BibTex RIS Cite

Dijital Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği

Year 2016, Volume: 24 Issue: 3, 1229 - 1244, 15.07.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı orta öğretim düzeyinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin dijital teknolojiye yönelik tutumlarını belirlenmesini sağlayacak bir aracın geliştirilmesidir. Çalışma grubunu 2013-2014 öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle İlçesine bağlı 5 farklı orta öğretim kurumundaki toplam 689 öğrenci oluşturmuştur. Dijital Teknolojiye Yönelik Tutum (DTYT) ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması için kapsam geçerliği, yapı geçerliği, düzeltilmiş madde-toplam korelasyonu, Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı ve iki yarı test korelasyonu incelenmiştir. Ayrıca, DTYT ölçeğinin faktör yapısı doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmış ve modelin iyi bir uyuma sahip olduğu doğrulanmıştır. Yapılanan alizler sonucunda toplam 39 maddeyi içeren ölçek sekiz faktörlü bir yapıdan oluşmaktadır.

References

  • Akkoyunlu, B., Soylu, M.Y. & Çağlar M. (2010). Üniversite öğrencileri için sayısal yetkinlik ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 39: 10-19.
  • Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ardies, J.,Maeyer, S.D. &Gijbels, D., (2013). Reconstructing the pupils attitude towards tech- nology survey. Design and Technology Education: an International Journal, 18 (1), 8 – 19.
  • Baykul,Y. (2000). Eğitim ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ösym Ya- yınları Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Soysal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Yayınları
  • Cabi, E. ve Yalçinalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (mkö): geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85- 96. (ISSN: 1300-5340).
  • Calvini, A., Fini, A. & Ranieri M., (2008). Models and instruments for assessing digital com- petence at school. Journal of E-Learning and Knowledge Society, Vol 4-3 , 183-193.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis. Third Ed. Continuum, London.
  • Çoşkun B., (2015). İletişim teknolojilerinin stratejik kaynak yönetimi: Türk Telekomünikas- yon Anonim Şirketi (ttaş) örneği, Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1 (1) 2015, 31-53.
  • Çoban, A. E. (2013). Türkiye’de ergenlerin duygusal özerkliklerinin bazı demografik değiş- kenlere göre incelenmesi, Education and Science, Vol. 38, No 169.
  • Duyan, V. ve Gelbal, S. (2008). Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışma- sı. Eğitim ve Bilim, 33(148)
  • Gokhale, A.A., Brauchle, P.E. & Machina, K. (2013). Scale to measure attitudes toward infor- mation technology. International Journal of Information andCommunicationTechnolog- yEducation. 9(3), 13-26.
  • Horzum, M. B: (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeyleri- nin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi , Eğitim ve Bilim [Education and Science] 36 (159), 56-68.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim, Ankara: Beykent Üniversitesi Yayınevi
  • Kalelioğlu, F. (2013). Temel Kavramlar. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (Ed. Emine Cabı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. UKK Routledge:1990.
  • Özdamar, K.(2002). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1, Kaan Kitapevi.
  • Püsküllüoğlu, A. (2010). Arkadaş Türkçe sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Muller, H. (2003). Evaluating the fit of structu- rale quation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Met- hods of PsychologicalResearch-Online, 8, 23-74.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara:Gazi Kitabevi. (12. Baskı).
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Nobel Yayın Dağıtım, 3. Baskı
  • TDK. (2014). Büyük Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. 01.05.2014 tarihinde http://www.tdk. gov.tr/index adresinden alınmıştır.
  • Turgut, M. F. (1997). Eğitimde ölçme değerlendirme metodları. Onuncu Baskı, Ankara: Yar- gıcı Matbaası
  • Vandewater, E.A., & S-J. Lee. (2009). Measuring children’s media use in the digital age: issu- es and challenges. American Behavioral Scientist 52 (8): 1152-1176.
  • Volman, M.,Eck, E.V., Heemskerk, I. & Kuiper, E. (2005). New technologies, new differen- ces. Gender and ethnic differences in pupils’ use of ıct in primary and secondary educati- on. Computers&Education, 45(1), 35-55.
  • Yurdugül, H.,& Aşkar, P. (2008). An investigation of the factorial structures of pupils’ attitude towards technology (PATT): A Turkish sample. Elementary Education Online , 7(2), 288- 309. http://ilkogretim-online.org.tr/vol7say2/v7s2m5.pdf?ref=Guzels.TV adresinden 01 Haziran 2014 tarihinde edinilmiştir.

Attitude Scale For Digital Technology

Year 2016, Volume: 24 Issue: 3, 1229 - 1244, 15.07.2016

Abstract

The purpose of this study was to develop a scale to measure attitudes of elementary level students towards digital technologies. The participants of the study were 689 students enrolled in 5 different elementary level schools in Ankara during the 2013-2014 education year. For the reliability and validity analysis of the Attitude towards Digital Technology (ATDT) scale, content validity, construct validity, corrected item-total correlations, Cronbach’s Alpha co-efficient, and two split-half correlation tests were carried out. Moreover, the scale were tested through confirmatory factor analysis and it was confirmed that the model has a good fitness index. As a result of the analyses, it was discovered that the scale has eight factors with 39 items.

References

  • Akkoyunlu, B., Soylu, M.Y. & Çağlar M. (2010). Üniversite öğrencileri için sayısal yetkinlik ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 39: 10-19.
  • Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ardies, J.,Maeyer, S.D. &Gijbels, D., (2013). Reconstructing the pupils attitude towards tech- nology survey. Design and Technology Education: an International Journal, 18 (1), 8 – 19.
  • Baykul,Y. (2000). Eğitim ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ösym Ya- yınları Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Soysal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Yayınları
  • Cabi, E. ve Yalçinalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (mkö): geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85- 96. (ISSN: 1300-5340).
  • Calvini, A., Fini, A. & Ranieri M., (2008). Models and instruments for assessing digital com- petence at school. Journal of E-Learning and Knowledge Society, Vol 4-3 , 183-193.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis. Third Ed. Continuum, London.
  • Çoşkun B., (2015). İletişim teknolojilerinin stratejik kaynak yönetimi: Türk Telekomünikas- yon Anonim Şirketi (ttaş) örneği, Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1 (1) 2015, 31-53.
  • Çoban, A. E. (2013). Türkiye’de ergenlerin duygusal özerkliklerinin bazı demografik değiş- kenlere göre incelenmesi, Education and Science, Vol. 38, No 169.
  • Duyan, V. ve Gelbal, S. (2008). Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışma- sı. Eğitim ve Bilim, 33(148)
  • Gokhale, A.A., Brauchle, P.E. & Machina, K. (2013). Scale to measure attitudes toward infor- mation technology. International Journal of Information andCommunicationTechnolog- yEducation. 9(3), 13-26.
  • Horzum, M. B: (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeyleri- nin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi , Eğitim ve Bilim [Education and Science] 36 (159), 56-68.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim, Ankara: Beykent Üniversitesi Yayınevi
  • Kalelioğlu, F. (2013). Temel Kavramlar. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (Ed. Emine Cabı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. UKK Routledge:1990.
  • Özdamar, K.(2002). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1, Kaan Kitapevi.
  • Püsküllüoğlu, A. (2010). Arkadaş Türkçe sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Muller, H. (2003). Evaluating the fit of structu- rale quation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Met- hods of PsychologicalResearch-Online, 8, 23-74.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara:Gazi Kitabevi. (12. Baskı).
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Nobel Yayın Dağıtım, 3. Baskı
  • TDK. (2014). Büyük Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. 01.05.2014 tarihinde http://www.tdk. gov.tr/index adresinden alınmıştır.
  • Turgut, M. F. (1997). Eğitimde ölçme değerlendirme metodları. Onuncu Baskı, Ankara: Yar- gıcı Matbaası
  • Vandewater, E.A., & S-J. Lee. (2009). Measuring children’s media use in the digital age: issu- es and challenges. American Behavioral Scientist 52 (8): 1152-1176.
  • Volman, M.,Eck, E.V., Heemskerk, I. & Kuiper, E. (2005). New technologies, new differen- ces. Gender and ethnic differences in pupils’ use of ıct in primary and secondary educati- on. Computers&Education, 45(1), 35-55.
  • Yurdugül, H.,& Aşkar, P. (2008). An investigation of the factorial structures of pupils’ attitude towards technology (PATT): A Turkish sample. Elementary Education Online , 7(2), 288- 309. http://ilkogretim-online.org.tr/vol7say2/v7s2m5.pdf?ref=Guzels.TV adresinden 01 Haziran 2014 tarihinde edinilmiştir.
There are 26 citations in total.

Details

Other ID JA42MP77BM
Journal Section Review Article
Authors

Emine Cabı This is me

Publication Date July 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 24 Issue: 3

Cite

APA Cabı, E. (2016). Attitude Scale For Digital Technology. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1229-1244.

10037