Bu araştırmanın genel amacı, lise öğrencilerinin İngilizce ile ilgili öz yeterlik algılarının ve yabancı dil öğrenme kaygılarının incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Gaziantep ilinin Şahinbey ilçesindeki bir lisede 2019-2020 eğitim-öğretim yılında 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda öğrenim gören 1118 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla seçilen 686 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “İngilizce ile İlgili Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” ve “Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet değişkeninin lise öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algılarında belirleyici bir etkiye sahip olmadığı belirlenmiştir. Sınıf düzeyinin lise öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algılarında etkili olduğu, 9 ve 10. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin İngilizce öz yeterlik algılarının daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Aile maddi gelir düzeyinin lise öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algılarında belirleyici olduğu ve aile maddi gelir düzeyi 5001 TL ve üzeri olan öğrencilerin İngilizce öz yeterlik algılarının aile maddi geliri daha düşük öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Herhangi bir İngilizce kursuna katılan lise öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algılarının katılmayan öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. İngilizce dersine çalışma sıklığının lise öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algılarında etkili olduğu ve ders çalışma sıklığı arttıkça öğrencilerin İngilizce öz yeterlik algılarının da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra cinsiyet değişkeninin lise öğrencilerinin yabancı dil öğrenme kaygılarını etkilediği; kız öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygılarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sınıf düzeyinin lise öğrencilerinin yabancı dil öğrenme kaygılarında etkili olduğu; 9, 10 ve 11. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygılarının 12. sınıfta öğrenim gören öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aile gelir düzeyinin lise öğrencilerinin yabancı dil öğrenme kaygıları üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olmadığı sonucuna varılmıştır. İngilizceye yönelik kursa katılmayan lise öğrencilerinin yabancı dil öğrenme kaygılarının katılan öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmada İngilizce dersine çalışma sıklığının lise öğrencilerinin yabancı dil öğrenme kaygılarını etkilediği; İngilizce dersine çalışma sıklığı azalan öğrencilerin kaygılarının da arttığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca, lise öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik algıları ile yabancı dil öğrenme kaygıları arasında orta düzeyde ve negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
İngilizce öz yeterlik inancı öz yeterlik inancı lise öğrencileri yabancı dil öğrenme kaygısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 3 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.