Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri

Year 2018, Volume: 47 Issue: 47, 69 - 84, 01.01.2018
https://doi.org/10.15285/maruaebd.292043

Abstract

Bu
çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgiye ulaşma ve bilgiyi
işleme becerilerini belirlemektir. Bu amaçla katılımcıların deney tasarlama,
verileri kaydetme, grafik çizme ve değişkenleri belirleme beceri düzeyleri
incelenmiştir. Ayrıca katılımcıların bu becerileri cinsiyet, bilgisayara sahip
olma durumu ve sınıf düzeyi sosyodemografik değişkenleri açısından da
incelenmiştir. Araştırma Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği
programında 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında I., II., III. ve
IV. sınıflarda öğrenim gören 121 öğrenciyle 
yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu
ile birlikte açık uçlu maddelerden oluşan bir Bilimsel Süreç Becerileri Testi kullanılmıştır. Bu araştırmada
ölçeğin Cronbach-Alfa güvenirlik katsayısı 0.95 olarak hesaplanmıştır. Veriler
SPSS 20.0 paket programı ile uygun istatistiksel teknikler kullanılarak analiz
edilmiştir. Analizler sonucu; öğrencilerin deney tasarlama, verileri kaydetme,
grafik çizme ve değişkenleri belirleme beceri düzeyleri açısından başarı
yüzdesinin %30,00 olduğu belirlenmiştir. Çalışmada, bu beceriler içerisinde
öğretmen adaylarının değişkenleri belirleme ve hipotez kurma becerisinde başarı
oranının en yüksek (% 65,55), grafik çizme becerisinde ise en düşük (% 9,54)
düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların bilgiye ulaşma ve
bilgiyi işleme becerilerinin cinsiyet ve bilgisayara sahip olma durumu
değişkenleri açısından anlamlı fark göstermediği, ancak sınıf düzeyi değişkenine
göre anlamlı fark olduğu saptanmıştır. 

References

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Ango, M. L. (2002). Mastery of science process skills and their effective use in the teaching of science: An educology of science education in the nigerian context. International Journal of Educology, 16( 1), 11–30.
  • Ateş, S. ve Bahar, M. (2002). Araştırmacı fen öğretimi yaklaşımıyla sınıf öğretmenliği 3. Sınıf öğrencilerinin bilimsel yöntem yeteneklerinin geliştirilmesi. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ Eğitim Fakültesi.
  • Ateş, S. (2005). Öğretmen adaylarının değişkenleri belirleme ve kontrol etme yeteneklerinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 21-39.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Başağa, H., Geban, Ö. ve Tekkaya, C. (1994). The effect of the ınquiry teaching method on biochemistry and science process skills achievements. Biochemical Education, 22(1), 29-32.
  • Beichner, R. J., (1994). Testing student interpretation of kinematics graphs. American Journal of Physics, 62, 750-762.
  • Bluhm, W. J. (1979). The effects of science process skill instruction on preservice elementary teachers’ knowledge of ability to use, and ability to sequence science process skills. Journal of Research in Science Teaching, 16(5), 427-432.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
Year 2018, Volume: 47 Issue: 47, 69 - 84, 01.01.2018
https://doi.org/10.15285/maruaebd.292043

Abstract

References

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Ango, M. L. (2002). Mastery of science process skills and their effective use in the teaching of science: An educology of science education in the nigerian context. International Journal of Educology, 16( 1), 11–30.
  • Ateş, S. ve Bahar, M. (2002). Araştırmacı fen öğretimi yaklaşımıyla sınıf öğretmenliği 3. Sınıf öğrencilerinin bilimsel yöntem yeteneklerinin geliştirilmesi. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ Eğitim Fakültesi.
  • Ateş, S. (2005). Öğretmen adaylarının değişkenleri belirleme ve kontrol etme yeteneklerinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 21-39.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Başağa, H., Geban, Ö. ve Tekkaya, C. (1994). The effect of the ınquiry teaching method on biochemistry and science process skills achievements. Biochemical Education, 22(1), 29-32.
  • Beichner, R. J., (1994). Testing student interpretation of kinematics graphs. American Journal of Physics, 62, 750-762.
  • Bluhm, W. J. (1979). The effects of science process skill instruction on preservice elementary teachers’ knowledge of ability to use, and ability to sequence science process skills. Journal of Research in Science Teaching, 16(5), 427-432.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Nagihan Tanık Önal

Uğur Büyük

Sibel Saraçoğlu This is me

Publication Date January 1, 2018
Acceptance Date December 18, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 47 Issue: 47

Cite

APA Tanık Önal, N., Büyük, U., & Saraçoğlu, S. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 47(47), 69-84. https://doi.org/10.15285/maruaebd.292043