Bu araştırmanın amacı,
İlköğretim anabilim dalı bünyesinde gerçekleştirilen doktora tezlerinde
kullanılan başarı testlerinin, başarı testi geliştirme adımlarına uygunluğunu
incelemektir. Araştırma, analitik araştırma modeline göre desenlenmiştir. Bu
bağlamda İlköğretim anabilim dalında 2012-2017 yılları arasında
gerçekleştirilen, veri toplama aracı olarak başarı testi kullanılan ve
erişimine izin verilen 67 doktora tezine YÖKTEZ veri tabanından ulaşılmıştır.
Bu tezlerde yer alan başarı testleri; alanyazın taraması, madde havuzu,
belirtke tablosu, uzman görüşü, kapsam geçerliği çalışmaları, pilot uygulama,
madde analizleri (ayırt edicilik, güçlük) ve güvenirlik değerlerinin yer aldığı
araştırmacı tarafından geliştirilen bir kontrol listesi yardımıyla incelenmiştir.
Araştırmada elde edilen veriler ile ilgili olarak belirlenen kategoriler
üzerinden sayısallaştırma gerçekleştirilerek betimsel istatistiki teknikler ile
analiz yapılmıştır. Araştırma kapsamında toplam 62 doktora tezinde ölçme aracı
olarak kullanılan başarı testleri incelenmiştir. İnceleme sonucunda başarı
testi geliştirmenin her aşamasında yetersizlikler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bu yetersizlikler en çok hazırlık aşamasında belirtke tablolarının
hazırlanmasında (%66,1), uygulama aşamasında uzman görüşü alma (%53,2) ve kapsam geçerliği çalışmalarında
(%88,7) görülmektedir. Başarı testi geliştirme sürecinin son basamağı olan
analiz aşamasında ise eksikliklerin diğer aşamalara göre az olması dikkati
çeken bir bulgudur. Her bir aşamanın yeterli düzeyde olduğu başarı testi
sayısının sadece 3 (%4,8) olması tezlerde kullanılan başarı testlerinin
istenilen niteliğe sahip olmadığını göstermektedir. Araştırmadan elde edilen
bulgular doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur.
The purpose of
this research, it is to examine the appropriateness of achievement tests used
in doctoral dissertations department of Primary Education. The research was
designed according to the analytical research model. In this context, the
doctoral dissertations carried out in the department of Primary Education and
using the achievement test as a measurement instrument and accessible was
reached from YÖKTEZ database. The study was conducted with the help of a
checklist including literature review, item pool, table of specifications,
expert opinion, content validity studies, pilot application, item analysis
(item discrimination and difficulty) and reliability values. In the scope of
the research, achievement tests used as a measurement instrument in 62 doctoral
dissertations were examined. As a result of the examination, it was concluded
that the achievement test development was inadequate at every stage. These
inadequacies are mostly seen preparation table of specifications in the
preparatory stage (66.1%), get expert opinion (53.2%) and content validity
(88.7%) in the application stage. In the analysis stage, the last step of the
achievement test development process, it is noteworthy that the deficiencies
are small compared to the other stages. Only 3 (4.8%) of the number of
achievement tests in which each level is sufficient indicates that the
achievement tests used in the theses do not have the desired quality. Some
suggestions were made in the direction of the findings obtained from the
research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.