The aim of the study is to examine the relationship between university students' attitudes towards
measurement and evaluation in education, their commitment to the teaching profession and their
academic hopelessness with various demographic variables. Another aim is to examine the
mediating effect of professional commitment on the assessment and evaluation attitudes of
teacher candidates' academic hopelessness. 473 teacher candidates from Ağrı İbrahim Çeçen
University participated in the study. The study was conducted in relational and scanning model.
In the study, the variables of pre-service teachers' gender, liking the department they studied and
the department they studied were used. Significant differences were obtained in all of the
variables. In addition, it was concluded that professional commitment has a partial mediating
role between academic hopelessness and attitude towards assessment and evaluation in
education. Supporting it with qualitative findings in future research can provide in-depth learning
about the academic hopelessness of teacher candidates, their attitudes towards assessment and
evaluation in education, and their professional commitment.
Professional Commitment Assessment and evaluation in education Academic hopelessness Professional commitment Prospective teachers Mediator role
Çalışmada üniversite öğrencilerinin eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik
tutumlarının öğretmenlik mesleğine bağlılıkları ve akademik umutsuzlukları arasındaki ilişkinin
çeşitli demografik değişkenlerle incelenmesidir. Bir diğer amacı ise öğretmen adaylarının
akademik umutsuzluklarının ölçme ve değerlendirme tutumlarında mesleki bağlılığın aracılık
etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesinden 473 öğretmen adayı
katılmıştır. Yapılan çalışma ilişkisel ve tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışmada öğretmen
adaylarının cinsiyet, okudukları bölüm ve okuduğu bölümü sevme, değişkenleri kullanılmıştır.
Değişkenlerin tamamında anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Ayrıca mesleki bağlılığın akademik
umutsuzluk ile eğitimde ölçme ve değerlendirmeye tutum arasında kısmi aracılık rolünün olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Gelecekte yapılacak olan araştırmalarda nitel bulgularla desteklemek
öğretmen adaylarının akademik umutsuzluklarını, eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik
tutumlarını ve mesleki bağlılıklarını derinlemesine öğrenmeyi sağlayabilir.
Eğitimde ölçme ve değerlendirme Akademik umutsuzluk Mesleki bağlılık Öğretmen adayları Aracılık rolü
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 42 Issue: 2 |