Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 16 - 34, 30.06.2021

Öz

Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algılarının; “cinsiyet, akademik başarı, anne-baba eğitim durumu ve ailenin aylık geliri” değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama deseninde tasarlanan araştırma, 530 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen “Çocuklar için Problem Çözme Envanteri” aracılığıyla toplanmış, normallik testine dayalı olarak betimsel analizler, t testi ve anova testleri uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, ilkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algılarının “cinsiyet” “akademik başarı” ve “ailenin aylık geliri” değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterirken, “anne ve baba eğitim durumu” değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altun, M. ve Arslan, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme stratejilerini öğrenmeleri üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1-21.
  • Alver, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ve akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 75-88.
  • Arı, M. ve Yaban, H. (2012). 9-11 yaşındaki çocukların sosyal problem çözme becerilerinde cinsiyet ve yaş farklılıkları. Eğitim ve Bilim, 37(164), 188-203.
  • Aydoğan, Y. (2012). Problem çözme ve problem çözme becerilerinin desteklenmesi. Ankara: Özgünkök Yayınıclık.
  • Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretmenlerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 335-347.
  • Berkant, H. G. ve Eren, İ. (2013). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(3), 1021-1041.
  • Biber, A. Ç. ve Kutluca, A. Y. (2013). Farklı öğretim kademelerindeki öğrencilerin problem çözme becerisi algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(2), 276-288.
  • Biçen Kartal, B. Ş. (2018). Ortaokul öğrencilerinde akademik başarının rekabetçi tutum ve problem çözme becerileri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Bingham, A. (2004). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. (Çev: A. Ferhan Oğuzkan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, No: 3130.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. Doi: http://www.itobiad.com/issue/39481/494286.
  • Ceylan, R., Bıçakçı, M. Y., Aral, N. ve Gürsoy, F. (2012) Okul öncesi eğitim kurumunda çalışan öğretmenlerin problem çözme becerilerinin incelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 85-98.
  • Corder, G.W., & Foreman, D.I. (2009). Nonparametric statistics: A step-by-step approach. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Çağatay, E. (2020). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme becerilerini yordayan değişkenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Çakır, F., Akıncı, A., Pepe, K. ve Türkay, İ. (2020). Lisanslı olarak spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerinin bazı değişkenlere göre problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yalvaç Akademi Dergisi, 5(1), 64-72.
  • Çelik, D. ve Güler, M. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin gerçek yaşam problemlerini çözme becerilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 180-195.
  • Çetin, E. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile yıldırmaya maruz kalma düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çeviker, A., Turkay, H. ve Aydın, A. D. (2016). Beden eğitimi ve spor etkinliklerinin 7 ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerine etkisi, İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 58-65.
  • Demir, E. ve Toraman, Ç. (2019). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. II. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi. http://indexive.com/uploads/papers/pap_indexive15944978722147483647.pdf
  • Demirtaş, H. ve Dönmez, B. (2008). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 177-198.
  • Derin, R. (2006). İlköğretim 8 sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri ve denetim odağı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki (İzmir ili örneklemi). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), 155-187.
  • Dow, G. T. & Mayer, R. E. (2004). Teaching students to solve insight problems: evidence for domain specificity in creativity training. Creativity Research Journal, 16(4), 389-402.
  • Durgun, E. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri başarıları ile okuduğunu anlama, grafik okuma ve problem çözme becerisi algıları arasındaki ilişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Durmaz, B. ve Altun, M. (2014) Ortaokul öğrencilerinin problem çözme stratejilerini kullanma düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 73-94.
  • Düzakın, S. (2004). Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Elkin, N. ve Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilim Dergisi, 1(1), 11-18.
  • Forgan, J. W. (2003).“Introduction to problem solving”. Teaching problem solving through children’s literature. (Illustrated by David Tripp). America: Teacher Ideas Press.
  • Genç, M. (2012). Öğretmenlerin çoklu zekâ alanları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 77-88.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bozpolat, E. (2012). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23-40.
  • Güngör, M. (2012). Öğretmen adaylarının problem çözme becerisinin sosyo-ekonomik yapı, aile tipi ve aile tutumları ile ilişkisinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1071-1088.
  • Heller, K. & Heller, K. (2001). Cooperative group problem solving in physics. CA: Brooks/Cole Publishing Company.
  • Heppner, P. P. & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29, 66-75.
  • Hocaoğlu, N. & Akkaş Baysal, E. (2019). Nicel araştırma modelleri-desenleri. (Ed: G. Ocak.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (65-123). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ilgın, H. ve Arslan, D. (2012). Türkçe dersinde metinlerle problem çözme öğretiminin öğrencilerin problem çözme becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 157-176. Doi:https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59489/854981
  • Kalaycı, N. (2001). Sosyal bilgilerde problem çözme ve uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karakuş, G. (2020). İşbirlikli problem çözme öğretim programı tasarısının hazırlanması ve uygulanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Kışkır, G. (2011). Öğretmen adaylarının biliş ötesi farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Koç, C. (2015). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algıları ve öğrenme sürecinde yardım istemeleri. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Dergisi, 23(2), 659-678.
  • Kolubüyük, M. (2020). 8. sınıf öğrencilerinin gerçek yaşam problemlerini çözme becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
  • MEB (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326 Erişim Tarihi: 12.02.2021.
  • Miller, M. & Nunn, G. D. (2001). Using group discussion to improve social problem solving and learning. Education, 12(3), 470-475.
  • Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye giriş (13.Baskı) (Çev: Hüsnü Arıcı ve diğerleri.). Ankara: Meteksan Yayıncılık.
  • Ocak, G. ve Eğmir, E. (2014). Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Asian Journal of Instruction, 2(1), 27-45.
  • Polat, Ş. ve Abaslı, K. (2018). Öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algıları ve öğretmene güvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. TÜBAV Bilim, 11(1), 52-61.
  • Qin, Z., Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1995). Cooperative versus competitive efforts and problem solving. Review of Educational Research, 65(2), 129-143
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N. ve Karasakaloğlu, N. (2009). Öğretmen adaylarının iletişim ve problem çözme becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 187-206.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Serdar, E., Demirel M., Harmandar-Demirel, D. ve Çakır, V. O. (2017). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman algı düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki, Sosyal Bilimler Dergisi, 4(18), 549-560.
  • Serin, O., Bulut-Serin N. ve Saygılı, G. (2010), İlköğretim düzeyinde çocuklar için problem çözme envanteri’nin (ÇPÇE) geliştirilmesi. İlköğretim Online, 9(2), 446-458.
  • Sezen, G. ve Paliç, G. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözme becerisi algılarının belirlenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, Antalya-Turkey.
  • Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st-century learning. Phi Delta Kappa. 90(9), 630-634.
  • Şahin, Ç. (2004). Problem çözme becerisinin temel felsefesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 160-171.
  • Şara, P. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme ve ders çalışma stratejileri, problem çözme becerileri ve denetim odağı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tunç, Y. ve Taşgın, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerisine yönelik algılarının incelenmesi. 1. Uluslararası Iğdır Multidisipliner Çalışmalar Kongresi. Iğdır.
  • Uzunkol, E. ve Özdemir Yılmaz, E. (2018). İlkokul öğrencilerinin sosyal problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(4-Ek Sayı), 351-363. Doi: 10.19126/suje.449597
  • Uzunkol, E. ve Yel, S. (2016). Hayat bilgisi dersinde uygulanan değer eğitimi programının özsaygı, sosyal problem çözme becerisi ve empati üzerine etkisi, Eğitim ve Bilim, 41(183), 267-292.
  • Vatansever Bayraktar, H., Doğan, C., ve Toy, S. (2018). İlkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 27(5), 195-215.
  • Yıldız, S. ve Ekşisu, M. (2011). Problem çözme becerisini geliştirme programının 9. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerisi üzerindeki etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1),189-206. Doi: https://dergipark.org.tr/en/pub/erziefd/issue/5998/79982
  • Yılmaz, N. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin iletişim becerileri, problem çözme becerileri ve empati eğilim düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Yolcu, S. (2019). İlkokul öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyinin problem çözme becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Yurtseven 0000-0001-9963-8642

Gürbüz Ocak 0000-0001-8568-0364

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yurtseven, R., & Ocak, G. (2021). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. International Journal of Social Science Research, 10(1), 16-34.
AMA Yurtseven R, Ocak G. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. IJSSR. Haziran 2021;10(1):16-34.
Chicago Yurtseven, Ramazan, ve Gürbüz Ocak. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 10, sy. 1 (Haziran 2021): 16-34.
EndNote Yurtseven R, Ocak G (01 Haziran 2021) İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. International Journal of Social Science Research 10 1 16–34.
IEEE R. Yurtseven ve G. Ocak, “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi”, IJSSR, c. 10, sy. 1, ss. 16–34, 2021.
ISNAD Yurtseven, Ramazan - Ocak, Gürbüz. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 10/1 (Haziran 2021), 16-34.
JAMA Yurtseven R, Ocak G. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. IJSSR. 2021;10:16–34.
MLA Yurtseven, Ramazan ve Gürbüz Ocak. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research, c. 10, sy. 1, 2021, ss. 16-34.
Vancouver Yurtseven R, Ocak G. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. IJSSR. 2021;10(1):16-34.

*