Bu araştırmanın amacı, okul öncesi ve ilkokul öğretmen görüşlerine göre akran zorbalığının nedenleri ve çözüm önerilerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Samsun ili Bafra ilçesinde görev yapan 27 okul öncesi, 31 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örneklem tekniği kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, akran zorbalığının okul öncesi ve ilkokul boyutunda genel olarak sözlü, duygusal ve fiziksel zarar verme çabası, tekrarlayan olumsuz etkilere maruz kalma olduğu görüşleri ifade edilmiştir. Okullarda yapılan akran zorbalığının nedenleri ise okul öncesi boyutunda, ailedeki rol model davranışları, çocuğun psikolojik olumsuz durumları, arkadaş grubu, teknolojik bağımlılık, zorbalığa maruz kalma ve başkalarına uygulama isteği olduğu görüşleri ifade edilmiştir. İlkokul boyutunda ise nedenlerde olan çeşitlilik artmıştır fakat genel olarak toplumsal baskı, öz güven eksikliği, ahlaki eğitim eksikliği, sosyo-ekonomik ve toplumsal yapı bozuklukları, üstünlük kurulma isteği olduğu görülmüştür. Okullarda yapılan akran zorbalığıyla nasıl baş edileceğine ilişkin okul öncesi öğretmenlerin görüşleri; aile çocuk bilgilendirilmeli, farkındalık yaratmak, empati geliştirme, rehberlik hizmetleri, olumlu bir okul iklimi, aile-okul-öğrenci iş birliği görüşleri çoğunluktadır. İlkokul öğretmenlerine göre zorbalığın altta yatan sebebini bulma, çözebilme, tutarlı davranışlar sergileme, yetişkin birine bilgi verme görüşlerinin çoğunlukta olduğu görülmüştür. Çözüm önerileri kısmında ise okul öncesi ve ilkokul öğretmenlerin görüşlerine göre genel olarak çocukları sosyal aktivitelere yönlendirme, okul personeli tarafından sürekli gözlem-inceleme yapma ve toplumsal normların benimsenmesi, ortak çözümler üretmek ve mesleki bilgiyi artırıcı yayınları takip etmek olarak ifade edilmiştir. Bu ve bunun gibi çözümler sayesinde akran zorbalığının en aza inmesi sağlanacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Liderlik |
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |