BibTex RIS Cite

-

Year 2005, Volume: 21 Issue: 21, 161 - 168, 16.10.2013

Abstract

The aim of this research is to investigate if there is difference between the
rural and urban area high school students’ hope levels in terms of their perceived
social support from parents. The sample of the study is composed by 375 female
and 354 male, totally 729, 2004-2005 educational year students of two
highschools from rural and urban areas of Ankara. Demographic Information
Form, Hope Scale, State Hope Scale, and Perceived Social Support Scales are
employed to the students. The results of the study indicates that there is a
significant difference in students’ hope levels in terms of their perceived social
support from parents and the area they live; however, there is no gender
difference found out.
Key words : State hope, dispositional hope, perceived social support from
parents.

References

  • Akman, Y. & Korkut F. (1993). Umut ölçeği üzerine bir çalışma. H. Ü. E ğ itim Fakültesi Dergisi, 9 , 193-202.
  • Curry, L. A., Snyder, C. R., Cook, D. L., Ruby, B. C., & Rehm, M. (1997). Role of hope in academic and sport achievement. [Umudun akademik ve spor başarısındaki rolü]. Journal of Personality and Social Psychology, 73 (6), 1257-1267.
  • Denizli, S. (2004). The Role Hope and Study Skills in Predicting Test Anxiety Levels of University Students [Umut ve Çalışma Becerilerinin Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygısını Yordamadaki Rolü]. Unpublished Master’s Thesis. Ankara, Middle East Technical University.
  • Frank, J. (1968). The role of hope in psychotherapy [Umudun psikoterapideki rolü]. International Journal of Psychiatry, 5 , 383-385.
  • Irving, L. M., Snyder, C. R., & Crowson, J. J., Jr. (1998). Hope and coping with cancer by college women [Üniversiteli kadınlarda umut, ve kanserle başaçıkma]. Journal of Personality, 66 (2), 195-214.
  • Snyder, C. R., Feldman, D. B., Shorey, H. S., & Rand, K. L. (2002). Hopeful choices: A school counselor’s guide to hope theory [Umutlu seçimler: Bir okul danışmanının umut teorisi rehberi]. Professional School Counseling, 5 (5), 298-307.
  • Snyder, C. R., Irving, L. M., & Anderson, J. R. (1991). Hope and Health [Umut ve Sağlık]. C. R. Snyder, & D. R. Forsyth (Ed.), Handbook of social and clinical psychology: The health perspective (Sosyal ve klinik psikoloji el kitabı: Sağlık bakış açısı, s.285-305). Elmsford, NY: Pergamon Press.
  • Snyder, C. R., Sympson, S. C., Ybasco, F. C., Borders, T. F., Babyak, M. A., & Higgins, T. F. (1996). Development and validation of the state hope scale [Durumluk umut ölçeğinin geliştirilmesi ve geçerliği]. Journal of Personality and Social Psychology, 70 (2), 321-335.
  • Ünüvar, A. (2003). Çok Yönlü Algılanan Sosyal Desteğin 15-18 Yaş Arası Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisine ve Benlik Saygısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya, Selçuk Üniversitesi.

KIRSAL VE İL MERKEZİNDE YAŞAYAN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN UMUT DÜZEYLERİNİN AİLEDEN ALGILANAN SOSYAL DESTEK DÜZEYİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2005, Volume: 21 Issue: 21, 161 - 168, 16.10.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı kırsal bölgede ve il merkezinde okuyan lise
öğrencilerinin umut düzeylerinin aileden algılanan sosyal destek düzeyine göre
farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Çalışmanın örneklemini Ankara
merkez ilçe ve dış ilçede (kırsal) yer alan iki liseden 2004-2005 eğitim-öğretim
yılında öğrenim gören 375 kız ve 354 erkek öğrenci olmak üzere toplam 729
öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere kişisel bilgi formu, Umut Ölçeği, Durumluk
Umut Ölçeği ve Aileden Algılanan Sosyal Destek Ölçeği uygulanmıştır.
Araştırma bulgularına göre öğrencilerin umut düzeyleri aileden algılanan sosyal
destek düzeyi ve yaşadıkları bölgeye göre anlamlı bir farklılık gösterirken,
cinsiyete göre anlamlı bir farklılık elde edilmemiştir.

References

  • Akman, Y. & Korkut F. (1993). Umut ölçeği üzerine bir çalışma. H. Ü. E ğ itim Fakültesi Dergisi, 9 , 193-202.
  • Curry, L. A., Snyder, C. R., Cook, D. L., Ruby, B. C., & Rehm, M. (1997). Role of hope in academic and sport achievement. [Umudun akademik ve spor başarısındaki rolü]. Journal of Personality and Social Psychology, 73 (6), 1257-1267.
  • Denizli, S. (2004). The Role Hope and Study Skills in Predicting Test Anxiety Levels of University Students [Umut ve Çalışma Becerilerinin Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygısını Yordamadaki Rolü]. Unpublished Master’s Thesis. Ankara, Middle East Technical University.
  • Frank, J. (1968). The role of hope in psychotherapy [Umudun psikoterapideki rolü]. International Journal of Psychiatry, 5 , 383-385.
  • Irving, L. M., Snyder, C. R., & Crowson, J. J., Jr. (1998). Hope and coping with cancer by college women [Üniversiteli kadınlarda umut, ve kanserle başaçıkma]. Journal of Personality, 66 (2), 195-214.
  • Snyder, C. R., Feldman, D. B., Shorey, H. S., & Rand, K. L. (2002). Hopeful choices: A school counselor’s guide to hope theory [Umutlu seçimler: Bir okul danışmanının umut teorisi rehberi]. Professional School Counseling, 5 (5), 298-307.
  • Snyder, C. R., Irving, L. M., & Anderson, J. R. (1991). Hope and Health [Umut ve Sağlık]. C. R. Snyder, & D. R. Forsyth (Ed.), Handbook of social and clinical psychology: The health perspective (Sosyal ve klinik psikoloji el kitabı: Sağlık bakış açısı, s.285-305). Elmsford, NY: Pergamon Press.
  • Snyder, C. R., Sympson, S. C., Ybasco, F. C., Borders, T. F., Babyak, M. A., & Higgins, T. F. (1996). Development and validation of the state hope scale [Durumluk umut ölçeğinin geliştirilmesi ve geçerliği]. Journal of Personality and Social Psychology, 70 (2), 321-335.
  • Ünüvar, A. (2003). Çok Yönlü Algılanan Sosyal Desteğin 15-18 Yaş Arası Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisine ve Benlik Saygısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya, Selçuk Üniversitesi.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Gülşah Kemer This is me

Gökhan Atik This is me

Publication Date October 16, 2013
Published in Issue Year 2005 Volume: 21 Issue: 21

Cite

APA Kemer, G., & Atik, G. (2013). KIRSAL VE İL MERKEZİNDE YAŞAYAN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN UMUT DÜZEYLERİNİN AİLEDEN ALGILANAN SOSYAL DESTEK DÜZEYİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(21), 161-168.