The purpose of this study is to investigate argument models used in science education comprehensively. Models were investigated based on patterns of used in science education, components, content and structural patterns used in science education. An example, which was designed as appropriate to science education subject area, was used when models were investigated. Domain-general models were assessed considering research results about how they used in science education. Firstly, domain-general but also used in science education models were assessed. Then, domain-specific argumentation models used in science education was assessed. In the results of this assessment, advantages and limitations of the practices of these models in science education was determined. In the light of the advantages and limitations of assessed models, a Turkish argumentation model was proposed considering Turkish language and culture structure. By giving proposed model, it was aimed to provide Turkish theoretical model for next studies about argumentation in science education.
Bu çalışmanın amacı son otuz yılda fen eğitiminde kullanılan argümantasyon modellerini ayrıntılı bir şekilde incelemektir. Modeller fen eğitimindeki kullanım biçimleri, birleşenleri, içerik ve yapısal olarak fen eğitiminde kullanılması bakımından uygunluğu temel alınarak incelenmeye çalışılmıştır. Modeller incelenirken fen eğitimi konu alanına uygun olarak hazırlanmış bir örnek kullanılarak incelenmiştir. Alan bağımsız olan modellerin fen eğitiminde nasıl kullanıldığına dair yapılan araştırma sonuçları göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Öncelikle alan bağımlı olmayan ama fen eğitiminde de kullanılan modeller incelenmiştir. Daha sonra direkt olarak alana özgü geliştirilen ve fen eğitiminde kullanılan argümantasyon modelleri incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda bu modellerin fen eğitiminde kullanılmasının sağlayacağı avantaj ve sınırlılıklar tespit edilmiştir. İncelenen tüm modellerin avantaj ve sınırlılıkları ışığında Türkçe dil ve kültür yapısına uygun olarak tasarlanan Türkçe argümantasyon modeli önerilmiştir. Önerilen model ile fen eğitimi alanında argümantasyon konusunda yapılacak olan çalışmalara Türkçeye uygun teorik bir model sağlanması amaçlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2015 |
Submission Date | April 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 35 |