Sosyal medya ortamları insanların duygu ve düşüncelerini ifade ettikleri popüler platformlar haline gelmiştir. Twitter bu platformların başında gelmektedir. Twitter günümüzde önemli bir veri kaynağına dönüşmüş ve farklı alanlarda duygu analizi çalışmalarında rol oynamıştır. Bu çalışmada covid-19 sürecinde uzaktan eğitime ilişkin atılan tweetler üzerinde duygu analizi çalışması yapılmıştır. Veri seti olarak Kaggle veri paylaşım platformu üzerinden açık erişimle sunulan veri seti kullanılmıştır. Bu veri setinden rastgele alınan 999 kayıt el yordamı ile pozitif veya negatif olarak etiketlenmiştir. KNIME üzerinde duygu analizi modeli kurulmuştur. Etiketlenen bu veri seti KNIME ile uygun düğümler kullanılarak önce ön işleme ile analize hazır hale getirilmiş, daha sonra duygusal analiz aşamalarından geçirilerek, çıktı için başarı hesaplaması yapılmıştır. Sözlük tabanlı yaklaşımın esas alındığı çalışmada %88.4 doğruluk oranına ulaşıldığı görülmüştür.
Social media environments have become popular platforms where people express their feelings and thoughts. Twitter is one of these platforms. Today, Twitter has become an important data source and has played a role in sentiment analysis studies in different fields. In this study, sentiment analysis was conducted on tweets about distance education during the covid-19 process. As the data set, the data set provided with open access over the Kaggle data sharing platform was used. 999 records randomly retrieved from this dataset were manually labeled as positive or negative. A sentiment analysis model was established on KNIME. This labeled data set was first prepared for analysis by preprocessing by using the appropriate nodes with KNIME, and then passed through the emotional analysis stages and a success calculation was made for the output. In the study, which was based on the dictionary-based approach, it was seen that the accuracy rate was 88.4%.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2021 |
Submission Date | June 10, 2021 |
Acceptance Date | August 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...