Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenliği lisans programı, öğretmenlik uygulaması derslerinin öğrenci boyutunu değerlendirmektir. Bu amaçla, öğretmenlik uygulaması değerlendirme formu kullanılarak, öğrencilerin alanlarında hangi konularda zorlandıkları, nedenleri ile belirlenmeye çalışılmıştır. Daha sonra, öğretmenlik uygulamaları sürecinde yaşadıkları olumsuz deneyimler, fakülte-okul işbirliği çerçevesinde ortaya konulmuştur. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay incelemesi kullanılmıştır. Çalışmaya Ankara’da hizmet veren iki devlet üniversitesinin, okul öncesi öğretmenliği programına devam eden on bir öğrenci (n=11) katılmıştır. Veriler betimsel analiz yapılarak değerlendirilmiştir. Böylece öğrencilerin öğretmenlik uygulaması deneyimleri hakkında mümkün olan en çok bilgiye ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin alanlarında en fazla değerlendirme yöntem ve araçlarını kullanmakta zorlandıklarını göstermiştir. Öğrencilerin kazanımlara uygun değerlendirme biçimlerini belirleyebilme, kazanım göstergelere ulaşma düzeyini belirleyebilme ve uygun değerlendirme materyali hazırlayabilme konularında yetersiz oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin fakülte-okul işbirliği içerisinde karşılaştıkları en büyük sorun ise görev tanımıdır. Öğretmen adayı durumundaki öğrenciler, statülerine uygun şekilde çalıştırılmadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmen adayı değerlendirme formunun alt boyut ve göstergelerinde görülen aksamalar ve fakülte-okul işbirliği içerisinde yaşanan problemler çalışmada detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Ortaya konan sorunlar okul öncesi öğretmenliği programının kendine has özelliklerini de yansıtmaktadır. Bu yönü ile çalışmanın, okul öncesi eğitimi alanına yönelik öğretmenlik uygulaması dersi düzenlemelerine ışık tutması beklenmektedir.
The purpose of this study was to evaluate the prospective kindergarten teachers’ practicum experiences. For this purpose, prospective teachers’ challenging subjects were determined using prospective teacher evaluation form and the reasons of those challenges were determined. Besides, their problems during practicum experiences, related to faculty and school cooperation, were presented in the collaboration context. One of the qualitative methods, case study, was organized as a research model. Data were collected from eleven prospective teachers (n=11) attending to early childhood education program in two different public universities. They were analyzed descriptively to gain the most information from prospective teachers. Results indicated that prospective teachers were having serious difficulty in measurement matters. Prospective teachers did not adequately plan the measurement tools for evaluating goals and objectives, and children’s’ achievement. They also did not adequately set appropriate measurement tools for children. Results also showed that one of the major problems prospective teachers’ had in collaboration context was job definition. They stated that their work was sometimes quite different from what it should be. Other issues in professional development and in the collaboration context explored and presented in the study. The study also put unique characteristics of early childhood program such as play based curriculum and activities. It is expected that this study will enlighten the policy makers to regulate practicum courses effectively.
Other ID | JA43PJ75SC |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 21 Issue: 4 |