Afet, insanlara ve
onların yaşam alanlarına zarar veren bütün olaylardır. Bu olaylardan kaynağını
doğadan alanlara doğal afet, insandan alanlara ise beşeri afet denilmektedir.
İnsanlar sürekli olarak farklı zaman, mekân ve şekillerde bu tür olaylarla
karşılaştığı için bu oluşumlardan zarar görmesi kaçınılmaz bir durumdur. Hal
böyle olunca afet kavramından bireylerin ne anladıkları da merak edilmektedir. Bu
çalışmanın amacı afet kavramının, örgün eğitimin bütün kademelerinde öğrenim
gören öğrenciler tarafından nasıl algılandığı ve kavramda ne gibi değişiklikler
olduğunu tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016–2017
eğitim-öğretim yılında Kırşehir ilinde Milli Eğitime bağlı anaokulu, ilkokul,
ortaokul, lise ve lisans düzeyinde eğitim alan 160 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, öğrencilerin belirli bir yaş ve
zeka olgunluğuna eriştiği öngörüldüğünden eğitimin her kademesinin son
basamağında uygulanması esas alınarak amaçsal örnekleme yönteminin, her
kademede afet kavramının nasıl algılandığının belirlenmesi için ise boylamsal
araştırma yönteminin kullanıldığı nitel bir çalışma olarak planlanmıştır. Öğrencilerin
görüşlerini belirlemek amacıyla iki açık uçlu sorulardan oluşan yarı
yapılandırılmış mülakat formu oluşturulmuş ve formun geçerlik ve güvenirliği
uzman görüşü alınarak sağlanmıştır. Yapılan
mülakatla, öğrencilere “afet nedir?” ve “afetlere örnekler veriniz” soruları
sorulmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde, betimsel analiz ve içerik analiz
yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analiz
sonuçlarına göre; öğrencilerin afet kavramını çoğunlukla yanlış veya eksik
anladıkları tespit edilmiştir.
Disasters cover all
the events that damage both humans and their living environment. The disasters which
stem from nature are called natural disasters while those which stem from humankind,
are called human disasters. Since humans constantly encounter such events at different
times, places and in different forms, it is inevitable that they will be affected
by them. Thus, one wonders what people understand the concept of disaster to
be. The aim of this study is to identify the students from all the education levels
who perceive the concept of disaster and to detect the differences within these
perceptions. The study sample consists of 160 students at the level of preschool,
primary, secondary, high school, graduate and master studies in Kırşehir during
the 2016-2017 academic year. Since the students are thought to reach a specific
age and intelligence growth at the final level of each education stage, the participants
were selected from the final levels of each education stage. The study was designed
using the purposive sampling method and as a qualitative research making use of
longitudinal research since it aims to determine how the concept of disaster is
perceived at each education level. To determine students’ opinions, a semi-structured
interview form which includes two open-ended questions was used, and the validity
and reliability studies of the form was conducted with experts opinions. During
the interviews, the students were asked “What is a disaster?” and “Can you give
examples of disasters?” n the evaluation of the obtained data, descriptive analysis
and content analysis methods were used. According to the results of the analysis
obtained from the research; It was determined that the students understood the disaster
concept mostly wrongly or incompletely.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 21, 2017 |
Submission Date | August 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 44 |