Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA) 2012 uygulamasına katılan yaklaşık beş bin öğrencinin, matematik başarısını etkileyen değişkenleri belirlemektir. Çalışmada PISA 2012 verileri kullanılmıştır. Veriler OECD’nin PISA ile ilgili resmi web sayfası olan http://www.oecd.org/pisa/data/ adresinden alınmıştır. İlişkisel türdeki bu araştırmada, matematik başarısına etkisi araştırılan değişkenler; anne-baba eğitim düzeyi, cinsiyet, evde konuşulan dil, ESCS (ekonomik, sosyal ve kültürel statü) indeksi, öğrencilerin matematiğe dair kaygı ve tutumlarıdır. Bu değişkenlerin matematik başarısıyla ilişkisini belirlemek için Çoklu Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, baba eğitim düzeyi (p>,05) dışındaki diğer bağımsız değişkenler tek başlarına bağımlı değişkeni anlamlı şekilde yordamaktadırlar (F(7:1487) =54,758, p<,05). Araştırmaya konu olan tüm değişkenlerin matematik başarısını ne kadar etkilediğini araştırılmış, analiz sonucunda matematik başarısı üzerinde en önemli değişkenin ESCS indeksi (β=,306) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Standartlaştırılmış beta (B) değerleri incelendiğinde, yordayıcı değişkenlerin matematik puanları üzerindeki göreli önem sırası şu şekildedir; ESCS indeksi (β=,306), matematik kaygısı (β=-,210), cinsiyet (β=,089), anne eğitim düzeyi (β=,064), evde konuşulan dil (β=-,063), matematik tutumu (β=-,054). Regresyon katsayılarının anlamlılık düzeyleri incelendiğinde, bu değişkenlerin tümü istatistiksel olarak anlamlı yordayıcı değişkenlerdir. Bu bulgulardan, Türkiye’de matematik başarısında sosyo-ekonomik ve kültürel değişkenlerin önemli belirleyiciler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulguların; eğitimde karar vericilere, uygulayıcılara, araştırmacılara ışık tutması hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2021 |
Submission Date | December 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 57 |