The purpose of this study was to examine and compare
the levels of mathematics anxiety for gifted and
non-gifted students. Also it was investigated that gifted and non-gifted
students’ mathematics anxiety levels with respect to gender, grade level, and
mathematics achievement level. Relational survey method was used. Participants
of the study consisted of 140 gifted and 815 non-gifted students from 6th
through 8th grades. Results of the study indicate that gifted students have significantly
lower mathematics anxiety than non-gifted students. Furthermore, levels of
mathematics anxiety differ significantly with respect to grade level for non-gifted
students. This is not true for gifted students. Findings also showed
that both gifted and non-gifted girls have higher mathematics anxiety levels
compared to boys, whereas this difference was not found significant. Findings
also showed that mathematics achievement has a significant impact on non-gifted
students’ mathematics anxiety. However, gifted students’ mathematics anxiety
was not significantly differ with respect to mathematics achivement.
Bu çalışmanın amacı üstün yetenekli olan ve olmayan
öğrencilerin matematik kaygı düzeylerini belirlemek ve bazı değişkenlere
(cinsiyet, sınıf seviyesi ve matematik başarısı) göre karşılaştırmaktır. Bu çalışmada nicel araştırma
yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcılar
6-8. sınıflarda okumakta olan 140 üstün yetenekli öğrenciden ve 815 üstün
yetenekli olmayan öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre; üstün
yetenekli öğrencilerin matematik kaygı düzeylerinin üstün yetenekli olmayan
akranlarına göre daha düşük olduğu bulunmuştur. Ayrıca, üstün yetenekli olmayan
öğrencilerin matematik kaygı düzeyleri sınıf seviyesine göre anlamlı bir
farklılık göstermiştir. Bu durum üstün yetenekli öğrenciler için geçerli
değildir. Üstün yetenekli ve üstün yetenekli olmayan öğrenci gruplarında kız
öğrencilerin kaygı düzeylerinin erkek öğrencilerin kaygı düzeylerinden yüksek
olduğu ancak bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur.
Ayrıca matematik karne notunun üstün yetenekli olmayan öğrenci grubunun
matematik kaygı düzeyi üzerinde anlamlı bir farklılık yarattığı görülmüştür.
Üstün yetenekli öğrenci grubu için karne notu matematik kaygısı üzerinde
istatistiksel olarak anlamlı bir fark yaratmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | November 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |