BibTex RIS Cite

‘Life’ ders kitapları serisinin kültürel bileşenleri açısından değerlendirilmesi

Year 2016, Volume: 12 Issue: 2, 221 - 237, 01.12.2016

Abstract

Bu çalışma 2012’de yayımlanan ve National Geographic (NG) içeriğine sahip yetişkin ders kitapları ‘Life’ A1 ve
A2 seviyelerini ‘kültürlerarası iletişimsel edinç’ ile ilgili unsurlarını incelemiştir. Okuma, yazma, konuşma ve
dinleme becerilerini içeren aktiviteler kitapların kültürel içeriğini incelemek üzere hazırlanmış bir kontrol listesi
ile analiz edilmiştir. Daha detaylı bir şekilde, kitapların öğrencilerin kültürlerarası iletişim edinci geliştirmesine
yardımcı olan kaynak, hedef ve uluslararası kültürlere ait elementleri değerlendirilmiş ve dört beceri etkinlikleri
coğrafya, edebiyat gibi büyük kültür ve yaşam tarzı, gelenekler gibi küçük kültür ögeleri açısından incelenmiştir.
Görseller ve videolar da kültürel ifadeleri açısından analiz edilmiştir. İstanbul’da iki üniversitede daha önce
hazırlık sınıflarında Life ders kitaplarını kullanmış altı öğretim elemanına anket uygulanmıştır. Aynı anket 26
hazırlık öğrencisi için de adapte edilmiştir. Öğretim elemanlarının dördüyle anket bulgularını desteklemek
amacıyla görüşme yapılmıştır. Bulgular, kitapların kültür çeşitliliği açısından zengin olduğunu, fakat Türk
kültürü olan kaynak kültüre dair direkt referanslar bulunmadığını göstermiştir. Büyük ve küçük kültür ögelerinin
çoğunlukla dengeli olduğu, fakat NG içeriğinden dolayı coğrafya temasının diğer temalardan baskın olduğu
gözlemlenmiştir. Kitaplarda kullanılan görsel materyalin otantik olduğu ve dolayısıyla öğrenciyi dil öğrenimi
için teşvik edebileceği düşünülmektedir. Fakat, kitapların derslere kültür öğretimi dahil etmede etkili bir şekilde
kullanılabilmesi için öğretmen kitaplarının bu açıdan geliştirilmesi gerekmektedir.

Evaluation of textbook series ‘Life’ in terms of cultural components

Year 2016, Volume: 12 Issue: 2, 221 - 237, 01.12.2016

Abstract

This study aimed to identify elements related to 'intercultural communicative competence' in the textbook series Life at A1 and A2 level published by National Geographic Learning which incorporates plentiful photographic content. Activities in the textbooks, based on the four skills and visuals, were analyzed through a checklist focusing on source, target and international cultural elements as well as big c and little c features. To explore opinions about the cultural content of the textbooks, a questionnaire was applied to six lecturers from two universities in Istanbul who used them in their English preparatory classes. An adapted version of the instrument was also applied to 26 students. Four of the six lecturers were interviewed. Findings indicated that the textbooks were quite rich in terms of covering a variety of cultures except for direct references to the source culture, which is Turkish. Big C and little c themes were found to be fairly balanced except for overrepresentation of geography due to the textbooks’ National Geographic content. While the textbooks were generally satisfactory, guidance for teachers needs to be more developed for their effective implementation in the classroom in order to integrate cultural components into lessons.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA64TP28PP
Journal Section Research Article
Authors

Ayça Berna Böcü This is me

Salim Razı This is me

Publication Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Böcü, A. B., & Razı, S. (2016). Evaluation of textbook series ‘Life’ in terms of cultural components. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(2), 221-237.
AMA Böcü AB, Razı S. Evaluation of textbook series ‘Life’ in terms of cultural components. Journal of Language and Linguistic Studies. December 2016;12(2):221-237.
Chicago Böcü, Ayça Berna, and Salim Razı. “Evaluation of Textbook Series ‘Life’ in Terms of Cultural Components”. Journal of Language and Linguistic Studies 12, no. 2 (December 2016): 221-37.
EndNote Böcü AB, Razı S (December 1, 2016) Evaluation of textbook series ‘Life’ in terms of cultural components. Journal of Language and Linguistic Studies 12 2 221–237.
IEEE A. B. Böcü and S. Razı, “Evaluation of textbook series ‘Life’ in terms of cultural components”, Journal of Language and Linguistic Studies, vol. 12, no. 2, pp. 221–237, 2016.
ISNAD Böcü, Ayça Berna - Razı, Salim. “Evaluation of Textbook Series ‘Life’ in Terms of Cultural Components”. Journal of Language and Linguistic Studies 12/2 (December 2016), 221-237.
JAMA Böcü AB, Razı S. Evaluation of textbook series ‘Life’ in terms of cultural components. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016;12:221–237.
MLA Böcü, Ayça Berna and Salim Razı. “Evaluation of Textbook Series ‘Life’ in Terms of Cultural Components”. Journal of Language and Linguistic Studies, vol. 12, no. 2, 2016, pp. 221-37.
Vancouver Böcü AB, Razı S. Evaluation of textbook series ‘Life’ in terms of cultural components. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016;12(2):221-37.