The purpose of the present study is to investigate the life-long learning tendencies of preservice teachers and compare these tendencies in relation to different variables. The study is a quantitative study designed in the survey model. The universe of the study is comprised of 1125 students attending the Education Faculty of Dumlupınar University in 2014-2015 academic year and sampling consists of 286 pre-service teachers selected from the universe through stratified sampling technique. In the study, “Lifelong Learning Tendencies Scale (LLLTS)” developed by Diker-Coşkun and Demirel (2010) was employed as a data collection instrument. Within the study, descriptive statistics were calculated to determine the pre-service teachers’ life-long learning tendencies. In paired comparisons, t-test and in comparisons having more than three dimensions, ANOVA were employed. In cases where the normality of the data was not fulfilled, Kruskal Wallis H test was run for triple comparisons. In light of the findings of the study, it can be argued that the pre-service teachers’ life-long learning tendencies are low; they do not significantly vary depending on gender; the mean scores of the pre-service social studies teachers and science teachers are higher than that of the pre-service classroom teachers; the mean score of the preservice teachers having a general academic average ranging between 2.00 and 2.99 is higher than that of the pre-service teachers having a general academic average ranging between 3.00 and 4.00; the mean score of the first-year pre-service teachers is higher than those of the pre-service teachers from the other grades
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin belirlenmesi ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma, tarama modelinde nicel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören toplam 1125; tabakalı örnekleme tekniği ile belirlenen örneklemini ise 286 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Diker-Coşkun ve Demirel (2010) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği (YBÖEÖ)” kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini belirlemek amacıyla betimsel istatistikler hesaplanmıştır. İkili karşılaştırmalarda t-testi, üçten daha fazla boyutu olan karşılaştırmada ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Verilerin normalliğinin sağlanmadığı durumlarda ise üçlü karşılaştırmalarda Kruskall Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda; öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin düşük olduğu, cinsiyete göre farklılaşmadığı; Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının ortalamalarının Sınıf Öğretmenliğindekilerden daha yüksek olduğu; akademik başarı ortalaması 2.00 ile 2.99 arasında olan öğretmen adaylarının, 3.00 ile 4.00 arasında olan öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu; birinci sınıf öğretmen adaylarının diğer sınıflara göre daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 19, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 2 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.