeklik Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Gastronomi Akademisyenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Journal of Global Tourism and Technology Research, 5(2), 76-89.
  • Ünüvar, R. T. (2020). Türkiye'de gastronomi eğitiminin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Varol, E., & Seçim, Y. (2022). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Uygulama Mutfağının Tasarım ve Tetkiki: İstanbul Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 763-782.
  • Yalçın, H., & Esen, M. (2016). Bilimin Metrisi. H. Yalçın, M. Esen, S. Burmaoğlu & M. F. Sorkun (Ed.), Bilim, Teknoloji ve İnovasyon Çağında Araştırma Üniversitesi Olmak içinde (s. 101 – 128). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, Z. Ö., & Bulduk, S. (2019). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Kalite Göstergeleri Açısından Değerlendirilmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 7(5), 2770-2804.
  • Yazıcıoğlu, İ., & Özata, E. (2017). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğrencilerinin Ders Programı Algılarının Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 5(4), 17-32.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, İ., Düzgün, M., & Olcay, A. (2023). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenen Problem Durumları Bağlamında Analizi. Aydın Gastronomy, 7(1), 91-106.
  • Yılmaz, O. G. (2019). Türkiye’de Ortaöğretim ve Yükseköğretim Düzeyindeki Gastronomi Eğitiminin Değerlendirilmesi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 229-248.
  • YÖK Atlas. (2024). Gastronomi ve mutfak sanatları lisans programı. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=19024 Erişim tarihi: 14 Aralık 2024.
There are 100 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Gülnihal Kahraman 0000-0003-1730-6869

Düriye Bozok 0000-0002-3703-6918

Publication Date October 19, 2025
Submission Date May 6, 2025
Acceptance Date May 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Kahraman, A. G., & Bozok, D. (2025). Türkiye’de Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi Konusunda Yayınlanmış Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 9(2), 140-166. https://doi.org/10.32958/gastoria.1693069