Kültürlerarası iletişimin kaçınılmaz olduğu global bir köye dönüşendünyamızda, yabancı dil öğretiminin önemli hedeflerinden biri, kültürlerarasıiletişimsel yeterlilik becerisinin geliştirilmesi olmuştur. Pek çok ülke bu amaçlayabancı dil öğretmen yetiştirme programlarına kültürlerarasılık boyutunu dahiletmiştir. Bu çalışmada, öncelikle yabancı dil eğitiminde kültürlerarası iletişimselyeterliliğin önemi ve öğretmenin rolü tartışılmaktadır. Sonrasında, Avrupa ülkelerinde yabancı dil öğretmeni yetiştiren bazı kurumların bu yöndeki uygulamalarından örnekler verilerek, Türkiye özelinde bir durum değerlendirmesi yapılmıştır. Sonuç bölümünde ise görülen bazı eksikliklerin giderilebilmesi içinçözüm önerileri sunulmuştur
he fact that the world we live in has turned into a global village implies
that there is a growing need for understanding different forms of cross-cultural
interaction. This development has extended and challenged the main objectives
of foreign language education and shifted focus to the intercultural dimension.
Teachers are now required to teach intercultural communicative competence.
This paper on the one hand analyses how foreign language teacher education
programs in some European universities prepare teacher trainees for
their new professional identity. On the other, it examines to what extent current
foreign language teacher education programs in Turkey address the needs of
today’s teachers, in particular in relation to the integration of intercultural
dimension into language teaching and learning.
Other ID | JA78GS72AT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 185 |